شناسهٔ خبر: 31911184 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

میرسلیم در گفت‌وگوی مشروح با فارس:

بهترین سرمایه‌گذاران برای «رونق تولید» آحاد مردم هستند

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: بخش مهمی از تسهیلات بانکی به جای آن که صرف پشتیبانی از تولید کالا و خدمات شود به شبکۀ انحرافی واسطه‌های زائد اختصاص یافته و می‌یابد.

صاحب‌خبر -

سیدمصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در مصاحبه‌ای به بررسی ابعاد شعار «رونق تولید» که توسط رهبر انقلاب برای امسال نامگذاری شده پرداخت. متن این گفت وگو به شرح ذیل است:

فارس: به منظور تحقق شعار سال، یعنی رونق تولید، نیاز به سرمایه گذاری هنگفتی است. آیا چنان سرمایه گذاری را در شرایط کنونی میسر می‌بینید؟

میرسلیم: قبل از هر سرمایه گذاری جدید باید به یاد داشته باشیم که در کشور ما از دورانی که دلار هفت تومان بود، دستگاهها و تجهیزاتی سفارش داده شده است که هنوز دست نخورده یا بهره برداری از آنها کامل نشده است. پس با اولویت و بر مبنای بینشی فرابنگاهی باید به فکر بهره برداری بهینه و افزایش بهره وری آنها باشیم.

سپس نوبت به سرمایه گذاری جدید می رسد. بهترین سرمایه گذار آحاد مردمند که سرمایه های خود را به صورت سپرده در اختیار بانکها و مؤسسات اعتباری گذارده اند و به حدود بیش از 700 هزار میلیارد تومان بالغ می شود. به طور طبیعی وقتی مردم در بانک سپرده گذاری می کنند هدفشان این است که آن سرمایه در فعالیتی سودده به اتکاء تلاش و کوشش، بکارگرفته شود و بر مبنای عقود اسلامی بنا به توافق، ضمن حفظ اصل سرمایه، بخشی از سود حاصل از نتیجۀ آن فعالیت نصیبشان بشود.

فارس: آیا سپرده گذاران خود دربارۀ نوع فعالیت سودده تصمیم می گیرند یا بانکها؟

میرسلیم: بانک‌ها از طرف مردم یا سپرده گذاران، کارگزاری می‌کنند. یعنی متناسب با حجم سرمایه نوع فعالیت را کارشناسانه مشخص می کنند (توجیه پذیری اقتصادی، نرخ بازگشت سرمایه، سود کمینۀ تضمین شده...) و از طرف سپرده‌گذار به عقد قرارداد با متقاضی تسهیلات، طبق حدود مشخص شده در عقود اسلامی مبادرت و بر شروع و تداوم فعالیت و روند آن نظارت می‌نمایند و آنگاه پس از کسر هزینه های مترتب بر عملیات کارگزاری، سود حاصل از فعالیت بین طرفهای قرارداد، بر مبنای تفاهم امضا شده، تقسیم می‌شود.

فارس: مقدار سود معقول در فعالیتهای مشمول آن قراردادها چقدر است؟

میرسلیم: اگر رقابت پذیری و امکان صادرات را بخواهیم مراعات کنیم و بعلاوه، کیفیت تولید و اقتضای حفاظت محیط زیست و رضایت‌مندی همه جانبۀ مشتری بویژه انصاف، در مدّ نظر باشد، معمولا سود خالص از ده درصد نباید تجاوز کند و بنابراین نرخ سودهای بیش از ده درصد نشان دهندۀ نوعی انحراف و بیماری اقتصادی است که وجهۀ دیگر آن سوق دادن سرمایه ها به سمت فعالیتهای واسطه‌گی و دلالی‌های زائد و در نتیجه عدم اختصاص به تولید است.

فارس: برای رساندن محصول به دست مصرف کننده واسطه های متعددی باید فعالیت کنند ؛ منظورتان از فعالیتهای واسطگی و دلالی زائد چیست؟

