شناسهٔ خبر: 31914488 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

نیم نگاهی به عملکرد دستگاه دیپلماسی در سال ۹۷

مناسبات تهران و پاریس/تعیین سفرا بعد از حدود هفت ماه

ایران و فرانسه بالاخره بعد از حدود هفت ماه، سفرای جدید خود را برای تصدی سفارتخانه‌ها در پایتخت‌های دو کشور معرفی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در سالی که گذشت شاهد تحولاتی در مناسبات دیپلماتیک تهران و پاریس بودیم. از بازگشت زودتر از موعد سفیر فرانسه در تهران به پاریس برای عهده‌دار شدن نمایندگی ویژه الیزه در امور سوریه، بازگشت «ابوالقاسم دلفی» سفیر ایران به تهران و درخواست بازنشستگی‌اش، اداره شدن سفارتخانه‌های دو کشور در سطح کاردار و در نهایت معرفی سفرای جدید در ماه پایانی سال گذشته.

به گزارش فارس، پس از آنکه «فرانسوا سنمو» سفیر قبلی فرانسه در تهران زودتر از پایان ماموریتش، به پاریس بازگشت و به عنوان نماینده ویژه «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور این کشور در امور سوریه منصوب شد، گزینه‌ای از سوی پاریس برای تصدی این پست معرفی نشد.

 

 

27 تیر ماه 1397  بود که «فرانسوا سنمو» سفیر فرانسه در تهران زودتر از موعد مقرری که سفرا در کشور محل ماموریت حضور دارند، با حضور در محل وزارت خارجه کشورمان از محمدجواد ظریف خداحافظی کرد. او از آوریل 2016 و در حدود دو سال و 4 ماه عهده‌دار این سمت بود. سنمو اردیبهشت 1395 استوارنامه خود را تقدیم حسن روحانی کرده بود. 

خداحافظی سفیر فرانسه از ظریف در حالی صورت گرفت که او پیش از این به فاصله دو روز پشت سر هم به وزارت خارجه ایران احضار شده بود.

سنمو 12 تیر ماه و در پی برگزاری نشست گروهک تروریستی منافقین در این کشور به وزارت خارجه ایران احضار شده بود.دستیار مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه ایران 12 تیر ماه با احضار سفیر فرانسه در تهران حمایت این کشور از فعالیت‌های گروهک تروریستی منافقین را شدیدا مورد اعتراض قرار داد. در این احضار به سفیر تاکید شد نباید اجازه داد تا برخی جریان‌های افراطی که دارای ماهیت تروریستی هستند - اگرچه کوچک و بی ارزش - در پناه اصل آزادی بیان به ترویج افراط گرایی و تروریسم بپردازند.

در این دیدار همچنین با اشاره به تجمع اخیر منافقین در پاریس و حضور مقامات تندرو و افراطی آمریکایی در آن، به حضور تعدادی از مقامات سابق و ایراد سخنان مداخله گرانه و تفرقه افکنانه علیه مردم ایران اعتراض شد. 

به گزارش فارس، سفیر فرانسه همچنین به همراه سفیر بلژیک و کاردار آلمان (در غیاب سفیر) 13 تیرماه برای دومین بار و در خصوص بازداشت «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی در آلمان که به درخواست پلیس فرانسه صورت گرفته بود، به وزارت خارجه ایران احضار شد. 

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه در دیدار با سفیر فرانسه و کاردار آلمان مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به دستگیری دیپلمات ایرانی را اعلام و با تأکید بر مصونیت دیپلمات‌ها بر اساس کنوانسیون وین، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط دیپلمات جمهوری اسلامی ایران شد. 

از سوی دیگر در این مدت نیز با بازگشت «ابوالقاسم دلفی» سفیر سابق ایران در پاریس به تهران در تیر ماه 1397، سفارتخانه ایران در پاریس نیز در سطح نفر دوم اداره می‌شد.

