شناسهٔ خبر: 31909559 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مهمترين خبرهاي جهان (7-19)

علی رغم فشارهای آمریکا، ایران روابط خود با لبنان و حزب الله را تقویت می کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، مهمترين خبرهاي 12 ساعت گذشته جهان به شرح زير است:
 
ایران
// علی رغم فشارهای آمریکا، ایران روابط خود با لبنان و حزب الله را تقویت می کند. (رويترز)
­// سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: اظهارات تحریک آمیز، مداخله جویانه و خارج از عرف دیپلماتیک وزیر خارجه آمریکا در بیروت بار دیگر ماهیت و رفتار قیم مابانه آمریکا در قبال سایر کشور‌های آزاد، مستقل و ملت‌های آزادیخواه جهان را آشکار ساخت. (خبرگزاری صدا و سیما)

­انگلیس
// وزیر خرانه داری انگلیس در پی افزایش فشار‌ها برای کناره گیری نخست وزیر انگلیس گفت:: تضعیف دولت و تشدید نا بسامانی‌ها در این شرایط نه تنها به حل مشکلات کمک نمی‌کند بلکه به ان دامن نیز خواهد زد. (خبرگزاری صدا وسیما)
// وزیر محیط زیست دولت انگلستان از ترزا می‌نخست وزیر این کشور در خصوص خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) حمایت کرد. (خبرگزاری رویترز)
// بیش از ۵ میلیون نفر با امضای تومار الکترونیکی مخالفت خود را با برگزیت اعلام کردند و رکورد مخالفت توماری با بر گزیت را به ثبت رساندند. (خبرگزاری صدا و سیما)
// نخست وزیر انگلیس با​همکاران بلند پایه خود و قانون گذاران حامی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در محل اقامت خود دیدار کرد تا درباره استراتژی اش و اطلاع از اینکه توافقش با اتحادیه اروپا از حمایت کافی برای رای گیری برخوردار است، گفتگو کند. (خبرگزاری رویترز)

­مصر - فرانسه
// پاریس و قاهره در آب‌های فرانسه رزمایش مشترک دریائی برگزار می‌کنند. (پایگاه اینترنتی العهد)

­کره جنوبی
// جشن گرامیداشت حلول سال نو و نوروز در کره جنوبی، با حضورخانواد‌های کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران، نهاد‌های ایرانی مستقر در این کشور و ایرانیان مقیم کره جنوبی برگزار شد. (خبرگزاری صدا وسیما)

افغانستان
// مقامات محلی افغانستان اعلام کردند در حملات هوایی در استان قندوز دست کم دوزاده غیرنظامی کشته شدند. (خبرگزاری رویترز)

امریکا
// رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند بیش از یکصد نظامی این کشور روز یکشنبه کامرون را ترک می‌کنند. (خبرگزاری آناتولی)
// سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد نتایجی که وزارت دادگستری درباره گزارش رابرت مولر اعلام کرده است نشان می‌دهد رئیس جمهور آمریکا به طور کامل تبرئه شده است. (شبکه تلویزیونی الجزیره)
// نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنای آمریکا انتشار گزارش کامل مولر را درباره همکاری ستاد تبلیغاتی ترامپ با روسیه خواستار شدند. (شبکه تلویزیونی المیادین)
// رئیس کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: از وزیر دادگستری، تشریح تناقضات نگران کننده در گزارش مولر را خواستار خواهیم شد. (شبکه تلویزیونی المیادین)
// رئیس جمهور آمریکا گفت:: تحقیقات حتی پیش از آنکه ریاست جمهوری را تحویل بگیرم آغاز شده بود و این تلاشی غیرقانونی برای ضربه زدن به من بود، اما شکست خورد. (شبکه تلویزیونی الجزیره)

نیوزلند
// نشریه نیوزیلندهرالد به نقل از مسئولان امنیتی نیوزیلند اعلام کرد در پی سقوط یک فروند هواپیمای سبک در این کشور دو سرنشین آن کشته شدند. (خبرگزاری اسپوتنیک)

یمن
// وزیر اطلاع رسانی یمن در صنعا، فاش کرد ائتلاف متجاوز سعودی با حمایت آمریکا و انگلیس در حال انتقال تروریست‌ها از عراق و سوریه به یمن است. (شبکه تلویزیونی المیادین)
// ارتش و کمیته‌های مردمی یمن محل تجمع نیرو‌های ائتلاف متجاوز سعودی را در گذرگاه علب در استان عسیر با موشک زلزال ۱ و موشک‌های کاتیوشا هدف قرار دادند. (شبکه تلویزیونی المیادین)
// سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد در عملیات نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جیزان بیش از ۲۰ نظامی سعودی به هلاکت رسیدند و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند. (شبکه تلویزیونی المیادین)

