شناسهٔ خبر: 31913171 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ورزش در سالی که گذشت؛

بسکتبال بانوان چند قدم رو به جلو

سال ۹۷ برای بسکتبال بانوان با پرش رو به جلو در رقابت‌های داخلی و مسابقات بین المللی پایان یافت

صاحب‌خبر -
بسکتبال بانوان چند قدم رو به جلوبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ اعزام‌های فراوان بسکتبال سه نفره و تغییر سیستم برگزاری سوپرلیگ در سال ۹۷ باعث شد که فضای متفاوتی در بسکتبال بانوان ایران شکل بگیرد. 
اتفاقات سال ۱۳۹۷ را مرور کنید:
 
 »»   اعزام دو تیم ایرانی به غرب آسیا 
تیم‌های نفت آبادان و کوشا سپهر سبلان به نمایندگی از ایران اردیبهشت ۹۷ به مسابقات غرب آسیا در اردن اعزام شدند. آبادانی‌ها برای این اعزام مشکلات زیادی داشتند و یک بار با مخالفت مسئولان نفت از پای پرواز به فرودگاه برگردانده شدند تا بعد از ساعت‌ها مجوز اعزام این تیم صادر شود. 
هر دو تیم نفت و کوشا از صعود به مرحله دوم مسابقات بازماندند؛ اما اعزام آن‌ها مقدمه اعزام‌های زیاد دیگری در بسکتبال بانوان بود.
 
 »»    فرصت‌های زیاد تیم‌های سه نفره 
دختران جوان، زیر ۲۳ سال و بزرگسال ایران در هفت ماه نخست سال به چندین مسابقه بین المللی اعزام شدند. 
کاپ آسیا: تیم دختران زیر ۱۸ سال در مسابقات سه نفره کاپ آسیا شرکت کرد و با شکست مقابل نیوزیلند در مرحله یک چهارم نهایی از صعود به نیمه نهایی بازماند. 
جام جهانی سه نفره: تیم ایران در جام جهانی سه نفره با ترکیب سعیده علی، معصومه اسماعیل زاده، مژگان خدادادی و کیمیا یزدیان شرکت کرد و در پایان چهاردهم شد. 
بسکتبال بانوان چند قدم رو به جلوغرب آسیا: نماینده ایران با ترکیب تینا عیسائیان، سعیده علی، مژگان خدادادی و معصومه اسماعیل زاده در مسابقات غرب آسیا به میزبانی لبنان قهرمان شد. 
کوئست قزاقستان: تیم سه نفره بانوان با ترکیب سعیده علی، معصومه اسماعیل زاده، مژگان خدادادی و سحر نجفی به مسابقات کوئست قزاقستان رفت و پس از شکست در مسابقه رده بندی مقابل آستانه قزاقستان در رده چهارم جای گرفت. مژگان خدادادی در مسابقه مهارت‌های انفرادی به مقام دوم رسید. 
بازی‌های آسیایی جاکارتا: تیم ملی سه نفره ایران با ترکیب کیمیا یزدیان طهرانی، شیدا شجاعی، ناهیده اسدی و زهرا عدالتخواه و به سرمربیگری آزاده زمانپور اولین حضور در بازی‌های آسیایی را تجربه کرد. دختران ایران با شکست مقابل چین از صعود به نیمه نهایی بازماندند. 
المپیک جوانان: تیم جوانان ایران با ترکیب آیدا گل محمدی، فاطمه آقازادگان، فاطمه بیدار و نگین رسولی پور و با سرمربیگری الهه دارستانی در این بازی‌ها شرکت کرد و با شکست در تمام مسابقات مقدماتی از صعود به مراحل بالاتر باز ماند. 
 
 »»   تنها مسابقه پنج نفره 
تیم بسکتبال پنج نفره بانوان با مخالفت شورای بازی‌های آسیایی در فهرست تیم‌های اعزامی به جاکارتا جای نگرفت و شانس‌های بانوان بزرگسال برای اولین تجربه رسمی بین المللی از دست رفت. 
بسکتبال بانوان چند قدم رو به جلوتیم دختران زیر ۱۸ سال ایران به عنوان تنها تیم پنج نفره در آبان به مسابقات دسته دو آسیا در بنگلور هند اعزام شد. این تیم که با مربیگری افسانه حسن نایبی به مسابقات اعزام شده بود، در پایان با دو پیروزی مقابل سنگاپور، یک پیروزی مقابل گوام و شکست برابر هند و قزاقستان با مقام چهارم به کار خود پایان داد و از صعود به دسته یک آسیا بازماند. 
فهیمه علیمرادی هم به نمایندگی از داوران ایرانی در مسابقات دسته یک آسیا قضاوت کرد. 
 
