شناسهٔ خبر: 31911615 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مکانهای مذهبی اصفهان ظرفیتی برای توسعه گردشگری

اصفهان- ایرنا- اصفهان علاوه بر آثار تاریخی دارای شماری زیادی آثار دینی و مذهبی است که به گفته شماری از گردشگران و کارشناسان، این ظرفیت بی نظیر باید بیش از پیش شناسانده و با هدف توسعه صنعت گردشگری بیشتر بهره برداری شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، استان اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی این استان شناسایی شده و یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.
در این استان 718 بقعه متبرکه، امامزاده و آرامگاه و بیش از صدها مسجد تاریخی وجود دارد.
اصفهان همواره با بناهای با شکوهش در این عصر به تدریج به یادمانی بزرگ تبدیل شد که در عین عظمت و شکوه دارای ارتباطی فراگیر با مردمش بود به گونه ای که این یادمان های باشکوه از یکسو از مردم هویت یافته و از دیگر سو به آنان هویت می بخشیدند.
با توجه به نگاه خالقان این آثار که ریشه در اعتقادشان به یگانه قادر متعال هستی آفرین داشت، نمادها و بناهایی پدید آورده شد که به سادگی و زیبایی تمام، آسمان را با عالم خاکی پیوند می داد، اینجاست که ضرب المثل (اصفهان نصف جهان) مفهوم می یابد.
با وجود چنین ظرفیت هایی گردشگری یکی از محورهای اصلی توسعه و شناخت این استان پهناور است و از این جهت گردشگری در حوزه و مدل های مختلف مورد توجه است که یکی از این مدل ها، گردشگری معنوی، عرفانی و دینی است که در بقاع متبرکه با وجود ظرفیت های تاریخی و گردشگری به یکدیگر پیوند می خورند.
با وجود زمینه های لازم فرهنگی و تاریخی، امکان توسعه و جذابیت زیادی برای معرفی هرچه بیشتر فرهنگ تاریخی ایران زمین، جذب سرمایه‌گذار و امکان توسعه اقتصادی برای کشور دارد.
گردشگری عرفانی قابلیتی است که رفتن به سمت آن نیازمند زمینه هایی تاریخی و فرهنگی است که نصیب هر سرزمینی نمی شود، که برخی از استان های کشور از جمله اصفهان به شایسته‌ ترین شکل از این ظرفیت برخوردار است.
گردشگری مبتنی بر جاذبه های عرفانی به ویژه چهره‌های شاخصی که جایگاه ویژه ای در تاریخ فرهنگی ایران زمین دارند، یکی از شاخه های گردشگری است که می تواند در صورت وجود زمینه، مقدمه ای برای توسعه اقتصادی و فرهنگی هر منطقه ای باشد.
در دولت یازدهم و دوازدهم، محور قرارگرفتن گردشگری به عنوان محور توسعه اقتصادی استان ، فرصتی فراهم کرد تا با بهره گیری از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، ادبیات گردشگری در این استان متحول و به یک مطالبه عمومی در موقعیت‌های مختلف تبدیل شود.
گردشگری معنوی نقش موثری در جذب مسافر و توریست داشته و این موضوع در انتقال فرهنگ اسلامی و دینی موثر بوده است.
مهران مقدم مسافر مشهدی بعد از دیدن مسجد امام اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت : اماکن مذهبی مذهبی اصفهان کمتر از آثار تاریخی و باستانی آن نیست.
وی افزود : نهادهای مسوول به ویژه میراث فرهنگی باید طرحی برای شناسایی مکان های مذهبی و دینی این استان تدوین کند تا گردشگران به آسانی از آنها دیدن داشته باشند.
وی توسعه گردشگری دینی و مذهبی را در کشور به ویژه این استان ضروری دانست و گفت : سرزمین ایران دارای شمار زیادی از زیارتگاههای اولیا خدا و عارفان است که مردم از آنها خبر اطلاع ندارند.

