شناسهٔ خبر: 31913810 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

تحلیل روز؛

اعلام مجدد پایان کار داعش توسط آمریکا؛ چگونه البغدادی در منطقه بُخار شد؟

تماشای پرده ای جدیدی از نمایشنامه بلند آمریکا در منطقه یعنی اعلام پایان حضور گروه تروریستی داعش در باغوز، این ضرب المثل معروف را تداعی می کند: « دروغ که خناق نیست».

صاحب‌خبر -

العالم - آمريكا

آخرین صحنه سناریوی آمریکا، یعنی اعلام پایان حضور داعش نقطه اوج این سریال چند قسمتی بود که از طرح مساله حملات شیمیایی به سوریه آغاز و تا امروز ادامه داشته است.

آمریکا با دروغ های تلخ درصدد پوشاندن جنایت های خود اعم از کشتار مردم بی گناه الرقه، دیرالزور و سایر روستاها و شهرهای سوریه به بهانه بمباران داعش تا تخریب کامل چندین شهر و از کار انداختن مهم ترین زیر ساخت هاست.

بله تلاش های آمریکا برای پوشاندن درگیری باغوز خنثی شد اما کارگردان آمریکایی فراموش کرده که هنوز برخی گزارش های مطبوعات به حضور برخی افراد باقیمانده گروه تروریستی داعش اشاره دارد که هنوز پاکسازی نشده اند.

اما سوال همه درباره سرنوشت سرکردگان داعش است که چگونه آنها در منطقه بخار شده اند؟

و آیا این مطلب صحت دارد هرکسی که وارد باغوز شد هیچ جسدی از تروریست ها ندید؟ این چه قدرت سحرآمیزی است که بدون برجای گذاشتن آثاری واضح به حضور امریکائی ها پایان داده است و فقط اجساد زنان و کودکان و تخریب و ویرانی را می توان آنجا دید.

آیا واقعا چند ماه درگیری دراین منطقه و تلاش تدریجی قسد برای تسلط بر داعش ازمنطقه تله باعوز تا اردوگاه باعوز، هیچ اثری از این درگیری ها برجای نگذاشته است؟

چگونه کارگردان آمریکایی فراموش کرده دامنه های کوه منطقه باعوز هنوز تحت تسلط داعش است و غارهایی نیز وجود دارد که قسد امکان ورود به آنها را نداشته است. مگر اینکه نویسنده سناریو فراموش کرده بگوید توافق با داعش در این منطقه؛ مبتنی بر اخراج سرکردگان و سایر تروریست ها از آن منطقه جغرافیایی به مکانی نامشخص بوده که ترجیحا می تواند پایگاه التنف و منطقه ای امتداد یافته از آنجا تا شهر البوکمال باشد.

پیش از تیتراژ پایانی این فیلم باید شفاف و روشن بگوییم، محافل بین المللی که شاهد نقشه های ترامپ بودند به خوبی می دانند ارتش سوریه و هم پیمانانش در درگیری ها مبارزه کرده و منطقه را از حضور این گروه تروریستی پاکسازی کردند.

همه اقدامات ماشین تبلیغاتی رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اعلام عقب نشینی از سوریه و سپس انصراف چندین باره از این تصمیم و باقی ماندن نیروهای آمریکایی در قالب ائتلاف بین المللی در شرق فرات که فقط در داخل آمریکا کارایی دارد، ترامپ را در جنجال بی فایده ای انداخته است.

در اینجا باید گفت اظهارات روشن و شفاف اخیر ترامپ مبنی بر باقی ماندن 400 سرباز آمریکایی در شمال شرق سوریه پس از پایان کار داعش، با مجوز کنگره آمریکا مغایرت دارد بنابراین ادعای پایان داعش، مجوز دولت آمریکا به ترامپ به عنوان مبارزه با تروریسم را نقض می کند. وخنده داراینکه هم زمان با این اعلام، قسد تابلوی بزرگی با عنوان خطر امنیتی داعش و گروه های وابسته بدان نصب کرده تا کاملا بچه گانه حضور و اشغال امریکا در این منطقه جغرافیایی سوریه را توجیه کند.

باید یادآورشد که اسناد، ارقام، آمار و درگیری ها و نتایج جمع آوری شده از درگیری های ارتش سوریه و استنادات دقیق، دروغ های پی در پی آمریکا در مبارزه با تروریسم و تلاش آمریکا برای تصویب سناریوی پیروزی علیه داعش تروریست را رسوا می کند.

و تمسخرآمیز اینکه مردم آمریکا و دیگر کشورها از دست داشتن واشنگتن در ایجاد داعش و به کارگیری این گروه آگاه هستند و حوادث باغوز بهترین دلیل بر آن است لذا نمی توان دستاوردهای ارتش سوریه را نادیده انگاشت زیرا در اصل پایداری و نبوغ فرماندهان نظامی و سیاسی سوریه؛ شاکله این گروه را به هم ریخت و آنها را به وبال سنگینی برای رهبران آمریکایی تبدیل کرد.

به طور کلی می توان گفت اقدام ترامب در اعلام پایان داعش، آن هم به اشتباه از سوریه واکنشی شتاب‌زده از او بود که پس از نشست سه جانبه سران ارتش های جمهوری اسلامی ایران و عراق و سوریه در دمشق صورت گرفت و برای مرحله جدید همکاری نظامی با عنوان برجسته ی حفظ مرزها در قالب همکاری بالا و روابطی مبتنی بر سطح جدید از مقابله با امریکا و صهیونیست ها پایه گذاری کرد .

حسین مرتضی - العالم

نظر شما