شناسهٔ خبر: 31909389 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

قلعه تاریخی اشکذر

صاحب‌خبر -
به گزارش بسیج اشکذر:
یکی از شاخصه های باستانی شهر اشکذر، قلعه متروک و نیمه ویران آن یعنی قلعه اشکذر است. قلعه اشکذر یزد در قدیم الایام در مقابل حمله های افغان ها پناهگاهی برای نیاکان ما بوده، همچنین در مقابله با بلایای طبیعی نیز مثل سیل طوفان و شن، پناهی امن برای گذشتگان ما به شمار می رفته است. این شهر در استان یزد و با فاصله ای ۲۰ کیلومتری از شهر یزد قرار گرفته است.
شهر اشکذر از شهرهای تاریخی استان یزد می باشد که آثار تاریخی و زیادی در آن به ثبت ملی رسیده است که مهمترین آن ها قلعه باستانی اشکذر می باشد، قلعه ای که قصه اهمیت آن را از مردم این دیار می توان پرس و جو کرد. هویت هر ملتی وابسته به تاریخ آن است و از مهمترین نکات مطالعه تاریخ اقوام، بررسی بناهای تاریخی آن می باشد که فرهنگ، قدمت و اصالت مردم آن منطقه را نشان می دهد.
باستان شناسان در پی پژوهش های خود قدمت این شهر را دو هزار سال عنوان کرده بودند اما چندی بعد با کشف آثار کهن در پیرامون مسجد جامع آن به نتایج دیگری رسیدند، که آنها را متقاعد کرد این شهرستان دارای قدمتی بالغ بر چهار هزار یا پنج هزار سال است. با توجه به اسم این شهر به نظر می رسد که از نام اشکین زال یکی از خان های دوره اشکانیان گرفته شده که (ذر) نیز مخفف اسم آذر نام همسر اشکین زال بوده است.
قدمت قلعه تاریخی اشکذر به ۷۰۰ سال پیش می رسد و در زمینی به وسعت چهار هزار متر در دو طبقه بنا شده، این بنا دارای حصارهای کنگره ای و چهار بارو با تزئینات چشم گیر است که در حال حاضر بعضی دیوارهای آن بطور کامل فرو ریخته و تنها دو برج از آن باقی مانده است.
قلعه اشکذر در استان یزد با شماره ۳۰۵۰۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
برج اشکذر با اندکی توجه و رسیدگی می تواند به عنوان شناسنامه این شهر تاریخی زبانزد عام و خاص شود و به یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری یزد تبدیل و مورد استفاده گردشگران ایرانی و خارجی قرار گیرد.
www.eneshat.com

نظر شما