شناسهٔ خبر: 31911782 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیس کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا؛

گزارش مولر به معنای تبرئه ترامپ نیست

جری نادلر گفت: ترامپ اشتباه می کند گزارش مولر به معنای تبرئه کامل نیست

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سی ان ان، جری نادلر رئیس کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال انتشار گزارش رابرت مولر، بازرس تحقیق مداخله احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا، یکشنبه شب (4 فروردین) در یک کنفرانس خبری در نیویورک به خبرنگاران گفت: این گزارش بیشتر سئوال برانگیز است تا روشن کننده ابهامات موجود. رئیس جمهور (ترامپ) در اشتباه است. این گزارش به معنای تبرئه کامل نیست. مولر (بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درسال 2016) کاملا شفاف گفته است که این گزارش رئیس جمهور را "تبرئه" نمی کند. بازرس ویژه بیست و دو ماه را صرف بررسی شواهد و قرائن موجود در خصوص هر گونه تخلف احتمالی کرد. اما نتیجه گیری دادستان کل، بار (ویلیام بار)، درباره این گزارش بیشتر سئوال برانگیز است تا اینکه به سئوالات موجود پاسخ بدهد. با توجه به اختلاف نظرهای موجود و با توجه به اینکه مولر رئیس جمهور را تبرئه نکرد، ما از بار، دادستان کل، خواهیم خواست در آینده نزدیک در جلسه استماع کمیته قضائی مجلس نمایندگان حضور یابد.  اظهارات دادستان کل این موضوع را روشن کرد که کنگره باید پا به میدان بگذارد و حقیقت را روشن کند و موضوع را به طور کامل برای مردم آمریکا شفاف سازی کند.

<div id="video-display-embed-code_3319570"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2385938/3319570?width=340&height=240"></script></div>
 
نادلر افزود: من اوایل صبح امروز یک نامه چهار صفحه ای از "بار" دادستان کل دریافت کردم که خلاصه ای از گزارش رابرت مولر بازرس ویژه در آن آمده بود. حرف های رئیس جمهور ترامپ اشتباه است. این گزارش موجب تبرئه کامل او نمی شود. بازرس ویژه مولر به صراحت گفته است این گزارش رئیس جمهور را تبرئه نمی کند. بازرس ویژه بیست و دو ماه را برای یافتن شواهد درباره ممانعت (اجرای عدالت) و دیگر رفتار نامناسب صرف کرد. بازرس مولر به صراحت ترامپ را تبرئه نکرده است و دادستان کل هم به مردم آمریکا می گوید، در حالی که رئیس جمهور تبرئه نشده است، وزارت دادگستری آمریکا هیچ اقدامی علیه ترامپ نمی کند.
نادلر گفت: امیدوار هستم که مجبور نشویم از قدرت احضار کردن دادستان کل به کمیته قضایی استفاده کنیم. ما می خواهیم تا گزارش کامل (بازرس مولر) را ببینیم و اگر لازم باشد از قدرت احضار دادستان کل به کمیته قضایی (مجلس نمایندگان) استفاده می کنیم.
 
توئیت ترامپ در واکنش به انتشار نتایج گزارش مولر
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پیامی در توئیتر در واکنش به گزارش رابرت مولر نوشت: نه تقلب و نه کارشکنی در مسیر عدالت، تنها تبرئه جامع و کامل.
تلویزیون المیادین هم در خبري اعلام کرد رئیس کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان آمریکا گفت از وزیر دادگستری، تشریح تناقضات نگران کننده در گزارش مولر را خواستار خواهیم شد.
سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد نتایجی که وزارت دادگستری درباره گزارش رابرت مولر اعلام کرده است نشان می دهد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به طور کامل تبرئه شده است.
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنای آمریکا، انتشار گزارش کامل مولر را درباره همکاری ستاد تبلیغاتی ترامپ با روسیه خواستار شدند.
در یک بیانیه دیگر توسط نانسی پلوسی و چاک شومر به عنوان دو تن از دموکرات های بلند پایه مجلس نمایندگان آمریکا، اعلام شده که ویلیام بار (دادستان کل آمریکا) «یک ناظر بی طرف» نیست. نانسی پلوسی و چاک شومر نیز خواهان انتشار کل گزارش رابرت مولر شده اند.
ویلیام بار (William Barr) دادستان کل آمریکا روز یکشنبه 4 فروردین اعلام کرد رابرت مولر بازرس ویژه تحقیق در خصوص دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی آمريکا ؛ هیچ مدرکی دال بر «توطئه یا هماهنگی» پویش انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه به دست نیاورده است اما به این نتیجه نرسیده است که ترامپ مانع راه عدالت نشده باشد. این اظهارات برای ترامپ دلپذیر بود اما باعث نشده تا یک سری دیگر از نزاع های سیاسی و حقوقی آغاز نشود.
 
سخنگوی کرملین: روسیه هنوز گزارش نتایج تحقیقات مولر را مطالعه و بررسی نکرده است
به گزارش خبرگزاری تاس، سخنگوی کرملین، اعلام کرد روسیه تاکنون گزارش مربوط به نتایج تحقیقات رابرت مولر را مطالعه و بررسی نکرده است. دیمیتری پسکوف با اعلام این خبر افزود: ما هنوز این گزارش را مطالعه نکرده ایم. 
مولر روز یکشنبه گزارشی منتشر کرد که در آن نشان می داد هیچگونه توافقی بین کمپین انتخاباتی ترامپ و روسیه وجود نداشته است، اما روسیه تلاش کرده است تا از طریق حملات هکرها و آژانس تحقیقاتی اینترنتی بر انتخابات آمریکا تاثیر بگذارد.
سرویس های ویژه آمریکا, روسیه را متهم به دخالت در روند انتخابات 2016 آمریکا می کنند, رابرت مولر نیز از ماه مه 2017 مسئول تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا شده است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و اعضای تیم او بارها تمام اتهامات مربوط به هرگونه توافق بین کمپین انتخاباتی ترامپ و روسیه را رد کرده اند. مسکو نیز به نوبه خود این اتهامات را رد می کند.

نظر شما