 »»   تغییر موفق در شکل برگزاری مسابقات 
سوپرلیگ بسکتبال بانوان در چند سال گذشته به دو دسته آ و ب تقسیم شده و مسابقات به صورت متمرکز در چند دوره برگزار می‌شد. فدراسیون جدید در سال ۹۷ تصمیم به تغییر در نحوه برگزاری مسابقات گرفت و تیم‌ها نخستین بار مسابقات رفت و برگشت را به صورت استاندارد تجربه کردند. 
همچنین سری پلی آف، نیمه نهایی و فینال به شکل دو برد از سه مسابقه برگزار شد و تعداد مسابقات را نیز به طور کلی افزایش داد.
 
 »»   هزینه بیشتر برگزاری 
تغییر در شکل برگزاری مسابقات به افزایش هزینه‌های برگزاری لیگ نیز منجر شد. تالین طهماسیان مسئول برگزاری مسابقات و کمیته داوران بسکتبال بانوان توضیح می‌دهد: "هزینه‌ها خیلی با قبل فرق داشت. هر سال مسابقات لیگ به صورت متمرکز بود و هر دو هفته یک بار، شش مسابقه در دو روز به میزبانی یک شهر برگزار می‌شد. به این ترتیب هزینه ایاب و ذهاب برای شش مسابقه یکی بود. با تغییر سیستم برگزاری مسابقات هر هفته داوران و ناظران به شهر‌های مختلف اعزام شده و هزینه‌ها نیز افزایش یافت."
بسکتبال بانوان چند قدم رو به جلواو همچنین از افزایش حق الزحمه داوران خبر داد: "دریافتی عوامل برگزاری لیگ بانوان واقعا کم بود. وقتی مسئولیت گرفتم، اولین صحبتم با رئیس فدراسیون در همین زمینه بود که خوشبختانه با دید مثبت قبول کردند. البته افزایش دریافتی بانوان با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نوپا بودن فدراسیون انجام شد. حالا داوران از نظر کیلومتر‌های سفر مانند آقایان دریافت می‌کنند و حق الزحمه داوری کمی با آقایان متفاوت است." 
 
 »»   رضایت تیم‌ها از سیستم جدید 
سوپرلیگ بسکتبال بانوان از آبان به صورت رفت و برگشت آغاز شد و تیم‌ها از همان ابتدا، رضایت خود را ازاین نوع برگزاری ابراز کردند. 
سرور روانی پور سرمربی تیم صدرا شیراز به عنوان یکی از تیم‌های بدون اسپانسر لیگ اعتقاد داشت که این نوع برگزاری به صورت رفت و برگشت حتی برخلاف تصور از نظر اقتصادی هم به نفع تیم هاست و مسابقات امسال به صورت استاندارد برگزار شدند.
در میان تیم‌های سوپرلیگی امسال فقط تیم باژوند در یک مسابقه از مرحله مقدماتی و بندرعباس در مسابقه دوم پلی آف مقابل حریفان تهرانی حاضر نشدند. سایر تیم‌ها به خوبی نظم لیگ را حفظ کردند و در تمام رقابت‌ها مقابل حریفان خود قرار گرفتند. 
 
 »»   تن‌ها بازیکن خارجی لیگ 
شرایط اقتصادی امسال باعث شد که تیم‌های مدعی، علاقه زیادی به جذب بازیکن خارجی نشان ندهند. تیم دانشگاه آزاد که بیشتر از بازیکنان کم تجربه با میانگین سنی ۲۲ سال تشکیل شده بود، در آخرین هفته از مرحله مقدماتی لیگ یک بازیکن خارجی باتجربه جذب کرد تا به ترکیب جوان تیم کمک کند. 
آینا گوکوا ترکمنستانی پیش از این چهار بار دیگر هم به لیگ ایران آمده بود و با حضور در دانشگاه آزاد به سومین قهرمانی در کشورمان دست یافت.
 