میرسلیم: همۀ خدمات از نوع واسطگی و دلالی زائد نیست، مثلا جور کردن کالا و چینش و بسته بندی بهداشتی و با دوام و حاوی اطلاعاتی دربارۀ کالا که حق مسلم مشتری است، و توزیع بموقع و مناسب با حفظ کرامت مشتری، و ارائۀ خدمات پس از فروش و رسیدگی به شکایات... اینها همه فعالیتهای مفید و ضروری اند، اما چند دست گشتن کالا بدون هیچ فعالیت مفید بر روی آن نه تنها خدمت محسوب نمی شود که خیانت به اقتصاد کشور است. امروز در کشور ما گروه های پردرآمد با فعالیت های غیر مولد نظیر قاچاق و ویژه خواری ناشی از چند نرخی و خرید و فروش ارز و طلا و سایر کالاهای با دوام و حتی کالاهای مصرفی مختص مقاطع خاص نظیر شب عید، به امید افزایش قیمت آنها در آینده، براحتی و با زرق وبرق فراوان گذران زندگی می نمایند در حالی که حقاً  تنها چیزی که ارزش و اعتبار اجتماعی به همراه دارد، کار و تلاش مفید به مصالح جامعه است و از این نظر اصلاح نظام های مالیاتی و مالیات گیری از درآمد هایی که حاصل کار و تلاش افراد نیست باید با فوریت انجام گیرد.

فارس: آیا تسهیلات بانکی بغیر از تولید به فعالیتهای واسطه گری هم اختصاص داده می شود؟

میرسلیم:‌ متأسفانه بخش مهمی از تسهیلات بانکی به جای آن که صرف پشتیبانی از تولید کالا و خدمات شود به شبکۀ انحرافی واسطه های زائد اختصاص یافته و می یابد. سود این واسطه گریهای زائد در هر نوبت گاهی بمراتب بیش از بیست درصد است و چون در سال دو تا سه بار گردش می یابد، سود سالیانۀ آن اغلب به بیش از 50% بالغ می شود. چنان فعالیتهای غیر مولد و واسطه گریهای غیر ضروری وسودهای متعلق بدان، بانکها را به انحراف کشانده و تولید را از رونق انداخته و باعث گرانی شده و اقتصاد کشور را فلج کرده است.

فارس: چرا چنان فعالیتهایی اثر منفی بر اقتصاد کشور می گذارد؟

میرسلیم: بر مبنای چنان سودهای واهی، بانکها به سپرده گذاران وعده داده اند و پرداخت هم صورت گرفته در حالی که فاقد پشتوانۀ تولیدی بوده که این خود خلق پول بدون پشتوانه است با تبعاتی منفی و خسارت بار ؛ اما تولید کنندگانی هم که متقاضی تسهیلات بوده اند ناچار بر مبنای نرخهای غیر واقعی قرارداد بسته اند و چون بحقّ نتوانسته اند با فعالیت تولیدی واقعی به آن نوع سودهای واهی دست یابند و اقساط وام خود را پرداخت کنند،  امروزه کشور ما به شرایطی رسیده که مطالبات بانکها از بخشهای دولتی و غیر دولتی نزدیک به 1500 هزار میلیارد تومان است یعنی تراز بانکها اغلب منفی و برخی ورشکست شده اند مگر با عنایت بانک مرکزی و به قیمت کاهش ارزش پول ملی از وخامت وضع آنها کاسته شده باشد. این شگردهای انحرافی بانکی و عدم اجرای صحیح قانون بانکداری اسلامی علاوه بر عدم استقلال بانک مرکزی از دولت، بتدریج باعث استمرار شدت تورم در سالهای پس از پیروز ی انقلاب و لجام گسیختگی آن در سال گذشته شده است.

فارس: سرمایه گذاری خارجی را چگونه ارزیابی می کنید؟

میرسلیم: جلب سرمایه برای رونق بخشیدن به تولید ضروری است ؛ البته هر سرمایه گذار، چه داخلی و چه خارجی ، نگران سرنوشت سرمایۀ خود است و حتی اگر از خیر سود بگذرد، راضی نمی شود شاهد کاهش ارزش سرمایه خود شود. بنابراین ثبات اقتصاد کلان و جلوگیری از نوسانات شدید در متغیرهای عمدۀ اقتصاد کلان که خطر سرمایه گذاری، تجارت و تولید را افزایش می دهد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

اصلاح محیط کسب و کار و بهبود فعالیتهای اقتصادی اعم از تولید کالاها و خدمات در قالب سیاستهای اقتصاد مقاومتی که متأسفانه درحدّ شعار باقی مانده، و رفع قانونی و فنی انحرافهایی که در نظام بانکی متأسفانه نهادینه شده، لازم است و نباید به تعویق افتد و فقط به تصویب بندهایی در لایحۀ بودجه با عنوان تسهیلات تکلیفی اکتفا شود. آن نوع اصلاحات اگر بدون فوت وقت صورت گیرد و خصوصاً افراد شایسته و کاردان سر رشتۀ امور اقتصادی کشور را به دست گیرند قطعا شاهد بهبود شرائط اقتصادی در سال آینده خواهیم بود؛ ان شاءالله.  

انتهای پیام/

نظر شما