 

 

ششم شهریور ماه 1397 خبرگزاری رویترز بر اساس یک یادداشت داخلی وزارت خارجه فرانسه در خبری مدعی شد که دولت فرانسه، از دیپلمات‌های خود خواسته سفرهای غیرضروری به ایران را به تعویق بیندازند. (اینجا بخوانید)

در همین خصوص بهرام قاسمی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در این باره گفت: من در هیچ جا و از هیچ منبع موثقی از سوی  دولت فرانسه چنین اخباری را دریافت نکرده‌ام و اصولا هم هیچگونه ضرورت و  دلیلی برای اخذ چنین تصمیمی توسط وزارت خارجه فرانسه نمی‌بینم؛ البته می‌دانم که روابط ایران و اروپا و بخصوص ایران و فرانسه بدخواهان و معاندینی دارد که گاهی در یک اقدام روانی سعی بر اثرگذاری منفی بر این روابط داشته و دارند و باید همواره در قبال این نوع تحرکات هوشیاری لازم را دارا بود. از سوی دیگر اصولا سفرهای دیپلماتیک در حیطه اختیارات دولت‌هاست که می توانند به دیپلمات‌های خود اجازه انجام ماموریتی را بدهند یا ندهند؛ بنابراین این ادعای مطرح شده در برخی  از رسانه‌ها در این برهه از زمان جای تامل دارد.

23 شهریور ماه 1397 هم تعدادی از افراد معاند ضد ایرانی قصد تعرض و آسیب رساندن به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس را  داشتند که  البته موفق به این کار نشدند و نتوانستند به داخل ساختمان  سفارت  وارد شوند و با پرتاب اشیایی به سمت ساختمان سفارت، خساراتی به آن  وارد کردند که در این زمینه بهرام قاسمی یک روز بعد (24 شهریور) مسئولیت دولت فرانسه در حفاظت و تأمین امنیت اماکن دیپلماتیک ایران در این کشور را یادآور شد.

 

 

به گزارش فارس، 28 شهریور ماه 1397  نیز برخی رسانه‌ها گزارش دادند که دولت «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه تعیین سفیر جدید این کشور در تهران را معلق نگهداشته است و در همین خصوص یک مقام ارشد وزارت خارجه فرانسه در گفت‌وگو با نشریه «فیگارو»، در پاسخ به سؤالی در این باره گفت: «بله، ما تعیین سفیر جدید خودمان در ایران را معلق کرده‌ایم. ولی گفت‌وگو با ایران را ادامه می‌دهیم و امانوئل ماکرون در نیویورک با حسن روحانی دیدار خواهد کرد.» (بیشتر بخوانید)

دهم مهر ماه 1397 نیز خبرگزاری فرانسه از تصمیم دولت این کشور برای مسدود کردن دارایی‌های وزارت اطلاعات ایران در این کشور خبر داد. این تصمیم پس از آن اعلام شد که صبح دهم مهر ماه، پلیس فرانسه یک انجمن مربوط به مسلمانان به نام مرکز «زهرا» و خانه‌های اعضای این انجمن را به اتهام مقابله با تروریسم مورد بازرسی قرار داد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دهم مهر ماه همزمان با این اقدام و در واکنش به بیانیه سه وزیر دولت فرانسه در خصوص اتهام ناروا و واهی به «اسدالله اسدی» دیپلمات بازداشت شده ایرانی، اظهار داشت: بار دیگر با رد اتهامات و ادعاهای مطرح شده مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به دستگیری دیپلمات ایرانی را اعلام و خواستار آزادی فوری ایشان هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین  با اشاره به سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران در محکومیت هرگونه اقدام تروریستی، تأکید کرد: خواهان واقع‌بینی مقامات فرانسوی در قبال جمهوری اسلامی ایران هستیم و مجددا نسبت به دست‌های شوم بداندیشان که درصدد تخریب روابط کهن و دیرپای ایران و فرانسه و دیگر کشورهای موثر اروپایی هستند، هشدار می‌دهیم.