 »»   بقای گاز و نارسینا، حذف باژوند و پاز 
در پایان مراحل مقدماتی لیگ، رده بندی دو گروه به این شرح بود:
 
 گروه الف 
۱- هیرو با ۱۹ امتیاز
۲- دانشگاه آزاد با ۱۸ امتیاز
۳- نفت آبادان با ۱۷ امتیاز
۴- دانشگاه گلستان با ۱۳ امتیاز
۵- گاز تهران با ۱۲ امتیاز
۶- باژوند بوشهر با ۹ امتیاز
 
 گروه ب 
۱- گروه بهمن با ۱۹ امتیاز
۲- نامی نو با ۱۹ امتیاز
۳- خانه بسکتبال بندرعباس با ۱۴ امتیاز
۴- صدرا شیراز با ۱۳ امتیاز
۵- نارسینا تهران با ۱۳ امتیاز
۶- پاز تهران با ۱۲ امتیاز
 
آزاده زمانپور:"شاید حتی تصور حضور دانشگاه آزاد را در جمع چهار تیم پایانی هم نمی‌کردند؛ اما بازیکنان این تیم جوان و پر انرژی هستند. به آن‌ها زیاد سخت گرفتم، هر روز تمرین داشتیم و به تدریج به تیمی تبدیل شدیم که شایسته قهرمانی بود."
چهار تیم برتر به پلی آف رسیدند. تیم گاز با شکست پاز تهران و نارسینا با شکست باژوند بوشهر در سوپرلیگ باقی ماندند. تیم‌های بارمان مشهد و خانه بسکتبال کردستان هم با صعود به فینال لیگ دسته یک به سوپرلیگ سال آینده صعود کردند. 
 
 »»   پلی آف کم دردسر 
مسابقات پلی آف به صورت ضربدری میان چهار تیم دو گروه الف و ب مرحله مقدماتی برگزار شد. تیم گروه بهمن در این مرحله دانشگاه گلستان را ۲ بر صفر شکست داد و دومین مسابقه با اختلاف ۸۷ امتیازی به نفع گروه بهمن به بیشترین اختلاف امتیازی فصل تبدیل شد. نامی نو اصفهان، رقابت سخت تری نسبت به سایر تیم‌ها مقابل نفت آبادان داشت؛ اما این تیم هم ۲ بر صفر سری پلی آف را برد. 
هیرو تهران ۲ بر صفر صدرا شیراز را برد؛ اما دانشگاه آزاد با توجه به انصراف بندرعباس فقط یک بازی در این مرحله انجام داد و با یک پیروزی راهی نیمه نهایی شد. 
 
 »»   سریال جذاب مراحل نهایی 
تیم‌های گروه بهمن و هیرو که شاید بیشترین امید به قهرمانی را در تیم‌های سوپرلیگی داشتند، در رقابت‌های نزدیک مرحله نیمه نهایی از صعود به فینال بازماندند.
سپیده جعفری سرمربی نامی نو بعد از نایب قهرمانی:" ما بدون خارجی هم باید قهرمان می‌شدیم. از همان اول برای قهرمانی آمدیم و بازیکنان خود را در حد قهرمانی می‌دیدم. حالا هم تیم خود را قهرمان می‌دانم."
گروه بهمن در مرحله نیمه نهایی حریف دانشگاه آزاد بود و هر دو تیم یک برد در دو مسابقه ابتدایی به دست آوردند. رقابت سوم به عنوان یکی از جذابترین مسابقات لیگ به دو وقت اضافه کشید و دانشگاه آزاد با توجه به پنج خطایی شدن بازیکنان اصلی حریف از فرصت استفاده کرد و با کسب پیروزی به فینال رسید. 
تیم نامی نو هم مانند دانشگاه آزاد با دو پیروزی و یک شکست مقابل هیرو به فینال رسید. 
سعیده علی کاپیتان گروه بهمن بعد از شکست در سومین مسابقه نیمه نهایی گفت: “همیشه قرار نیست همه تیم‌ها قهرمان شوند، حتی اگر تیم‌های خیلی خوبی باشند. این شیرینی ورزش است. خودم خیلی قهرمانی در لیگ داشته ام و مطمئنم این مسابقات برای من، سایر بازیکنان و مربیان تجربه‌ای می‌شود که در هر سال نمی‌توان قهرمانی به دست آورد. ”
پوران عباسی سرمربی هیرو هم که از ابتدای سال به دلیل حضور بازیکنانش در تیم‌های دیگر ناراحت بود، بعد از نرسیدن به فینال گفت: “امر بر خودستایی نشود؛ اما برای بازیکن سازی به این شکل به خودم افتخار می‌کنم که شاگردانم در تیم‌های فینالیست حضور دارند. با این وجود مربی سازنده هیچ حمایتی نمی‌شود. وقتی خود مربی بازیکن ساز دچار فقدان شود، بازیکنان تیم‌های دیگر را می‌گیرد که شاید خوب هم کار نکنند."
 
