شناسهٔ خبر: 31920904 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تلخ و شیرین هرمزگان در سال 97

بندرعباس- ایرنا- استان مهم و راهبردی هرمزگان در جنوب ایران در سال 97 شاهد رخدادها، تحولات و فراز و نشیب های بسیاری درحوزه های مختلف سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، استان هرمزگان با 103هزار کیلومتر مربع شامل 67هزارکیلومر مربع مساحت خشکی و 31هزارکیلومتر مربع دریاها و جزیره ها به عنوان استانی مهم همواره کانون توجه دولتمردان بوده و هست.
سفرهای مکرر مسوولان از یک سو و اهمیت سیاسی بواسطه همسایگی به سه کشور حوزه خلیج فارس و همچنین شرایط خاص اقتصادی به اهمیت این استان افزوده است.
استانی که به تنهایی تامین کننده درآمد به اندازه 8 استان کشور در حوزه های اقتصادی و مالیاتی بوده و همواره بیش از سقف آن درآمد برای کشور کسب می کند بطور حتم از اهمیت خاصی برخوردار است.
دارا بودن هرچهار مقوله حمل ونقلی اعم از دریا، هوایی، ریلی و راه زمینی و بندرهای مهم نظیر شهید رجایی ، باهنر، حقانی، بندرلنگه ودهها بندر کوچک دیگر از ظرفیت های مهم اقتصادی آن است.
وجود 14 جزیره مسکونی، تجاری ، نفتی ومحیط زیستی ازجمله کیش وقشم ، لاوان ، هرمز وبوموسی از دیگر مزیت های این استان است.
داشتن دو منطقه آزاد تجاری و شش منطقه ویژه اقتصادی در کنار چهار پالایشگاه نفت، چهار شرکت فولاد، 6 نیروگاه برق، دو شرکت آلومینیوم و دهها شرکت بزرگ در حوزه صنعت اهمیت هرمزگان را دو چندان کرده است.
تولید آبزیان ماهی ، میگو و محصولات کشاورزی و باغی و کشت خارج از فصل از دیگر مزیت استان خشک و کم آب هرمزگان بوده که مزیت آن همواره زبانزد مردم در داخل وخارج کشور است.
سفر رییس جمهوری وهیات دولت در دو مرحله، معاون اول رییس جمهوری، رییس مجلس شورای اسلامی به عنوان مهمترین رویداد خبری درسال 97 در هرمزگان یاد می شود.
بهره برداری از دهها طرح ملی در حوزه های اقتصادی، انرژی، دفاعی، راه، آزادی بیش از 822 زندانی با عفو رهبری، حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن از دیگرتحولات هرمزگان در 97 است.