**ظرفیت های گردشگری معنوی و مذهبی مورد توجه قرار نگرفت
عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: ظرفیت های گردشگری معنوی و مذهبی با وجود قابلیت های آن در اصفهان، در این استان مورد توجه قرار نگرفته است.
ندا ترابی فارسانی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به جاذبه هایی چون امامزاده های تاریخی مانند امامزاده زینبیه، شاهزید و نقاشی های دیواری آن که از دوره قاجار باقی ماند؛ امامزاده اسماعیل با داشتن معماری سلجوقی و مقبره شعیای نبی؛ امامزاده تاریخی احمد و جود مقبره های همسر ظل السلطان و دختر امیرکبیر در آن و وجود سومین قبرستان تاریخی جهان اسلام -تخت فولاد کمترین استفاده از این مراکز برای تقویت گردشگری دینی برده شده است.
وی ادامه داد: معماری های باشکوه مساجد و وجود مساجد منحصر بفردی چون مسجد جامع اصفهان به عنوان موزه معماری اسلامی؛ مسجد رکن الملک و رحیم خان که شکوه معماری قاجار را به نمایش گذاشته و مسجد حکیم پتانسیل بالایی برای رونق گردشگری مذهبی دارد ولی آنچنان که باید از این ظرفیتها بهره برداری در راستای رونق گردشگری و متنوع کردن گردشگری شهری نشده است.
این پژوهشگر فعال در حوزه گردشگری تشکیل کمیته مذهبی معنوی زیر نظر اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری را برای تقویت این حوزه مهم اعلام کرد و اظهارداشت: این اقدام در استان یزد انجام شده و تفاهم نامه ای بین سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، سازمان اوقاف و امور خیریه و حوزه علمیه در راستای رونق گردشگری مذهبی منعقد شده است.
وی تربیت راهنمایان تور با تسلط به زبان های خارجی و متخصص گردشگری مذهبی، چاپ بروشورهای دو زبانه برای رویدادهای مذهبی و جذب گردشگران خارجی را از اقدامات لازم برای تقویت گردشگری معنوی بیان کرد.
ترابی برگزاری تورهای تعزیه در شهر خورزوق و شهرستان خمینی شهر برای گردشگران خارجی در ایام محرم و صفر را نیز پیشنهاد داد و افزود: تبدیل مجموعه تخت فولاد به موزه برای رونق گردشگری مذهبی در شهر اصفهان و معرفی این مرکز فرهنگی یک فرصت برای ترویج فرهنگ اسلامی و همچنین معرفی ظرفیت های این شهر است.

**قابلیت های گردشگری معنوی کمتر مورد استفاده قرار گرفت
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به جایگاه گردشگری دینی و فرصت هایی که این حوزه در استان اصفهان دارد، گفت: اقداماتی برای گسترش گردشگری معنوی در این استان انجام شده اما با وجود ظرفیت های زیاد و گسترده این بخش، فاصله زیادی تا بهره برداری مطلوب از این عرصه داریم.
فریدون الهیاری در گفت و گو با ایرنا توسعه زیرساخت های لازم را جهت توسعه گردشگری معنوی و عرفانی را لازمه گسترش این عرصه اعلام کرد وگفت: با برنامه ریزی و سیاستگذاری محورهای متعدد گردشگری دینی و مذهبی در بخش های مختلف استان و آماده سازی نیازهای آن ها، به جذب مسافر کمک کرد.
وی ادامه داد: با تامین این زیرساخت ها فرصت های گردشگری را توسعه داده و با معرفی بقاع متبرکه شاخص و دارای قابلیت های طبیعی و تاریخی و اجرای برنامه های فرهنگی زمینه برای حضور مسافران و گردشگران و تکرار حضورشان فراهم می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان به جایگاه گردشگری دینی و معنوی اشاره کرد و گفت: ساختار معنوی در بقاع متبرکه و مکان های مذهبی به معرفت افزایی افراد کمک کرده و روح زائران و گردشگران را نورانی و آرامش روحی و امیدواری برای آن ها فراهم می سازد.
وی فعال سازی این فصل و مولفه گردشگری را در تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال و درآمد زایی مهم بیان کرد و افزود: با رونق گردشگری معنوی کمک خوبی به تامین درآمد برای بقاع متبرکه جهت هزینه در حوزه های مختلف فرهنگی، عمرانی و خدماتی این مراکز خواهد شد.