فلسطین اشغالی
// تشکیلات خودگردان فلسطین از رومانی و هندوراس درخواست کرد از تصمیم خود برای انتقال سفارت این کشور‌ها به قدس اشغالی بازگردند. ­ (شبکه تلویزیونی العربیه)
// منابعی در زندان النقب رژیم صهیونیستی اعلام کردند یک نظامی اسرائیلی هنگام سرکوب اسیران فلسطینی در این زندان، مورد حمله با چاقو قرار گرفت و زخمی شد. (شبکه تلویزیونی المیادین)
// نیرو‌های اشغالگر رژیم صهیونیستی یکی از مواضع دیده بانی حماس را به بهانه استفاده از بالن‌های آتشزا هدف قرار دادند. (شبکه تلویزیونی الحدث)
// رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند زندانبانی از جنبش حماس در زندان النقب به دو نیروی پلیس حمله کردند. (شبکه تلویزیونی المیادین)

الجزایر
// الجزایری‌های ساکن پاریس در تظاهراتی در حمایت از هموطنان شان خواستار برکناری هر چه سریع‌تر بوتفلیقه شدند. (شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴)

سوریه
// ده‌ها عضو گروه (تکفیری-صهیونیستی) داعش از تونل‌ها خارج و تسلیم نیرو‌های مورد حمایت آمریکا در شرق سوریه شدند. این مسئله یک روز پس از آن اتفاق می‌افتد که شکست "خلافت" داعش اعلام شد. (خبرگزاری فرانسه)

ترکیه
// رئیس جمهور ترکیه گفت:: ترکیه مسئله بلندی‌های جولان را در سازمان ملل متحد مطرح خواهد کرد. ترامپ چندی پیش اعلام کرده که زمان آن فرا رسیده است تا حق حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان به رسمیت شناخته شود. (خبرگزاری رویترز)
// رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: تهدیدات آمریکا هر چه که باشد انصراف از خرید سامانه «اس ۴۰۰» روسیه امکان پذیر نیست. (خبرگزاری رویترز)

تایلند
// نخست وزیر پیشین تایلند پس از کسب نتایج ضعیف در انتخابات کشورش، از رهبری حزب دموکرات تایلند کناره گیری کرد. (خبرگزاری رویترز)

فنلاند
­// رسانه‌های فنلاندی گزارش دادند فرد جوانی که قصد داشت در یک نشست انتخاباتی به تیمو سوینی وزیر خارجه این کشور حمله کند بازداشت شد. (خبرگزاری اسپوتنیک)

روسیه
// ­دهمین جشنواره بین المللی نوروز با برپایی آئین‌های ویژه کشور‌های حوزه نوروز، از جمله بازی‌های بومی و محلی، غذا‌های ملی، موسیقی سنتی اقوام، صنایع دستی، آثار فرهنگی، تاریخی و هنری و نیز لباس‌های بومی مناطق مختلف جهان در مسکو آغاز شد. (خبرگزاری صداو سیما)
­// دو هواپیمای روسیه در فرودگاه اصلی شهر کاراکاس پایتخت ونزوئلا فرود آمدند و یکصد نیروی نظامی روسیه را در ونزوئلا پیاده کردند. (خبرگزاری رویترز)

فرانسه
// وزیر دادگستری فرانسه اعلام کرد از آغاز جنبش اعتراضات اجتماعی به سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور در هفدهم نوامبر تا کنون، از مجموع ۸۷۰۰ نفری که تحت پیگرد قرار گرفتند، حدود ۲۰۰۰ نفر محکوم شدند. (خبرگزاری فرانسه)
//رئیس جمهور چین در سفر به فرانسه از سوی رئیس جمهور این کشور مورد استقبال قرار گرفت. (خبرگزاری آسوشیتدپرس)

هندوراس
// رئیس جمهور هندوراس قدس اشغالی را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت. (خبرگزاری فرانسه)

­گرجستان
// درسفردبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به گرجستان و دیدار و گفتگوی وی با نخست وزیر گرجستان روند عضویت تفلیس به ناتو بررسی شد. (خبرگزاری صداوسیما)

­عراق
// اعلام وضعیت فوق العاده در استان واسط و تخليه برخی روستا‌های نزدیک دجله، استانداری واسط نسبت به وقوع سیل در مناطق هم مرز با ایران بویژه شهر مرزی بدره هم مرز با مهران هشدار داد. (خبرگزاری صداوسیما)

نیجر
// در چند حمله تروریست‌های بوکوحرام در مناطقی واقع در جنوب شرق نیجر در نزدیکی مرز نیجریه دستگم ۸ تن کشته شدند. (خبرگزاری فرانسه)

نظر شما