شناسهٔ خبر: 31916668 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توصیه های محیط زیست به گردشگران

درختان را در فصل شکفتن نشکنیم

تهران- ایرنا- باورش خیلی سخت نیست چون هنوز برخی شهروندان وقتی به دامان طبیعت می روند هم زباله می ریزند و هم شاخه های درختان را آن هم در فصل شکفتن، می شکنند؛ صدمه های دیگری هم به محیط زیست می زنند.

صاحب‌خبر -

محیط زیست به عنوان ریه های تنفس زمین و پناهگاه حیات وحش محسوب می شود اما بویژه در روزهای بهاری نوروز که زمان رویش درختان است، برخی با شکستن شاخه و برگ درختان یا آتش زدن آنها، محیط زیست به غارت می برند.

**تکرار توصیه های محیط زیست
ضرورت حفظ و نگهداری درست از منابع طبیعی و زیست محیطی از یکسو و وضع موجود از سوی دیگر به گونه ای است که بعد از سال ها توصیه و تلاش برای آموزش و فرهنگ سازی هنوز مسئولان محیط زیست باید توصیه های بدیهی را تکرار کنند.
در همین زمینه فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از مسافران نوروزی درخواست کرد از ریختن زباله و آلوده کردن فضای سبز بپرهیزند.
محمدرضا خویشتندار افزود: اکنون فصل شکفتن درختان است و نباید مسافران از شکستن و قطع کردن شاخه های درختان برای روشن کردن آتش استفاده کنند.
وی تاکید کرد: با وجود اینکه باید از روشن کردن آتش در محیط زیست پرهیز کرد ولی در صورتی که هر گونه آتشی در طبیعت روشن شود باید هنگام ترک مکان نسبت به خاموش بودن آن مطمئن بود تا حادثه ای به وقوع نپیوندد.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران از مسافران نوروزی درخواست کرد در صورت مشاهده هر گونه حادثه یا ارائه انتقاد و پیشنهاد با سامانه 1540 تماس بگیرند تا به سرعت نیروهای یگان محیط زیست به منطقه اعزام شوند.
خویشتندار با بیان اینکه در تعطیلات نوروزی 70 نیروی یگان محیط زیست به صورت شبانه روز در مناطق مختلف استان تهران فعال هستند گفت: گشت های سیار نیز در کنار 25 پاسگاه محیط بانی استان از مناطق مختلف بازدید می کنند.
وی اضافه کرد: نیروی های یگان در چهار منطقه زیست محیطی از جمله سرخه حصار، خجیر، جاجرود و ورجین به علت استقبال مسافران نوروزی از این مناطق در حال گشت زنی هستند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه بسته های فرهنگی نیز بین مسافران نوروزی توزیع می شود گفت: بسته هایی برای ارائه آموزش های زیست محیطی و حفاظت از منابع طبیعی در قالب بروشور تهیه شده است تا به منظور اطلاع رسانی در اختیار مسافران قرار گیرد.
وی گفت: همچنین در فضای مجازی و در سطح شهر با استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد زیست محیطی، حفاظت از مناطق به مردم اطلاع رسانی شده است.
خویشتندار به مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ممنوعیت شکار یا نگهداری غیرمجاز حیوانات وحشی گفت: در طرح نوروزی گشت های یگان از میادین و بازارها بازدید کردند تا با متخلفان خرید و فروش حیوانات وحشی برخورد کنند.
وی خاطر نشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده چنین مواردی موضوع را به اداره حفاظت محیط زیست استان تهران اطلاع دهند.
استان تهران دارای منابع زیست محیطی از جمله 13 منطقه شامل سه پارک ملی (لار، خجیر و سرخه حصار)، چهار منطقه حفاظت شده (مجموعه حفاظتی جاجرود، البرز مرکزی، کویر و ورجین) ، سه اثر طبیعی ملی (تنگه واشی، غار رودافشان و دریاچه تار و هویر) و سه منطقه شکار ممنوع(کوه سفید، لار و کاوه ده) با مساحت کلی افزون بر 655 هزار هکتار پذیرای علاقه مندان است.
براساس آمار محیط زیست، نسبت مساحت مناطق تحت حفاظت و مدیریت (مناطق چهارگانه و شکار ممنوع) صرفاً در حوزه استحفاظی استان تهران به مساحت کل استان معادل 29 درصد است.

تهرام/8138/ 1008

نظر شما