شناسهٔ خبر: 31916971 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گرفتاران سیلاب در کوهدشت؛ زندگی مردم روی آب

R41450/P1494/S6,72/CT7

سیلاب شهرستان کوهدشت آب‌گرفتگی منازل و ریزش آوار را به‌دنبال دارد تا هم‌چنان خسارت همنشین دیرینه‌ باران‌ها در این شهرستان باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کوهدشت، بارش‌های سیل‌آسا که از روز گذشته در شهرستان کوهدشت آغاز شده وضعیت روستاها و زندگی روستاییان را در معرض خطر خسارت قرار داده‌ است.

با ورود سامانه بارشی به کوهدشت ستاد بحران و دستگاه‌های خدمات رسان این شهرستان در حالت آماده‌باش قرار گرفتند تا از وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی در سطح شهر و روستاها پیشگیری کنند، اما شدت بارش‌ها وضعیت شهرستان را در به حالت بحرانی تبدیل کرد.

بازخوانی پرونده سیلاب در شهرستان کوهدشت نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر شدت و تداوم بارندگی‌ها همواره با بروز خساراتی در این شهرستان روبه‌رو بوده، به‌طوری‌که در سیلاب 94 خیابان‌های مجاور سد ساحلی در کوهدشت انبوه از گل‌ولای شد و خانه‌های این مسیر بر اثر وحشت سیلاب تخلیه شدند.

خسارات سیلاب کوهدشت در آن زمان تنها محدود به آب‌گرفتگی معابر و منازل نشد، بلکه مرگ 3تن از اعضای یک خانواده را نیز در این شهرستان به‌دنبال داشت و به ابنیه‌های شهری و روستایی، تأسیسات مخابراتی، برق، آب، پل‌ها، مزارع کشاورزی، راه‌های مواصلاتی و اموال مردم نیز خسارت وارد کرد.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت میزان خسارات این شهرستان کوهدشت در سال 95 بیش از 30میلیارد تومان برآوردشده که این مقدار شامل خسارت به باغات انار منطقه زیرتنگ، جایگاه‌های دام، زمین‌های زراعی و ایستگاه‌های پمپاژ آب بوده، اما با گذشت 2سال این میزان خسارت هنوز پرداخت نشده‌است.

ریزش آوار

شدت بارش‌های اخیر شهرستان کوهدشت در بامداد روز سه‌شنبه تخریب یک اصطبل را در بخش درب‌گنبد به‌دنبال داشت و بر اثر آن یک دختر روستایی جان خود را از دست داد تا تداوم بارندگی‌ها در کوهدشت باز هم با مویه‌های سیلاب همراه باشد.

بهزاد ابراهیمی، بخشدار درب‌گنبد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کوهدشت می‌گوید در ساعت یک بامداد دوشنبه طی تماس با بنده از ریزش یک اصطبل در روستای چم‌سنگر و گرفتارشدن یک نفر در زیر آوار مطلع شدم.

مرگ یک دختر روستایی

آن طور که این مسئول معتقد است به‌محض اطلاع از این حادثه به‌همراه تیم فوریت‌های پزشکی به روستای چم‌سنگر اعزام شدیم، اما در اثر ریزش ساختمان اصطبل و با وجود تلاش‌های تیم اورژانس یک دختر 20ساله به نام پرستو مرداپور جان خود را از دست داد.

به گفته او این دختر به‌همراه پدر و خواهر خود در روستای چم‌سنگر قصد خارج‌کردن احشام را بر اثر تخریب طویله‌شان داشتند که در زیر آوار گرفتار می‌شود، اما خواهر و پدر او از زیر آوار نجات پیدا کردند و هم‌اکنون سالم هستند.

آن‌طور که بخشدار درب‌گنبد می‌گوید هم‌چنین 15 رأس دام نیز بر اثر تخریب این اصطبل در روستای چم‌سنگر تلف شد.

تلاش برای نجات مادر باردار

خسارت بارندگی‌ها در شهرستان کوهدشت، راه‌های این شهرستان را نیز دچار آب‌گرفتگی کرده، به‌طوری‌که مانع از اعزام تیم اورژانس برای زایمان قریب‌الوقوع یک مادر باردار در روستای هومیان شده‌است.

حسن امینی‌زاده، رئیس شبکه بهداشت‌ودرمان شهرستان کوهدشت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کوهدشت می‌گوید امروز حدود ساعت هفت صبح طی تماسی با مرکز اورژانس مبنی بر زایمان قریب‌الوقوع یک مادر باردار در روستای هومیان بلافاصله نیروهای اورژانس به‌همراه یک آمبولانس به محل اعزام شدند.

به گفته او به‌محض مطلع‌شدن از این حادثه نیروهای اورژانس به‌همراه نیروهای راهداری به منطقه اعزام شدند.

آن طور که این مسئول می‌گوید مسیر روستای هومیان حدود 45کیلومتر با کوهدشت فاصله دارد؛ با توجه به وضعیت بارندگی شدید و سیلابی‌شدن مسیر این روستا نیروهای راهداری کوهدشت با یک اکیپ نیز به منطقه اعزام شده‌اند و امیدواریم که تیم فوریت‌های پزشکی بتوانند به‌موقع در منطقه حاضر شود.

آب‌گرفتگی منازل

خسارات سیلاب در کوهدشت محدود به آب‌گرفتگی راه‌ها و خسارت جانی و مالی به روستاها نشده، بلکه شهر کوهدشت نیز در محاصره سیلاب قرار گرفت و سبب آب‌گرفتگی منازل شد.

سجاد طرهانی، شهردار کوهدشت در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید پیش از بارندگی‌ها و باتوجه به هشدارهای هوشناسی شهرداری کوهدشت اقدامات پیشگیرانه خود را انجام داد، به‌طوری که از ساعات اولیه بامداد تا امروز به‌همراه نیروهای شهرداری در سطح شهر حضور داشتیم.

به گفته او ورودی و سد اصلی مرکز شهر کوهدشت پاکسازی و ساماندهی شد و نیز خاکریزهایی در سطح شهر نصب شد تا از ورود سیلاب جلوگیری کند.

آن‌طور که این مسئول معتقد است حجم بارندگی‌ها بالا بوده و جداول شهر کوهدشت توانایی این حجم از بارندگی را ندارد، برخی از منازل که ساخت‌وساز غیراصولی داشتند دچار آب‌گرفتگی شده و مانع از بروز خسارات جانی به شهروندان شدیم، هرچند این سیلاب خسارات مالی را به‌دنبال داشته‌است.

گرفتار سیلاب

استحصال آب باران در شهرستان کوهدشت و عدم هدایت روان‌آب‌ها در حالی اهمیت دارد که این شهرستان با بحران آب روبه‌رو بوده و هم‌چنین در وضعیت قرمز آب قرار گرفته، به‌طوری‌که سفره‌های آب زیرزمینی در کوهدشت بیش از 22.5 متر افت کرده و کشت محصولات آبدوست در این شهرستان محدود شده‌است.

شهرستان کوهدشت هنوز از شر خشک‌سالی خلاص‌نشده، گرفتار سیلاب‌هایی می‌شود که زمین‌های کشاورزی را می‌شوید و روستاییان و عشایر را جزو بزرگ‌ترین خسارت‌دیده‌های سیلاب قرار می‌دهد تا یک‌عمر دسترنج آن‌ها سوار بر سیلاب به باد خسارت برود.

گزارش: فاطمه نیازی

انتهای پیام/ ع

نظر شما