شناسهٔ خبر: 31923245 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گلستان انقلاب؛

دستاورد‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه «استکبار ستیزی»

خبرگزاری میزان- مهمترین و اصلی‌ترین دستاورد گفتمان ضد استکباری انقلاب اسلامی، شکست هیمنه نظامی، اقتصادی و سیاسی آمریکا در ایران و جهان بود.

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی خبرگزاری میزان؛ امروز ۸۰ کانال رادیویی و ۱۹۵ شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای به زبان فارسی و گویش‌های ایرانی مشغول تهاجم به باور‌های دینی، ارزش‌های اخلاقی و تفرقه افکنی قومی و مذهبی و ترویج فساد و فحشاء و تخریب سبک زندگی مردم ایران است.

هم اکنون در چهل سالگی انقلاب اسلامی، با سه هدف: مقابله با شدت تبلیغات و جنگ روانی دشمن که از همان روز‌های نخست انقلاب، بدنبال القاء ناکارآمدی نظام اسلامی بوده و دوم، برای مواجهه هدفمند با حجم عظیم توطئه‌ها از جنگ تحمیلی و تحریم تا ایجاد ترور‌ها در مناطق مختلف کشور و سوم، برای عمل به تکلیفی که امام (ره) برای مشتاقان انقلاب مشخص کرده اند که همانا بازگویی خدمات و برکات انقلاب است؛ ترغیب به معرفی بخشی از دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در طول این ۴۰ سال شدیم.

کتاب «گلستان انقلاب» راوی بخشی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های ۴۰ ساله ایران است، در تدوین این کتاب از نشست‌های تخصصی «شنبه‌های انقلاب» که طی ۴۱ هفته از اردیبهشت تا بهمن سال ۱۳۹۷ برگزار شده، استفاده شده است. خبرگزاری میزان، بُرش‌هایی از کتاب ««گلستان انقلاب» را به صورت روزانه منتشر می‌کند.
 
برخی از دستاورد‌های حوزه " استکبار ستیزی "
وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد دو ابر قدرت وجود داشت و امروز هر دو ابرقدرت از مواضع ابر قدرتی ساقط شده اند. فروپاشی ابر قدرت شرق که بر همه واضح است برای احراز سقوط آمریکا کافیست، وضعیت آمریکای ۱۹۷۹ را با آمریکای ۲۰۱۹ مقایسه کنیم تا ببینیم چالش چهل ساله انقلاب اسلامی با آمریکا، چگونه آمریکا را بر خاک مذلت نشانده است و وعده امام خمینی (ره) که فرمودند: «من با اطمینان می‌گویم اسلام، ابرقدرت‌ها را به خاک مذلت خواهد نشاند» محقَق شده است.
 
آمریکا با صد‌ها میلیارد دلار ذخایر ارزی امروز ۲۲ هزار میلیارد دلار بدهی خارجی و هزار میلیارد دلار کسری بودجه دارد. ارتش پرهیبت آمریکا در تمام عملیات خود شکست خورده به مجموعه‌ای پر هزینه، بی‌فایده تبدیل شده، آمریکایی که در جهان سیاست آب و آتش را کنار هم می‌نشانده و بعد از فروپاشی شوروی تنها ابر قدرت بود از پس کشور‌های کوچک مثل بولیوی و ونزوئلا هم بر نمی‌آید و هر چه اراده می‌کند بر عکس می‌شود. آمریکایی که آن روز قبله آمال بخش اعظم مردم جهان بود، امروز بدون شک منفورترین کشور جهان است.

شکست‌های جبهه استکبار از انقلاب اسلامی (نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی)
۱- مهمترین و اصلی‌ترین دستاورد گفتمان ضد استکباری انقلاب اسلامی، شکست هیمنه نظامی، اقتصادی و سیاسی آمریکا در ایران و جهان بود.

۲- اخراج بیش از ۵۰ هزار مستشار آمریکایی از ایران و فرار چند هزار کارمند سفارت آمریکا در تهران که در شئون داخلی ایران مداخله می‌کردند و همه شئون نظامی، امنیتی، اقتصادی و سیاستگذاری کشور را در اختیار داشتند در ماه‌های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی، اولین سیلی انقلاب اسلامی به جبهه استکبار بود.