**سیاسی
با توجه به جایگاه استراتژیک هرمزگان و اهمیت بررسی مسایل و مشکلات آن، همواره مسوولان بلندپایه از نهادهای مختلف به این استان سفر و وضعیت را از نزدیک ارزیابی می کنند.
اولین سفر یک روزه حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان 7 تیرماه به هرمزگان به منظور بهره برداری ازمرحله دوم پالایشگاه ستاره نفت خلیج فارس در هفتم تیرماه صورت گرفت.
درجریان این سفر مرحله دوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس میزان تولیدات این پالایشگاه از 12 میلیون لیتر بنزین به 24 میلیون لیتر بنزین در روز با کیفیت یورو پنج راه اندازی شد وتولید نفت گاز این پالایشگاه نیز از چهار میلیون لیتر به هشت میلیون لیتر در روز افزایش یافت.
پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس، بزرگ ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا در ایران با ظرفیت 36 میلیون لیتر در روز در قالب 3 مرحله120 هزار بشکه ‌ای با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت احداث شده است.
مرحله اول پالایشگاه ستاره نفت خلیج فارس اردیبهشت ماه سال گذشته با حضور رییس جمهوری کشورمان به بهره برداری رسید و امروز با تلاش نیروهای متخصص داخلی وزارت نفت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء مرحله دوم این پالایشگاه زودتر از موعد مقرر آماده بهره برداری شده است.
همزمان با سفر دکتر روحانی به هرمزگان، 15 طرح مهم عمرانی به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی 15 طرح دیگر به دستور رییس جمهوری آغاز شد.
ازجمله مهمترین این طرح ها،آغازمرحله 3 طرح توسعه کانتینری بندر شهید رجایی، بهره برداری از کارخانه صبا فولاد و طرح افزایش بنزین پالایشگاه بندرعباس، روشن شدن مشعل سکوی 14A فاز 14 پارس جنوبی، بهره برداری از مجتمع فرآورش گاز جزیره هنگام بود.
رییس جمهوری دردومین سفرسه روزه خود در 28 بهمن 97 به هرمزگان به همراه وزرای نفت، اطلاعات، نیرو ، کشور و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جمع مردم بندرلنگه حضور یافت.
دیدار مردمی در ورزشگاه تختی بندرلنگه، بهره برداری از مرحله سوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس و ارتقای توسعه کمیت و کیفیت پالایش نفت بندرعباس، بهره برداری ازطرح های نیروی دریایی و به آب اندازی زیر دریایی شرکت در نشست شورای اداری هرمزگان ازمهمترین برنامه های سفر رییس جمهوری به استان هرمزگان بود.
سفر رییس دفتر رییس جمهوری به همراه دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور بازدید ازستاد نوروزی قشم ، معاون علی اکبر صالحی رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران به کیش،معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به جزیره کیش و شمار زیادی از وزرا از دیگر رویدادهای مهم سیاسی در استان است.
دراین سال رییس مجلس شورای اسلامی دومرحله به هرمزگان سفر داشت که در مرحله اول 30 و31 شهریورماه به منظور شرکت در رژه نیروهای مسلح به بندرعباس سفر کرد.
رییس مجلس شورای اسلامی برای دومین بار 27 آذر به منظور شرکت در شورای اداری، بازدید هوایی از اسکله صادراتی فرآورده های نفتی در شهرستان بندرخمیر ، آغاز عملیات اجرایی بندر چند منظوره خمیر و گازرسانی بلوار ساحلی وارد هرمزگان شد.
سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در 19 آذرماه برای بازدید و افتتاح چند طرح و پروژه مهم صنعتی، اقتصادی و عمرانی به همراه وزیران نیرو، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و همچنین معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری و رییس بنیاد مستعضفان انقلاب اسلامی معاون اول رییس جمهوری به هرمزگان از دیگر رویدادهای این سال بود.
سفررییس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به هرمزگان و بازدید از یگانهای نیروهای مسلح مستقر در استان از دیگر اخبار این حوزه بود.
حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس، 13 آبان و راهپیمایی 22 بهمن ماه از جمله مهمترین رخدادهای هرمزگان در سال 97 است.
اهمیت این حضور از آن جهت می باشد که مردم هرمزگان نیز همگام و همصدا با مردم دیگر نقاط کشورمان برای اعلام حمایت از نظام جمهوری اسلامی با هوشیاری نسبت به نقشه های شوم دشمنان، در این راهپیمایی ها شرکت و مشت محکمی بر دهان اسکتبار جهانی زدند.
امسال پس از چند سال مطالبه مردم هرمز ، با تصویب هیات دولت بخش هرمز به شهرستان بندرعباس پیوست.

