شناسهٔ خبر: 31913375 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرين تحولات سوريه؛

عمليات سنگين ارتش سوريه عليه تروريست‌ها/ تسليم شدن تروريست ها پس از اعلام شکست خلافت داعش

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- ارتش سوريه در عملياتي نظامي عليه گروه‌هاي تروريستي در حومه شمالي حماه و حومه جنوبي ادلب خسارت‌هاي سنگين جاني و تجهيزاتي به آن‌ها وارد کرد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، نيرو‌هاي ارتش سوريه حملات تروريست‌ها را در حومه حماه و ادلب خنثي کردند.
به گزارش شبکه تلويزيوني الاخباريه سوريه؛ نيرو‌هاي ارتش سوريه در واکنش به تحرکات تروريست‌ها و نقض آتش بس در منطقه کاهش تنش، عمليات نظامي خود را عليه گروه‌هاي تروريستي در حومه شمالي حماه و حومه جنوبي ادلب به اجرا درآوردند و خسارت‌هاي سنگين جاني و تجهيزاتي به آن‌ها وارد کردند.
خبرنگار شبکه تلويزيوني الاخباريه سوريه در گزارشي گفت: عمليات نظامي يگان‌هاي ارتش سوريه ضد گروه‌هاي تروريستي در حومه جنوبي ادلب و حومه شمالي حماه ادامه يافت. اين عمليات در واکنش به تحرکات و نقض آتش بس تروريست‌ها در منطقه کاهش تنش صورت گرفت. در اين عمليات شماري از تروريست‌ها کشته شدند و تجهيزات آن‌ها منهدم شد. همچنين ارتش سوريه در حملات متمرکزي، محل تجمع و پايگاه‌هاي گروه تروريستي جبهه النصره و تروريست‌هاي وابسته به آن را در اطراف شهرک جرجناز در حومه جنوبي ادلب هدف قرار داد. اين حملات به هلاکت ده تروريست و انهدام پايگاه‌ها و سلاح‌ها و مهمات آنان منجر شد.
در حومه شمالي حماه نيز يگان‌هايي از ارتش سوريه در عمليات بي سابقه‌اي محور‌هاي تحرکات تروريست‌هاي جبهه النصره را در روستاي الکرکاد هدف قرار دادند که به هلاکت شماري تروريست و انهدام سلاح و مهمات آنان انجاميد.
نيرو‌هاي ارتش سوريه همچنين استحکامات دفاعي و سنگر‌هاي جبهه النصره و تروريست‌هاي وابسته به آن را در اطراف روستاي ترعا در حومه جنوبي ادلب و اطراف شهرک النشامه و مورک و روستا‌هاي الحواز و الکرکاد در حومه شمالي حماه منهدم کردند.

تسليم شدن تروريست ها پس از اعلام شکست خلافت داعش
دهها عضو گروه (تکفيري-صهيونيستي) داعش روز يکشنبه از تونل ها خارج و تسليم نيروهاي مورد حمايت آمريکا در شرق سوريه شدند.
اين مسئله يک روز پس از آن اتفاق مي افتد که شکست «خلافت» داعش اعلام شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه؛ کردهاي سوريه هشدار داده اند به رغم فروپاشي اين خلافت، هزاران افراط گراي خارجي که آنها بازداشت کرده اند، همچون بمب ساعتي هستند که جهان بايد فورا خنثي کند.
يک خبرنگار خبرگزاري فرانسه شاهد بود دهها نفر -- عمدتا مرد -- از پناهگاه خود در روستاي دورافتاده باغوز نزديک مرز عراق خارج شدند و سوار وانت ها شدند.
سخنگوي کردها اعلام کرد: اينها جنگجويان داعش هستند که امروز از تونل ها خارج و تسليم شدند.
وي افزود: ممکن است برخي ديگر همچنان آن داخل مخفي شده باشند.
نيروهاي موسوم به سوريه دموکراتيک که تحت رهبري کردها هستند، روز شنبه اعلام کردند آخرين منطقه تحت کنترل داعش در سوريه تصرف شده است. با اين حال، مقام ارشد در امور خارجه منطقه نيمه خودمختار کردهاي سوريه هشدار داد اعضاي داعش که در جريان اين عمليات دستگير شدند، همچنان يک تهديد هستند.
عبدالکريم عمر، در گفتگو با خبرگزاري فرانسه، اعلام کرد: هزاران جنگجو، کودک و زن از 54 کشور، به غير از عراقي ها و سوري ها، هستند که يک بار مسئوليت جدي و خطري براي ما و براي جامعه بين المللي هستند.
وي گفت: اين تعداد در 20 روز گذشته در جريان عمليات باغوز به شدت افزايش يافت. وي همچنين درباره ادامه خطر هسته هاي نهفته داعش هشدار داد.
عبدالکريم عمر همچنين  تاکيد کرد: براي مقابله با اين خطر، بايد هماهنگي بين ما و جامعه بين المللي وجود داشته باشد.

درگيري ميان ارتش سوريه و گروهگ تروريستي جبهه النصره در ادلب
10 عضو گروهگ تروريستي جبهه النصره در درگيري با ارتش سوريه در اطراف منطقه جرجناز در جنوب ادلب در شمال شرق سوريه به هلاکت رسيدند.
به گزارش خبرگزاري سوريه (سانا)، در جريان اين درگيري همچنين برخي مخفيگاههاي تروريستهاي النصره در استان ادلب شناسايي و منهدم شد.
در جريان اين درگيري ها مقاديري سلاح و تجهيزات تروريست ها نيز نابود شد.
استان ادلب 11 درصد از کل سوريه است که از سال 1394 در اختيار تروريست ها قرار دارد.
تروريست ها اين استان سوري را که در مجاورت مرز با ترکيه قرار دارد پس از سازماندهي در ترکيه، آموزش و تسليح با سلاح هاي مختلف در سال 1394 با هجوم ناگهاني تصرف کردند.
در همين حال در جريان يک درگيري ديگر در شمال حلب و جنوب استان ادلب بين ارتش سوريه و تروريست ها شماري از آنان در روستاي الکرکات در ريف شمالي حماه به هلاکت رسيدند.

هشدار درباره خطر فرار داعشي هاي زنداني
 يک مسئول در شمال شرق سوريه درباره خطر هزاران تبعه خارجي عضو داعش که اکنون در زندان بسر مي برند هشدار داد. يک مسئول برجسته کردي هشدار داد هزاران تن از اعضاي خارجي وابسته به تروريست هاي [وهابي صهيونيستي] داعش که به همراه خانواده هايشان در سوريه بازداشت شده اند عليرغم پايان کار داعش، همچنان خطرناک هستند. وي از جامعه بين المللي خواستار بازگشت اين افراد به جوامع اصلي شان شد.
به گزارش روزنامه القدس العربي، عبدالکريم عمر رئيس دفتر روابط خارجي کردها در سوريه گفت: هزاران عضو داعش به همراه خانواده هايشان تبعه 54 کشور ديگر غير از سوريه و عراق هستند. در بيست روز آخر عمليات الباغوز تعداد خارجيان دستگير شده به شدت افزايش يافت. بايد ميان ما و جامعه بين المللي براي مقابله با خطر هماهنگي وجود داشته باشد.
اين مقام کردي درباره حضور هزاران کودک که با ذهنيت داعش تربيت مي شوند هشدار داد. اين کودکان اگر در جوامع اصلي شان ادغام نشوند همگي طرح هايي تروريستي براي آينده خواهند بود. وي افزود: هرگونه تهديد يا جنگي مي تواند به فرصتي براي فرار اين جنايتکاران از زندان تبديل شود.

نظر شما