۳- انقلاب اسلامی، با فرار ۲۰۰۰ اسرائیلی که در کلیدی‌ترین مسئولیت‌های کشور نفوذ داشتند، سفارت اسرائیل را تعطیل و سفارت فلسطین را جایگزین آن کرد و با این کار موج ضد اسرائیلی را در جهان گسترش داد.

۴- تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط جوانان انقلابی، انقلاب اسلامی را جهانی و بقاء آن را تضمین کرد.

۵- انقلاب اسلامی توانست جبهه استکبار را در همه فتنه‌های سهمگین از ابتدای انقلاب تاکنون، از فتنه‌های قومیتی اوایل انقلاب تا فتنه‌های سیاسی سال‌های ۷۸، ۸۸ و ۹۶ شکست دهد.

۶- شکست ناوگان پر تعداد دریایی آمریکا و اروپا در خلیج فارس با ناو‌های هواپیمابر و بیش از ۱۱۰ ناو جنگی در رویارویی با قایق‌های معمولی ماهی گیری مسلح شده توسط بسیجیان و پاسداران ایرانی از بزرگترین افتضاحات تاریخ نظامی آمریکاست. ناو ساموئل بی‌رابرنز، یک میلیارد دلاری آمریکا با مین صد هزار تومانی منهدم شد.

۷- پاسداران و بسیجیان با استفاده از قایق‌های ماهیگیری معمولی که مسلح کرده بودند، ابتدا کشتی نفتکش دشمن که با پرچم شوروی تحت حمایت ناوگان شوروی قرار گرفته بود را به آتش کشیدند و سپس اولین نفت کش دشمن که تحت پرچم آمریکا با تعداد زیادی ناو رزمی آمریکایی حمایت می‌شد را منهدم کردند. آمریکا که با هدف قدرت نمایی خبرنگاران زیادی را روی عرشه نفتکش برجستون مستقر کرده بود و سرو صدای زیادی در جهان به راه انداخته بود با آتش کشیده شدن این نفتکش بزرگترین شکست سیاسی روانی را متحمل شد.

۸- قبل از انقلاب، مستشاران جبهه استکبار در ایران دو طرف قرارداد‌های تسلیحاتی ایران بودند و یک کارمند سفارت آمریکا برای تغییر اعضای کابینه و سایر امور مهم کشور تصمیم گیری می‌کرد، اما اکنون رئیس‌جمهور آمریکا باید برای قانع کردن کشور‌های زیردست به انجام خواسته‌های دولت آمریکا خود وارد عمل شود و به تملق‌گویی و رقص شمشیر با آن‌ها تن دهد.

۹- آمریکا تنها کشوری است که رسماً در حمایت از صدام وارد جنگ با ایران شد و به خاطر شکستی که خورد، به هواپیمای مسافربری ما حمله کرد.

۱۰-فراگیر شدن گفتمان «استکبارستیزی»، در طول ۴۰ سال گذشته، آمریکا را در میان ملت‌های جهان هر روز منفورتر کرده است. به گونه‌ای که ملت‌های جهان که تا قبل از انقلاب، با گل از رئیس جمهور آمریکا استقبال می‌کردند، امروزه با تظاهرات سراسری و آتش زدن پرچم آمریکا به استقبال رئیس‌جمهور آمریکا می‌روند و امروزه رئیس‌جمهور آمریکا، در پایتخت هیچ کشوری جرأت حضور علنی میان مردم را ندارد و رئیس جمهور آمریکا که در خودروی روباز در کنار رئیس کشور‌ها می‌نشست و برای مردم آن کشور دست تکان می‌داد اکنون جرأت ندارد حتی با ماشین زرهی در دیگر کشور‌ها ظاهر شود.

۱۱- آمریکا به برکت گفتمان استکبارستیزی انقلاب اسلامی، به‌گونه‌ای تحقیرشده است که امروزه رئیس جمهور آمریکا مجبور می‌شود، برای کنترل کشور کوچکی همچون کره شمالی، به رئیس‌جمهور این کشور درخواست مذاکره دهد و با او دیدار کند.

۱۲- پیشرفت‌ها و روشنگری انقلاب اسلامی به‌گونه‌ای در فضای منطقه غلبه کرده است که آمریکا در تمام تصمیمات سیاسی مهم خود مجبور است بین بد و بدتر یکی را انتخاب نماید و هیچ گزینه مثبتی مقابل او نیست.