بسکتبال بانوان چند قدم رو به جلو »»   قهرمانی تیم جوان دانشگاه آزاد 
تیم‌های دانشگاه آزاد و نامی نو بعد از مجموع ۱۴ و ۱۵ مسابقه به فینال راه یافتند. نامی نو مسابقه نخست فینال را با اختلاف در اصفهان برد و بسیاری، این تیم را از همین مسابقه قهرمان می‌دانستند. 
دانشگاه آزاد این تصورات را در مسابقه دوم فینال به میزبانی سالن دانشگاه آزاد شهرک غرب از بین برد. شاگردان آزاده زمانپور در این مسابقه موفق به شکست نامی نو با بازیکنان باتجربه شدند و در مسابقه سوم نیز با وجود شروع آرام، دقایق زیادی برتری داشتند. بازیکنان جوان دانشگاه آزاد برخلاف بسیاری از پیش بینی‌ها در پایان روی سکوی قهرمانی رفتند.
آزاده زمانپور سرمربی دانشگاه آزاد تاکید می‌کند:"شاید حتی تصور حضور دانشگاه آزاد را در جمع چهار تیم پایانی هم نمی‌کردند؛ اما بازیکنان این تیم جوان و پر انرژی هستند. به آن‌ها زیاد سخت گرفتم، هر روز تمرین داشتیم و به تدریج به تیمی تبدیل شدیم که شایسته قهرمانی بود."
سپیده جعفری سرمربی نامی نو هم بعد از نایب قهرمانی گفت:" ما بدون خارجی هم باید قهرمان می‌شدیم. از همان اول برای قهرمانی آمدیم و بازیکنان خود را در حد قهرمانی می‌دیدم. حالا هم تیم خود را قهرمان می‌دانم."
جالب اینجاست که سری رده بندی لیگ هم با وجود بی انگیزگی دو تیم مدعی گروه بهمن و هیرو به مسابقه سوم کشید. گروه بهمن که مسابقه اول را با اختلاف برده بود، در بازی دوم شکست خورد و کار را با پیروزی در سومین مسابقه تمام کرد. شاگردان فریناز طائرپور به این ترتیب روی سکوی سوم لیگ رفتند و دست شاگردان پوران عباسی از مدال و جام خالی ماند.
 
 »»   اعزامی‌ها به غرب آسیا 
تیم بسکتبال بانوان نفت آبادان که در ابتدای سال به مسابقات غرب آسیا رفته بود؛ با توجه به قهرمانی فصل قبل برای این دوره هم مجوز حضور در این رقابت‌ها را داشت. مسئولان باشگاه نفت در نهایت مجوز حضور هیچ یک از تیم‌های آقایان و بانوان را به غرب آسیا صادر نکرد تا گروه بهمن تنها نماینده بانوان ایران در غرب آسیا باشد. فدراسیون بسکتبال همچنین به باشگاه‌های نامی نو و دانشگاه آزاد فینالیست‌های لیگ ۹۷ نامه داد که یکی از این تیم‌ها به عنوان نماینده دوم ایران در مسابقات غرب آسیا شرکت کند.
رقابت‌های باشگاهی غرب آسیا فروردین ۹۸ در اردن برگزار می‌شود. 
 
 »»   معرفی سرمربی تیم ملی پنج نفره 
فدراسیون بسکتبال بعد از ماه‌ها بالاخره در دهه آخر اسفند، شایسته متشرعی را به عنوان سرمربی تیم ملی پنج نفره بانوان معرفی کرد. 
قرار بود از ۲۰ اسفند اردو‌های تیم ملی بسکتبال پنج نفره آغاز شود؛ اما انتخاب نهایی سرمربی این تیم به درازا کشید و باعث شد تا پایان سال ۹۷ هم این اردو برپا نشود.

نظر شما