**اقتصادی
هرمزگان به واسطه داشتن ظرفیت های مهمی همچون پالایشگاه، بنادر، گمرکات، شیلات و صنایع از استان های تاثیرگذار در اقتصاد کشور است.
یکی از مهمترین طرح هایی که در سال 97 در هرمزگان به بهره برداری رسید، مرحله دوم و سوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس با حضور رییس جمهوری است.
در آخرین سفر رییس جمهوری و وزرا 40 طرح اقتصادی با اعتبار 60 هزار میلیارد ریال در سفر رییس جمهوری (28 و 29 بهمن ماه جاری) در هرمزگان به بهره برداری رسید.
در این سفربا ابلاغ دستور رییس جمهوری از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس وبا حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بنادر و دریانوردی در پیشرفته ترین پایانه کانتینری ایران در بندرشهید رجایی، بهره برداری همزمان از 22 طرح دریایی و بندری هرمزگان آغاز شد.
این طرح ها با اعتبار 104 میلیون یورو به ارزش یکهزارو16 میلیارد ریال شامل 12 دستگاه گنتری کرین پیشرفته برای تخلیه و بارگیری کانتینر از کشتی های اقیانوس پیمای نسل هفتم به عنوان بخشی طرح های مهم این بندر از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شد.
در این سال، اعضای کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی از جمله کمیسون اقتصادی، آموزشی و فرهنگی به استان هرمزگان سفر کردند.
افتتاح نهمین نمایشگاه بین المللی هوایی ایران، سفر معاون اول رییس جمهوری به هرمزگان و افتتاح 19 طرح و پروژه در این سفر، آغاز عملیات اجرایی بندر چند منظوره خمیر و گازرسانی بلوار ساحلی با حضور رییس مجلس شورای اسلامی از جمله دیگر رخدادهای مهم اقتصادی هرمزگان است.
آذرماه امسال طی مراسمی حکم انتصاب غلامحسین مظفری به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش توسط دبیرشورای عالی مناطق آزاد اعطا و از خدمات و تلاش های انصاری لاری درمدت 14ماه مدیرعاملی سازمان منطقه آزاد کیش تقدیر شد.

**قضایی ، دفاعی
رژه نیروهای مسلح در 31 شهریورماه امسال با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، برگزاری رزمایش ولایت 97 ، بهره برداری از زیردریایی بطور کامل بومی فاتح، سفر رییس ستاد کل نیروهای مسلح از جمله مهمترین اخبار هرمزگان در حوزه دفاعی است.
امسال در استان هرمزگان با اجرای بخشنامه عفو گسترده رهبر معظم انقلاب، 822 زندانی آزاد شدند.
در مجموع با اجرای این بخشنامه تاکنون یک هزار و 472 نفر از محکومان دادگاه های عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی استان هرمزگان مشمول عفو و تخفیف مجازات قرار گرفتند.

**اجتماعی
سفردکتر پدرو آلونسو رییس برنامه جهانی مبارزه با بیماری مالاریا سازمان بهداشت جهانی به بندرعباس و دیدار با استاندار هرمزگان، سفر معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده به بندرعباس و بازدید از نمایشگاه دستاوردهای زنان هرمزگان و مرکز اورژانس اجتماعی استان از جمله اخبار اجتماعی هرمزگان در سال 97 است.
مهرماه امسال براثر مصرف مشروبات الکلی دست ساز در بندرعباس 312 نفر مسموم شدند که از این شمار 23 نفر جان خود را از دست دادند، یک نفر نابینا و19 نفر دیالیزی شدند.
در این رابطه هفت نفر به اتهام ساخت و عرضه مشروب الکلی دست ساز در هرمزگان دستگیر شده اند.
از دستگیرشدگان 3هزار و 200 لیتر مشروب دست ساز و 1100بطری مشروب خارجی کشف شد.
سه کارگاه تولید مشروب دست ساز نیز شناسایی و پس از بازرسی، ادوات ساخت مشروب از آنها به دست آمد.
یکی از اخبار حوزه اجتماعی هرمزگان در سال 97 که بازتاب گسترده ای در شبکه های داخلی و خارجی داشت، آتش سوزی یک مرکز ترک اعتیاد در منطقه آبشورک بندرعباس بود که در جریان آن 11 نفر مصدوم و یک نفر جان خود را از دست داد.
حادثه ای که آتش نشانی بندرعباس آن را خودکشی دسته جمعی بیماران بستری در این مرکز در اعتراض به شرایط عنوان کرد ، اما بهزیستی به شدت آن را تکذیب کرد .
28 اسفند ماه در واپسین روزهای سال 97 یک فروند کشتی با 14 سرنشین در بندر شهید رجایی غرق شد که خدمه آن با کمک تیم امداد و نجات از خطر غرق شدن نجات پیدا کردند ولی کشتی با 157کانتینر به زیر آب فرو رفت.
این کشتی با نام SL STAR با طول 91.5 متر تحت پرچم کوموروس در اسکله 25 بندر شهید رجایی پهلو گرفته بود که در حین عملیات بارگیری دچار سانحه واژگونی شد.