۱۳- تشکیل گروه‌های مقاومت همچون حماس، جهاد اسلامی، حزب الله، حشد الشعبی و انصار الله در جهان اسلام، محصول فراگیر شدن گفتمان «استکبارستیزی» توسط انقلاب اسلامی است.

۱۴- شکست تفنگداران اشغالگر آمریکایی از مجاهدان لبنان و فرار مفتضحانه آنان از خاک آن کشور محصول گفتمان استکبار ستیزی انقلاب اسلامی بود.

۱۵- پیش از انقلاب، صِرف خبر حرکت ناو آمریکایی، دولت مورد تهدید آمریکا را ساقط می‌کرد؛ اما اکنون جبهه استکبار، در مقابل اسارت افسرانش در خلیج‎فارس، جرأت کوچک‌ترین واکنشی ندارند.

۱۶- پیروزی جنبش‌های غیراسلامی، همچون ساقط شدن رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی مرهون گسترش گفتمان ضد استکباری و الهام بخشی نهضت آزادی بخش سیاهان در آفریقاست که به رهبری انقلاب اسلامی هدایت شده است.

۱۷- گسترش بیداری اسلامی در سراسر جهان و به‌راه افتادن نهضت‌های بزرگ مردمی و ضد استکباری در منطقه پیامد پیروزی انقلاب اسلامی است.

۱۸- شعار «استکبارستیزی» بعد از انقلاب، مسئله تمام‌شده و فراموش‌شده فلسطین را احیاء و به مسئله اول جهان اسلام تبدیل نمود.

۱۹- جوانان انقلابی حزب‌الله لبنان با الهام از شعار «استکبارستیزی» انقلاب اسلامی، لبنان را پس از سال‌ها، از اشغال اسرائیل آزاد کردند.

۲۰- انقلاب اسلامی، آمریکا را از چرخه تصمیم‌گیری منطقه غرب آسیا خارج کرد و به عبارت دقیق‌تر آمریکا را از منطقه اخراج کرد.

۲۱- بعد از انقلاب، نتیجه همه تجاوزات آمریکا به کشورها، جز شکست چیزی نبود.

۲۲- دستاورد‌های گفتمان ضد استکباری انقلاب اسلامی در جهان به‌گونه‌ای بود که دولتمردان آمریکایی را مجبور کرد تا برای مهار ملت‌ها و کشور‌های مختلف، بودجه‌های نجومی صرف نماید؛ به‌گونه‌ای که اقتصاد آمریکا با ۲۲ هزار میلیارد دلار بدهی خارجی که روزانه ۵/۲ میلیارد دلار به آن اضافه می‌شود اکنون جزء اقتصاد‌های ورشکسته دنیا است.

۲۳- شکست مفتضحانه آمریکا در سوریه، نتیجه پایبندی عملی انقلاب اسلامی به گفتمان استکبارستیزی خود بوده است.

۲۴- انقلاب اسلامی آمریکا را از جایگاه ابرقدرتی به زیر کشید و آمریکا دیگر ابر قدرت نیست. چون تصمیماتی را که اعلام می‌کند، در عمل نمی‌تواند پیاده نماید و اراده‌اش در مسائل جهانی جاری نیست. چهل سال است می‌خواهند نظام اسلامی نباشد نمی‌تواند. ۲۵ سال است می‌گوید، حزب الله باید خلع سلاح شود، نمی‌تواند. ۲۰ سال است که خواهان خلع سلاح حماس است، نمی‌شود.۷ سال است می‌گوید بشاراسد نباشد او در جای خودش هست، ۳ سال تلاش کرد میشل عون رئیس جمهور لبنان نشود او رئیس جمهور شد. ۴ سال است می‌خواهد نهضت یمن را تسلیم کند، نمی‌تواند.

۲۵- پیشرفت‌های سریع جمهوری اسلامی در عرصه‌های علمی، فنی، صنعتی، عمرانی و رفاهی موجب شد که آمریکا و کشور‌های غرب برای جلوگیری از درخشش الگوی نظام اسلامی در میان کشور‌های منطقه از بخشی از منابع این کشور‌ها صرفنظر کنند و اجازه دهند بخشی از منابعی که غارت می‌کردند صرف پیشرفت‌های ظاهری این کشور‌ها شود و همین موجب شد،کشور‌های غربی که به این غارت‌ها عادت کرده بودند دچار بحران‌های اقتصادی شدید شوند.