**150 بقعه اصفهان قابلیت گردشگری دارد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: 150 بقعه استان قابلیت گردشگری معنوی و دینی را به لحاظ موقعیت طبیعی و جاذبه های تاریخی در خود نهفته است.
حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی با بیان این مطلب افزود: از میان این تعداد بقعه متبرکه، 41 باب آن به دلیل ساختار تاریخی میزبان گردشگران خارجی است که در سال گذشته بیش از 60 هزار توریست به این امکان مذهبی مراجعه کرده اند.
وی ادامه داد: این ظرفیت گردشگری در سراسر استان اصفهان توسعه یافته و فقط مربوط به شهر اصفهان نیست و همین موضوع به توزیع مسافر و گردشگر در سراسر استان اصفهان کمک می کند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه حضور گردشگران خارجی در بقاع متبرکه یک فرصت مناسب برای تبیین فرهنگ های دینی است، خاطرنشان کرد: گردشگران خارجی با مراجعه با این مراکز دینی ضمن بازدید از سازه های تاریخی و گردشگری با آداب و رسوم دینی نیز آشنا می شوند.
وی اضافه کرد: خبرنگاران خارجی نیز تاکنون به این بقاع متبرکه سفر کرده اند و جنبه های مختلف تاریخی و آداب و رسوم دینی را برای مخاطبان بین المللی خود تشریح کرده اند و چنین اتفاقاتی از فرصت های ناب برای گسترش فرهنگ دینی به حساب می آید.
وی همچنین به اهمیت چنین موقعیتی برای مسافران داخلی اشاره کرد و اظهارداشت: مسافران و گرشگران داخلی با مراجعه به این مراکز دینی از طبیعت، قابلیت های تاریخی و جنبه های معنوی و عرفانی مراکز دینی استفاده می کنند که در آرامش روحی و تقویت باورهای دینی موثر است.
صادقی با بیان اینکه در ایام نوروز مسافران زیادی به بقاع متبرکه سراسر استان سفر می کنند، یادآور شد: حضور پنج میلیون زائر و مسافر در بقاع متبرکه استان برای نوروز 98 پیش بینی شده که این جمعیت یک فرصت استثنایی برای تقویت ارزش های دینی و اسلامی در بین مردم و تقویت صنعت گردشگری دینی است.
وی ادامه داد: طرح آرامش بهاری با برنامه هایی از جمله برپایی خیمه معرفت، غرفه های پاسخگویی به مسائل شرعی، مشاوره خانواده، غرفه چند رسانه ای، ایستگاه های همه واقف باشیم، غرفه ویژه کودکان و نوجوانان، برپایی ایستگاه صلواتی، برپایی سخنرانی های سخنرانان مطرح، نمایشگاه کتاب، محافل ادعیه خوانی در 319 بقعه متبرکه استان اصفهان اجرا می شود.
صادقی اضافه کرد: بیش از 300 مبلغ دینی در بقاع متبرکه در غالب طرح آرامش بهاری خدمات رسانی می کنند که برخی از این افراد مسلط به زبان خارجی نیز هستند که این موضوع به برقراری ارتباط مناسب با گردشگران خارجی می انجامد.

** کمیته گردشگری دینی و معنوی در اصفهان تشکیل شد
معاون گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به ظرفیت های گردشگری در مراکز دینی استان، گفت: کمیته گردشگری دینی و معنوی برای سیاستگذاری برای این عرصه در این منطقه تشکیل شده است.
محسن یار محمدیان با بیان این که ظرفیت مناسبی در عرصه گردشگری دینی در استان وجود دارد، افزود: وجود نزدیک به 780 بقعه متبرکه و گلستان های شهدا در این استان ظرفیت مهم این محور از صنعت گردشگری را نشان می دهد.
وی ادامه داد : برای ساماندهی و مدیریت این عرصه کمیته گردشگری دینی و معنوی در اصفهان با مشارکت ادارات کل میراث فرهنگی و اوقاف و بنیاد شهید و فرهنگ و ارشاد و انجمن صنفی مسافربری تشکیل شد که ظرفیت های گردشگری معنوی درجه بندی شده و این مراکز در فهرست محورهای گردشگری قرار گرفته اند.
یارمحمدیان با بیان این که تورها و آژانس های مسافربری در بسته های سفر خود این مراکز را قرار می دهند و این موضوع به رونق این عرصه می انجامد، تصریح کرد: مسیرهای جدید گردشگری برای این حوزه در حال تدوین است و تابلوهای راهنما و آگاهی بخشی به عموم مردم به منظور آشنایی با این مدل در این مراکز و یا سراسر استان انجام می شود.
وی یادآورشد: جلسات این کمیته به منظور رصد وضعیت و رفع موانع پیش روی گردشگری معنوی در مقاطع مختلف سال با حضور اعضا تشکیل می شود که رونق بیشتر از آن نیازمند همکاری هیات امنا و متولیان بقاع متبرکه و گلزارهای شهداست.
7131/6026/

برچسب‌ها:

نظر شما