**فرهنگی
از مهمترین رخدادهای فرهنگی هرمزگان برگزاری همایش بین المللی خلیج فارس است که دهم اردیبهشت ماه امسال با حضورر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
امسال یکی از پیشکسوتان عرصه مطبوعات هرمزگان، ایوب دبیری نژاد مدیر مسوول روزنامه منطقه ای دریا درگذشت.
سکان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان پس از کش و قوس های بسیار به رضا کمالی رسید و وی مدیریت روابط عمومی استانداری هرمزگان را تحویل و از دیماه عهده دار این مسوولیت خطیر شد.
بزرگترین مرکز عرضه محصولات فرهنگی جنوب کشور بهمن ماه امسال توسط موسسه ماه پیشونی در بندرعباس راه اندازی شد.
شانزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان که به گفته بسیاری ها بزرگترین رخداد فرهنگی این استان است، هشتم تا 13 بهمن ماه امسال برگزار شد.
مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان امسال در حالی معارفه شد که مدیرکل سابق در حال پاسخگویی به نهادهای نظارتی درباره دوره فعالیتش بود و تودیعی نداشت و رضا برومند مدیر جدید نیز فعالیت خود را در میان گلایه های سخنرانان مراسم از وضعیت این حوزه در استان آغاز کرد.
ابلاغ ثبت ملی پنج اثر تاریخی هرمزگان از سوی معاون رییس جمهوری به استاندار از جمله دیگر موضوع های فرهنگی این استان است.
کسب رتبه تک رقمی در کنکور سراسری توسط دو دانش آموز هرمزگانی درسال 97 یکی از موفقیت بخش فرهنگی به حساب می آید .
«علی سالار حسینی» از مرکز استعدادهای درخشان دبیرستان شهید حقانی و «احمد سلیمی» از مرکز استعدادهای درخشان اسد پور هر 2 نفر در گروه آزمایشی ریاضی به ترتیب رتبه های 7 و 9 کنکور سراسری امسال را از آن خود کردند.

**محیط زیست و منابع طبیعی
مدیر کل حفاظت از محیط زیست هرمزگان آذرماه 97 طی مراسمی با حضور مسوولان ارشد این سازمان معرفی شد.
در این مراسم حبیب مسیحی تازیانی به عنوان مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست هرمزگان معرفی و از تلاش های 10 ساله مجید وفادار تقدیر به عمل آمد.
امسالی سالی نسبتا بارشی برای هرمزگان بود و در چند مرحله شاهد بارش باران در این استان و آبگیری بخشی از حجم مفید سدهای استقلال و شمیل و نیان بود.

**ورزش
هرمزگان در سال 97 میزبان برخی از رقابت های کشوری و اردوی تیم های ملی در رشته های هندبال، فوتسال، والیبال، ووشو، قایقرانی، شطرنج و چند رشته دیگر بود.
ورزشکاران هرمزگان در این سال حضوری درخشان در رقابت های ملی و بین المللی داشتند و صاحب نشان های رنگارنگی در بیشتر رشته ها به ویژه در ووشو ، قایقرانی و هندبال ساحلی شدند.
هرمزگان از استعدادهای ورزشی بسیاری برخوردار است که در این سال شاهد دعوت ورزشکاران این استان به اردوهای کشوری و حضور در رقابت های بین المللی بودیم.
7198/6048

نظر شما