شناسهٔ خبر: 31911497 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

وزیر خارجه پاکستان: چین و پاکستان موضع مشترکی در روند صلح افغانستان دارند

R36461/P/S8,87,1413/CT10

وزیر خارجه پاکستان اعلام کرد که کشورش موضع مشترکی با چین در قبال روند صلح افغانستان دارد و دو کشور اهداف مشترکی را در این روند دنبال می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «محمود قریشی»  وزیر خارجه پاکستان به «گلوبل تایمز» گفت: اسلام‌آباد و پکن دیدگاه مشترکی در قبال افغانستان دارند و از مذاکرات بین‌الافغانی صلح حمایت می‌کنند.

وزیر خارجه پاکستان اظهار داشت: ما خواستار تامین صلح پایدار در افغانستان هستیم به همین دلیل از آغاز مذاکرات بین الافغانی صلح  حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه پاکستان در حالی از موضع گیری مشترک چین با پاکستان در روند صلح افغانستان خبر می‌دهد که چین از موضع گیری در روند صلح افغانستان خودداری کرده است.

در حالی که آمریکا، روسیه و سایر کشورهای منطقه برای رهبری روند صلح افغانستان رقابت می‌کنند اما به نقش چین در این روند کمتر پرداخته شده است.

در حال حاضر کشورهای دخیل در روند صلح افغانستان به دو دسته تقسیم شده‌اند که تعدادی از آنها بویژه کشورهای عربی و پاکستان به رهبری آمریکا در تلاش ایفای نقش در روند صلح افغانستان هستند.

دسته دوم از این کشورها بویژه کشورهای آسیای مرکزی به رهبری روسیه تلاش می‌کنند تا از طریق تعامل با احزاب سیاسی افغانستان نقش اساسی را در روند صلح افغانستان به عهده بگیرند که میزبانی روسیه از نشست احزاب سیاسی با طالبان نیز در همین راستا صورت گرفته است.

کارشناسان معتقدند که چین در روند صلح افغانستان دیدگاه مشترکی با پاکستان ندارد زیرا مقامات پاکستانی از ابتکار عمل آمریکا در مذاکرات صلح با طالبان حمایت می‌کند.

این در حالی است افغانستان از روند مذاکرات صلح با طالبان توسط آمریکا کنار گذاشته شده و آمریکا رهبری مذاکرات صلح با طالبان را به عهده دارد موضوعی که اعتراض مقامات افغان را نیز برانگیخته است.

 انتهای پیام/.

نظر شما