شناسهٔ خبر: 31915216 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

روانشناس:

مساله ازدواج باید اولویت اول مسئولان نظام باشد/لزوم آموزش خانواده و ازدواج در مدارس

قاسمی گفت:با توجه به اینکه ما یک کشور اسلامی هستیم لذا بحث ازدواج باید اولویت اول مسئولان نظام باشد تا از مفاسد اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود.

صاحب‌خبر -

«ماهرخ قاسمی» در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان با بیان اینکه فضای فرهنگی جامعه نقش مهمی در ازدواج جوانان دارد گفت: جوانان دهه هفتاد خودشان تصمیم به ازدواج می‌گیرند و خانواده‌ها زمانی مطلع می‌شوند که عملاً تمام کارهایشان تمام شده است. سن ازدواج در دهه شصتی‌ها هم به دلیل اینکه دنبال تحصیل و اشتغال بوده‌اند بسیار افزایش داشته است.امروزه جوانان دهه هفتادی به دلیل مشکلات اقتصادی ازدواج نمی‌کنند، دهه شصتی‌ها هم به دلیل اینکه شرایط ازدواج مهیا نیست تن به ازدواج نمی‌دهند.

 

این روانشناس با بیان اینکه امروزه مهمترین راهکار برای حل ازدواج جوانان آگاهی بخشی و تبیین لزوم ازدواج به جوانان است اظهار کرد: لذا لازم است مسئولان دولتی و فرهنگی با اقدامات لازم و به ویژه با همکاری اصحاب رسانه،جوانان را در امر ازدواج آگاه کنند.

 

قاسمی با بیان اینکه نهادهای مربوط به حوزه جوانان تاکنون اقدامات مفید و مؤثری برای این قشر انجام نداده‌اند تصریح کرد: تنها راهش این است که دستگاه‌های مربوطه با یکدیگر مساعدت و همکاری داشته باشند و با اتخاذ تدابیر لازم مشکلات حوزه جوانان را حل کنند. چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته ولی هنوز یک برنامه مفیدی از سوی سازمان‌های این حوزه از جمله وزارت ورزش و جوانان ارائه نشده است.

 

قاسمی افزود: مسئله مالی و اقتصادی مهمترین عامل در امر ازدواج است که امروزه به دلیل وجود این مسئله بسیاری از جوانان جرات ازدواج کردن ندارند و در عوض استقبال از ازدواج موقت در جامعه افزایش یافته است درحالی که این راهکار نیست، ازدواج موقت زمانی می‌تواند حلال مشکلات باشد که شرایط جامعه مناسب اجرای این امر باشد اگر هم مسئولان بخواهند اقدامی کنند، فایده‌ای ندارد چون در این میان خانم‌ها هستند که متضرر می‌شوند و در این شرایط هیچ ضمانت اجرایی، قانونی و معنوی برای حمایت از زنان وجود ندارد.

 

این جامعه شناس افزود: با توجه به اینکه ما یک کشور اسلامی هستیم لذا بحث ازدواج باید اولویت اول مسئولان نظام باشد تا از مفاسد اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود.وقتی جوانان از لحاظ مالی تأمین نشوند یا به دنبال سرقت یا مسائل ضد اخلاقی می‌روند یا به شبکه‌های ضد انتقال رجوع می‌کنند که شاید از طریق آنها تامین شوند. لذا بسیار از جوانان از ترس مهریه تن به ازدواج نمی‌دهند و آنهایی هم که درخواست مهریه کردند به دلیل درخواست مهریه از سوی زنان در زندان‌ها به سر می‌برند.متاسفانه تنها راهکار این است که سه قوه به اضافه رسانه‌های جمعی اقدام به حل مسائل ازدواج کنند.

 

قاسمی با بیان اینکه اولین عامل طلاق در جامعه مساله اقتصادی است گفت: مسایل اقتصادی باعث اختلال در زندگی افراد شده و موجب می شود زن و مرد در چندین جا کنند و در زمان حضور در منزل هم نه حوصله یکدیگر را  داشته باشند و نه توجه به فرزندان کنند، چون زمانی نظام یک انواده آرامش می‌یابد که زن و مرد با یکدیگر تقابل داشته باشند.بنابراین عمدترین عامل مشکلات در جامعه امروز ما ،مسئله اقتصادی و شبکه‌ی اجتماعی است.

 

وی افزود با بیان اینکه شبکه‌های اجتمای شدیداً زندگی زناشویی را تحت تاثیر قرار داده ند تصریح کرد: تهاجم فرهنگی به قدری افزایش یافته که دیگر از دست ما خارج شده  و کاری نمی توان کرد،سریال‌ها و فیلم‌های شبکه‌های ماهواره‌ای هیچ معنا و مفهومی جز متلاشی کردن خانواده‌ها چیزی ارائه نمی‌دهند.

 

قاسمی با بیان اینکه عدم آموزش از دیگر مشکلات جامعه امروز ما محسوب می‌شود گفت :آموزش دانش‌آموزان باید از سوم دبیرستان آغاز شود و لازم است آموزش‌هایی تحت عنوان آموزش خانواده و ازدواج در مدارس ارائه شود تا جوانان با مسائل مربوط به ازدواج و تشکیل خانواده آشنا شوند.

نظر شما