دستاورد‌های گفتمانی
۲۶- با تلاش‌های نظری و عملیِ امامین انقلاب و علیرغم تلاش‌های چندین ساله جریان غربگرا در کشور، «استکبارستیزی» اکنون یکی از اصلی‌ترین گفتمان‌های انقلاب اسلامی در کشور تلقّی می شود.

۲۷- در طول ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی، همواره بخش مهم و قابل‌توجهی از سخنان حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب، به تبیین نظری، قرآنی و روایی «استکبارستیزی» اختصاص داشته است.

۲۸- تطبیق عینی مستکبرین امروزی با نماد‌ها و شخصیت‌های قرآنی و تاریخی همچون «شیطان»، «فرعون»، «یزید» و...، از تلاش‌های گفتمانی اختصاصی امامین انقلاب بوده است.

۲۹- نمادسازی از «آمریکا» بهعنوان مظهر «استکبار» و اطلاق عنوان «شیطان بزرگ» به آمریکا، توسط امامین انقلاب، به ترویج گفتمان استکبارستیزی در کشور کمک شایانی کرد.

۳۰- علیرغم تلاش‌های جریان غربگرا برای دشمن سازی‌های انحرافی، امامین انقلاب اسلامی، ذر‌های از معرفی «آمریکا» بهعنوان دشمن مستکبر اصلی عدول نکردند.

۳۱- علیرغم اجازه‌های مقطعی و مصلحتی رهبر انقلاب به برخی مسئولین برای مذاکره با آمریکا، مفهوم «استکبارستیزی» حتی لحظ‌های از سپهر گفتمانی ایشان فروکش نکرد.

۳۲- برخلاف القاء جریان غربگرا در کشور، رهبر انقلاب حتی مفاهیم جدیدی همچون نرمش قهرمانانه را در ذیل مفهوم استکبارستیزی تعریف کردند.

۳۳- اجازه رهبر انقلاب به تجربه شدن برجام، کمک شایانی به بیداری غافلان و تثبیت گفتمان استکبارستیزی در کشور کرد.

۳۴- برتری گفتمان استکبارستیزی در منطقه و حتی جهان به‌قدری غالب است که حتی سران کشور‌هایی که نوکر استکبارند، نیز مجبورند برای کسب محبوبیت میان مردم خود در مواردی علیه آمریکا موضع‌گیری نمایند.

۳۵- مراسم برائت از مشرکین در حج، مولود گفتمان ضد استکباری انقلاب اسلامی است.

۳۶- رواج روز افزون راهپیمایی روز قدس در کشور‌های مختلف جهان، دلیل واضحی بر موفقیت انقلاب اسلامی در ترویج گفتمان استکبارستیزی است.

۳۷- جوشش گفتمان ضد استکباری در مراسماتی همچون نماز‌های جمعه، عزاداری اباعبدالله، حجّ، پیاده روی اربعین بیانگر تعمیق گفتمان استکبارستیزی در میان ملت‌های مسلمان است.

۳۸- انقلاب اسلامی، گفتمان استکبارستیزی را حتی در کشور‌های غیرمسلمان هم فراگیر کرد.

دستاورد‌های داخلی مبارزه با استکبار
۳۹- حاکمیت گفتمان استکبارستیزی در میان مسئولان نظامی، منجر به بروز دستاورد‌های بینظیر دفاعی و خودکفایی در این عرصه شد.

۴۰- امنیت بینظیر حاکم در کشور، مرهون پایبندی به گفتمان ضد استکباری و مقاومت در برابر مستکبرین عالم است؛
 
۴۱- آزادی امروز ما نتیجه آرمان ضد استکباری ماست.

۴۲- خودکفایی علمی و اقتصادی در ۴۰ سال گذشته، نتیجه فراگیر شدن گفتمان استکبارستیزی است.

۴۳- هر زمان شعار استکبارستیزی در گفتار و عمل مسئولین پررنگتر بوده است، معیشت و اقتصاد مردم هم بهتر شده است.

۴۴- تعیین آمریکا به عنوان دشمن فرضی و تهدید محتمل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران توانایی‌های دفاعی جمهوری اسلامی را تا سطح یک قدرت جهانی بپذیرد.
 
شخصیت‌ها و کارشناسان: جواد منصوری، کامران غضنفری، حسین شیخ الاسلام، ابوالفضل ظهره وند،حجت الاسلام حمید رسایی،  فواد ایزدی و شبیر فیروزیان.
 
انتهای پیام/

نظر شما