به گزارش فارس، چهارم آبان 1397 خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع مدعی شد که فرانسه، حدود یک ماه پیش، یک دیپلمات ایرانی را از این کشور اخراج کرده است. بر اساس ادعای رویترز، این اقدام در راستای همان اتهام مربوط به تلاش برای بمب‌گذاری در اجلاس گروهک تروریستی منافقین صورت گرفته بود. (+) البته پیش از این در بیست و سوم مهر ماه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره خبر اخراج یک دیپلمات ایرانی از فرانسه در چند هفته قبل و سکوت تهران در قبال اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند و پنهانکاری وزارت خارجه در این خصوص و عدم واکنش متقابل گفته بود: ایران در مقابل هرگونه اقدام ناپسند از جانب دیگر کشورها چه نسبت به دیپلمات‌های ایران و چه در سایر موضوعات با درایت و فهم شرایط، عکس العمل لازم و متقابل را همواره داشته و خواهد داشت.

 

 

اول اسفند ماه «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه عنوان کرد که با ایران درباره شرایط مربوط به یک شهروند این کشور که ماه اکتبر در جزیره کیش دستگیر شده در تماس است. (+) و پنجم اسفند ماه بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که یک تبعه فرانسه که به دلیل ورود غیرمجاز به ایران بازداشت شده بود، پس از طی مراحل قانونی و رفع سایر اتهامات در روزهای اخیر آزاد شده است.

به گزارش فارس، علاوه بر این تحولات، در طی این مدت سفارتخانه‌های دو کشور در سطح نفر دوم اداره می‌شد تا اینکه «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران سه‌شنبه 16 بهمن 97 به همراه «گوردو مونتاین» دبیرکل وزارت امور خارجه فرانسه ششمین دور گفت‌وگوهای سیاسی دو کشور را در پاریس برگزار کردند. در این گفت‌وگوها آخرین تحولات مربوط به روابط دوجانبه، اجرای برجام و مکانیسم نوین (اینستکس)، تعهدات فرانسه، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و تحولات منطقه مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

 

 

پس از آن بود که «ژرژ مالبرونو» روزنامه نگار لوفیگا به نقل از سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نوشت که «بعد از شش ماه عدم حضور سفرای ایران و فرانسه، تبادل دیپلمات‌های دو کشور می‌تواند در روزهای آینده انجام شود.»

عراقچی در این خصوص به لوفیگارو گفته بود: «ما درباره تبادل سفرا توافق کردیم و این موضوع می‌تواند در آینده نزدیک و شاید ظرف روزهای آینده صورت گیرد.»

خبرنگار لوفیگارو در این خصوص از بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه به عنوان سفیر جدید ایران در پاریس و یک دیپلمات باسابقه فرانسوی نیز به عنوان سفیر جدید فرانسه در تهران (بدون ذکر نامش) نام برد.

پس از آن هم لوفیگارو جزییات سفیر جدید فرانسه را منتشر کرد.

در نهایت سفارت فرانسه در تهران 15 اسفند ماه 97 در صفحه توئیتر خود از انتصاب «فیلیپه تیه بو» به عنوان سفیر جدید فرانسه در تهران خبر داد و اعلام کرد که فیلیپه تیه بو در هفته‌های آینده کارش را به عنوان سفیر جدید در تهران آغاز می‌کند.

 

 

وی در سمت‌هایی چون نماینده فرانسه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیر اسبق روابط بین‌الملل کمیسیون انرژی اتمی این کشور فعالیت کرده است. فیلیپه تیه بو از سال 2011 تا 2014 سفیر فرانسه در پاکستان و از سال 2005 تا 2009 نیز سفیر فرانسه در کره جنوبی بوده است.

17 اسفند 97 نیز بود که خبر انتصاب  بهرام قاسمی دهمین سخنگوی وزارت امور خارجه به عنوان سفیر جدید ایران در پاریس از سوی وزارت خارجه ایران منتشر شد و قاسمی یک روز بعد (شنبه 18 اسفند) با حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان دیدار کرد.

 

 

 بهرام قاسمی از تیرماه سال ۱۳۹۵ به عنوان سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه فعالیت کرده است. 

البته تا لحظه تهیه این گزارش، سفرای جدید در محل ماموریتشان مستقر نشده‌اند و احتمالا استقرار سفرای جدید به زودی صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما