شناسهٔ خبر: 31920541 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیونگ یانگ ناراضی، سئول مستاصل

پکن- ایرنا- تصمیم کره شمالی برای خارج کردن یکطرفه نیروها و کارکنانش از دفتر ارتباطی در مجتمع صنعتی کایه سونگ در مرز دو کشور نشان می دهد که پیونگ یانگ دیگر از کره جنوبی قطع امید کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا کره شمالی بارها تلاش کرد تا در مسیر بهبود روابط دو کره، راه را برای لغو تحریم ها هموار کند اما در این زمینه هیچ توفیقی نداشته است تا اینکه این کشور در اقدامی غیرمنتظره، کارکنانش را از دفتر ارتباطی که بتازگی گشایش یافته بود، خارج کرد با این حال کره جنوبی می گوید که نیروها و کارکنان این کشور وظایف معمول خود را در این مقر ادامه خواهند و در آنجا باقی خواهد ماند.
به نظر می رسد که این حرکت کره شمالی ناشی از آن است که پیونگ یانگ، قدرت نفوذ کره جنوبی بر واشنگتن برای لغو تحریم ها را ناکافی می داند و به این نتیجه رسیده است که با تعامل دو کره این موضوع حل نخواهد شد.
'یو یو هول' از استادان دانشگاه کره در کره جنوبی می گوید: کره شمالی ناامید تر از هر زمانی است این کشور شاهد است که کره جنوبی نتوانسته است نفوذ خاصی بر آمریکا داشته باشد و نشانه آن شکست مذاکرات سران آمریکا و کره شمالی در ویتنام است.
وی می افزاید: کره شمالی به کره جنوبی به عنوان یک میانجی گر چشم دوخته بود که می تواند فعالیت مجتمع صنعتی کایه سونگ در مرز دو کشور را از سر گیرد و تورهای گردشگری خود را به کوهستان کومکانگ اعزام کند ولی هیچکدام از این کارها به دلیل وجود تحریم ها صورت نگرفته است.
کره شمالی بخصوص پس از اینکه در هانوی نتوانست با آمریکا به توافق برسد، احساس کرد که یک ضربه بزرگ بر پیکره تحرکات گذشته اش وارد شده در صورتی که امتیازی دریافت نکرده است.
این کشور در یک سال گذشته آزمایش های موشکی و هسته ای را متوقف کرده و تسلیحات را از مرزهایش با کره جنوبی جمع آوری کرده و همزمان هیچ حرکت خصمانه ای علیه هیچ کشوری انجام نداده و تحرکات ویژه نظامی نداشته است.
کره شمالی برخی از مراکز موشکی خود را متوقف کرد برخی از آنها را منهدم نمود با کره جنوبی چندین بیانیه صلح و پایان تخاصم امضا کرد اما باز هم تحریم ها جای خود باقی ماند و در عوض کره جنوبی و آمریکا فشارها را ادامه دادند حلقه محاصره اقتصادی این کشور را تنگ تر کردند و نه تنها امتیازی ندادند بلکه شرایط را برای کره شمالی از هر زمان دیگری سخت تر کردند.
کره شمالی به این نتیجه رسیده است که با الفاظ نمی تواند مذاکره کند اصل اقدام در برابر اقدام برای واشنگتن معنایی ندارد و آمریکا تا زمانی که همه تسلیحات موشکی بالستیک و هسته ای کره شمالی از بین نرود، هرگز از تحریم ها نخواهد کاست.
در واقع مذاکره در برابر مذاکره برای کره شمالی که این همه امتیاز داده و همچنان تحت تحریم های سرسختانه و بی سابقه است، دیگر معنایی ندارد و خروج از مجتمع صنعتی کایه سونگ که نمادی از روابط اقتصادی بلند پایه دو کره است، ثابت می کند که این کشور بازنگری روی مذاکرات با آمریکا را شروع کرده است و دیگر به وعده و وعیدهای کره جنوبی و آمریکا اعتماد ندارد.
یو یو هول می گوید اقدام کره شمالی برای بیرون بردن کارکنانش یک هشدار، تهدید و اولتیاتوم محسوب می شود و اینکه این کشور بجای گفت و گو بتدریج سیاست فشار را دنبال می کند.
کیم دونگ یوب تحلیلگر مسایل دفاعی هم بر این باور است که کره شمالی امیدی به کره جنوبی ندارد می داند این کشور نفوذی بر آمریکا ندارد.
وی می افزاید که این اقدام اخیر و فراخوانی شماری از دیپلمات های کره شمالی از کشورهای دیگر نشان می دهد که پیونگ یانگ یک مسیر تازه را باز کرده است که دیگر تعامل و گفت و گو در آن اصل نیست.
'چی سونگ چانگ' دیگر تحلیلگر مسایل شبه جزیره اما می گوید که کره شمالی از همسایه خود نخواسته است این دفتر ارتباطی را تعطیل کند و این یعنی اینکه روزنه هایی وجود دارد که امید بخش است.
وی تاکید کرد شاید هدف این است که کره جنوبی بیشتر تحت فشار قرار گیرد تا فعالیت این مجتمع صنعتی را که برای کره شمالی اهمیت زیادی دارد، در آینده به طور کامل از سرگیرد.
وزارت وحدت کره جنوبی در عین نا امیدی ابراز امیدواری کرده است که شرایط تغییر کند و افزوده است که این کشور فعلا برنامه ای برای تعطیل کردن این دفتر ندارد.
آینده روابط دو کره و مذاکرات آمریکا و کره شمالی از امروز به بعد در هاله ای از ابهام فرو رفته است و بعید به نظر می رسد که کره شمالی تا زمانی که بخشی از تحریم ها لغو شود، به میز مذاکرات باز گردد و وعده های توخالی واشنگتن هم نمی تواند تاثیری بر اراده رهبران این کشور برای ورود به مرحله تازه ای از رویارویی با آمریکا داشته باشد.
آساق**231**1904**

نظر شما