شناسهٔ خبر: 31920878 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

اگر ماشین گرفتگی دارید، بخوانید

ماشین گرفتگی یا بیماری حرکت، احساس ناخوشی است که هنگام حرکت در اتومبیل، اتوبوس، قطار، هواپیما و یا در کشتی به فرد دست می‌دهد.

صاحب‌خبر -
ماشین گرفتگی یا بیماری حرکت، احساس ناخوشی است که هنگام حرکت در اتومبیل، اتوبوس، قطار، هواپیما و یا در کشتی به فرد دست می‌دهد. ماشین گرفتگی بیماری خطرناکی نیست، اما می‌تواند سفر را ناخوشایند کند. اگر از قبل برای پیشگیری از چنین حالتی اقدام کنید می‌توانید از اثرات آن کم کنید یا اصلا دچارش نشوید. سایر عواملی که می‌توانند موجب ماشین گرفتگی شوند:

نشستن در صندلی عقب اتومبیل که باعث می‌شود افق دیده نشود
مطالعه کردن در اتومبیل در حال حرکت
نبودن هوای کافی داخل اتومبیل
ماشین گرفتگی بیشتر در زنان باردار، بچه‌های بین ۵ تا ۱۲ سال و افراد سالمند شایع است. همچنین افرادی که میگرن دارند نیز معمولا دچار ماشین گرفتگی می‌شوند. ماشین گرفتگی می‌تواند ژنتیکی هم باشد. با توقف حرکت، ماشین گرفتگی نیز برطرف خواهد شد و تدریجا احساس بهتری خواهید داشت. در موارد نادر، بیماری حرکتی یا ماشین گرفتگی می‌تواند ناشی از وجود مشکلی در گوش داخلی باشد. تجمع مایعات یا عفونت در گوش می‌تواند ماشین گرفتگی ایجاد کند. بیماری پارکینسون نیز عامل دیگری برای این حالت است.

علائم ماشین گرفتگی

علائم ماشین گرفتگی می‌توانند ناگهانی بروز کنند و فورا هم شدت بگیرند. ممکن است احساس ناراحتی در معده و حالت تهوع داشته باشید. سایر علائم شامل استفراغ، رنگ پریدگی، سر درد، عرق سرد، سرگیجه و بد خلقی و تحریک پذیری می‌شود.

علت ماشین گرفتگی چیست؟

ماشین گرفتگی ناشی از عدم تعادل میان چیزی است که می‌بینید و چیزی که احساس می‌کنید. در اتومبیل، اتومبیل به جلو حرکت می‌کند، اما بدن شما ساکن است و این عدم هماهنگی باعث احساس ناخوشی‌تان می‌شود.

راننده‌ی اتومبیل کمتر از سرنشینان دیگر در معرض ماشین گرفتگی است، علتش این است که مغز راننده از دستورات حرکتی برای کنترل اتومبیل استفاده می‌کند و می‌تواند حرکت را پیش بینی کند؛ بنابراین پشت فرمان نشستن می‌تواند از ماشین گرفتگی پیشگیری کند.

آیا ماشین گرفتگی قابل پیشگیری است؟

اگر می‌دانید که طی سفر دچار ماشین گرفتگی می‌شوید پس باید از قبل اقداماتی انجام دهید تا از بروز علائم پیشگیری کرده یا آن‌ها را کاهش دهید.. داروی ماشین گرفتگی را یکی دو ساعت پیش از سفر مصرف کنید.. صندلی کنار راننده در اتومبیل، وسط قایق، روی بال هواپیما، صندلی رو به جهت حرکت در قطار و کنار پنجره بهترین جای نشستن برای شماست، چون این قسمت‌ها کمتر بالا و پایین می‌شوند و می‌توانید افق را ببینید.. هوای کافی دریافت کنید. دستگاه تهویه را روشن بگذارید یا پنجره را پایین نگه دارید.. در اتومبیل و هواپیما و قطار، کتاب نخوانید، به بیرون و افق و یا به فاصله‌ای دور نگاه کنید.. هر وقت احساس ناخوشی کردید دراز بکشید.. پیش از سفر غذای سنگین نخورید و قبل و حین سفر نیز غذای چرب و تند و اسیدی مصرف نکنید.. زیاد آب بنوشید.. از بوی عطر تند و سیگار اجتناب کنید.. اگر علائم‌تان بیشتر از یکی دو روز طول کشیدند به پزشک مراجعه کنید.

درمان ماشین گرفتگی

دارو‌های رایج برای درمان ماشین گرفتگی شامل بنادریل، درامامین و اسکوپولامین می‌شوند. بیشتر پزشکان، اسکوپولامین را توصیه می‌کنند که حالت تهوع را تسکین می‌دهد و خواب آلودتان نمی‌کند.

آنتی هیستامین نیز مفید است، اما سبب خواب آلودگی‌تان می‌شود و آنتی هیستامینی که خواب آلودتان نکند در درمان ماشین گرفتگی یا پیشگیری از آن مفید نخواهد بود. داروی دیگری که به تسکین علائم ماشین گرفتگی‌تان کمک می‌کند، آنتی امتیک است که برای درمان تهوع و استفراغ به کار می‌رود. برخی از این دارو‌ها تجویزی‌اند و برخی نیازی به نسخه‌ی پزشک ندارند و شما باید در مورد انتخاب بهترین دارو برای خودتان با پزشک مشورت کنید. این دارو‌ها زمانی بهترین اثر را می‌گذارند که پیش از سفر مصرف شوند. اگر دچار حالت تهوع شدید، چند چوب شور بخورید و آب خالص بنوشید. زنجبیل نیز برای رفع حالت تهوع مفید است.اگر ماشین گرفتگی دارید بخوانید

یک ساعت و نیم پیش از سفر، یک تا دو گرم زنجبیل بخورید. اگر داروی رقیق کننده‌ی خون مصرف می‌کنید پیش از مصرف زنجبیل با پزشک‌تان مشورت کنید.

مطالعه‌ای دریافته تلقین مثبت می‌تواند جلوی ماشین گرفتگی را بگیرد. پیش از سفر با صدای بلند به خودتان بگویید: «من این بار دچار ماشین گرفتگی نخواهم شد». استفاده از تکنیک‌های تنفسی نیز کمک‌تان می‌کند علائم ناخوشی را تسکین بدهید.

اقدامات پیشگیرانه برای ماشین گرفتگی، بهترین توصیه‌ای است که به شما می‌کنیم. اگر ماشین گرفتگی‌تان خفیف است دارو جوابگو خواهد بود. خوردن غذای سبُک پیش از سفر، انتخاب درست صندلی و استراحت کافی نیز کمک زیادی به کنترل علائم‌تان خواهند کرد.

سوال‌هایی که باید از پزشک‌تان بپرسید:. اگر علائم ماشین گرفتگی شروع شوند، مصرف دارو کمکی خواهد کرد؟. آیا ماشین گرفتگی علامت مشکلی جدی در سلامتی است؟. در دوران بارداری و شیردهی می‌توانم داروی ماشین گرفتگی مصرف کنم؟. دارو‌های ماشین گرفتگی با دارو‌های دیگر تداخل ایجاد نمی‌کنند؟
 
منبع: برترین ها

نظر شما