شناسهٔ خبر: 31923595 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ازدیاد تقاضا عامل اصلی گرانی سیب زمینی/ کمبود نظارت بر افزایش قیمت دامن زد

نیازی گفت: با توجه به افزایش قیمت سایر محصولات پروتئینی و ازدیاد تقاضا برای خرید سیب زمینی، نرخ این محصول با نوساناتی در بازار روبروست.

صاحب‌خبر -

رحیم نیازی رئیس هئیت مدیره انجمن ملی سیب زمینی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به عوامل گرانی قیمت سیب زمینی در بازار اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت محصولات پروتئینی و ازدیاد تقاضا برای خرید سیب زمینی به منظور تامین انرژی، نوسان نرخ این محصول امری بدیهی است.

وی با اشاره به اینکه سیب زمینی تازه خوری از مناطق گرمسیری در حال عرضه است، افزود: بعد از ایام عید با عرضه سیب زمینی از مناطق گرگان و نیمه گرمسیری پیش بینی می‌شود که قیمت سیب زمینی در بازار به تعادل برسد.

نیازی ادامه داد: با توجه به کاهش ارزش پول ملی و نوسان نرخ ارز، صادرات از جذابیت بیشتری برخوردار است که همین امر در افزایش قیمت بی تاثیر نیست.

این مقام مسئول سطح زیر کشت سیب زمینی در کشور را ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: بیشترین میزان تولید سیب زمینی مربوط به کشت پاییزه است.

بیشتر بخوانید: پیش بینی تولید ۲۵ میلیون تن سبزی و صیفی در کشور/توسعه کشت نشایی در دستور کار قرار گرفت

وی مجموع تولید سیب زمینی در سال ۹۷ را ۵ میلیون تن اعلام کرد و گفت: براساس سرانه مصرف ۴۵ کیلوگرمی، حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن از میزان سیب زمینی در داخل مورد استفاده قرار می گیرد و حدود ۶۰۰ هزارتن برای بذر در اختیار کشاورزان و مابقی صادر می‌شود.

رئیس هئیت مدیره انجمن ملی سیب زمینی با اشاره به اینکه قیمت تضمینی جوابگوی هزینه‌های تولید نیست، بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های کارگری، ماشین آلات، سم و کود، قارچ کش‌ها و... قیمت تضمینی راهگشای مشکل کشاورزان نیست.

وی قیمت محصولات کشاورزی را تابع عرضه و تقاضا دانست و افزود: علی رغم افزایش سه برابری هزینه تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل، قیمت خرید تضمینی سیب زمینی برای سال زراعی ۹۸_۹۷حدود ۴۲۰ تومان است که به سبب قیمت بالای محصول در بازار، کشاورزان تمایلی به فروش محصول به دولت ندارند.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به دلایل اختلاف قیمت سیب زمینی از مزرعه تا خرده فروشی تصریح کرد: وجود واسطه‌ها و دلالان و کمبود نظارت دستگاه‌های مسئول عامل اصلی گرانی قیمت سیب زمینی در بازار است که انتظار می‌رود با اعمال نظارت‌های بیشتر از سودجویی دلالان جلوگیری شود.


انتهای پیام/

 قیمت تضمینی سیب زمینی جوابگوی هزینه کشاورزان نیست

نظر شما