شناسهٔ خبر: 31909340 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دانشگاه‌های خوزستان در سال ۹۷ |

حکایتی که مربوط به یک ساعت و یک روز نیست/ خوزستانی‌ها در محاصره آب و خاک و آتش! آوار آتش و عطش بر سر مردم خوزستان!/ دانشجویان آبادانی ۹ شب است که برای توزیع آب نخوابیده‌اند زدوبند در واگذاری کارخانه نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی؛ عامل ایجاد مشکلات/ بسیج دانشجویی پیگیر حل مطالبات کارگران است

استان خوزستان در سال ۹۷ اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری را تجربه کرده؛ از مشکلات آب و برق استان در ماه‌های ابتدایی سال گرفته تا دود هورالعظیم که تا مدتها دست از سر مردم بر نداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ سال ۹۷ به پایان رسید و خالی از لطف نیست که مروری بر اهم اخبار استان خوزستان به عنوان یکی از مناطق پرحاشیه کشورمان که اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری تجربه کرده، داشته باشیم.

مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ملی فوتبال کشورمان اواسط تیرماه با انتشار پستی در فضای مجازی گوشه‌ای از دغدغه‌های خود را نسبت به مشکلات موجود در استان خوزستان مطرح کرد و بعد از این اظهار نظر بود که بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز بدون در نظر گرفتن حواشی موجود در پست وی و مواضع و نظراتشان نسبت به مسائل سیاسی - اجتماعی، از وی برای حضور در مناطق محروم استان همراه با دانشجویان جهادگر دعوت بعمل آورد. این دعوت با موافقت و استقبال شجاعی همراه شد و وی در بین جهادگران بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز حاضر، و پیگیر مشکلات مردم خوزستان شد. شجاعی در جریان این سفر هزینه خرید سه دستگاه آب شیرین کن صنعتی برای شهرستان آبادان را تقبل کرد.
 
بیشتر بخوانید:
  • پاسخ کاپیتان تیم ملی فوتبال به نامه دانشجویان بسیجی/ شجاعی: با کمال میل در اردوی جهادی شرکت می‌کنم
  • مسعود شجاعی در جمع جهادگران بسیج دانشجویی شهید چمران اهواز حضور یافت
  • فصل تازه‌ای از تعاملات که بسیج دانشجویی پایه گذاری کرد/ گفتمان دوستانه و دعوت تمام اقشار جامعه به کار جهادی بجای جدل‌های بی حاصل
 
//تجمیعی خوزستان
قطعی برق و کمبود آب مشکلی است که از تیرماه سال ۹۷ خوزستانی‌ها با آن مواجه شدند البته این مشکلات از قبل هم وجود داشتند، ولی شدت آن در این بازه زمانی بود و دانشحویان معتقد بودند که انتقال آب کارون، برق را هم از خوزستانی‌ها می‌گیرد. البته دانشگاه شهید چمران اهواز یکی از دانشگاه‌های استان خوزستان بود که به شدت با قطعی آب و برق روبرو شده بود.

این مشکل به حدی در استان جدی بود که دانشجویان جهادی دانشگاه شهید چمران اهواز اقدام به توزیع رایگان آب در بین مردم خوزستان کردند و برای اینکار به صورت خودجوش از دانشجویان پول جمع آوری کرده و با آن، آب آشامیدنی خریداری کردند و آن‌ها را در بین مردم مناطق محروم استان توزیع کردند. قطعی آب و برق استان خوزستان محدود به اینجا نبود؛ حتی این قطعی‌های مکرر باعث شده بود موش‌های آزمایشگاهی دانشگاه جندی شاپور اهواز بر اثر شدت گرما و قطعی برق جانشان تلف شود و از این طریق ضرری ۶۰۰ هزار تومانی به دانشجویان وارد شود.
 

بیشتر بخوانید:

انتقال آب کارون، برق را هم از ما می‌گیرد/ دانشگاه شهید چمران با قطعی آب و برق روبرو است

//تجمیعی خوزستان

حکایت آب خوزستان، حکایتی مربوط به یک ساعت و یک روز نیست؛ بلکه سالیان سال است که در شبکه‌های آبرسانی شهری و روستایی خوزستان جریان دارد، بدون آنکه چاره درست و درمانی برای آن اندیشیده شود. شرایطی که نارضایتی شدید مردم خوزستان را نیز در پی داشته و هر از چند گاه می‌توان این نارضایتی را در تصاویر و یا کلیپ‌های تصویری منتشر شده توسط شهروندان خوزستانی مشاهده کرد.

 

شاید اگر مسئولان به فکر مردم بودند، شاهد چنین شرایطی نبودیم؛ مردمی که از کوچکترین حق زندگی یعنی آب خوردن محروم هستند. اعتراض مردم خوزستان به جای خودش و از راه های قانونی به جاست؛ اما عده ای از این اعتراضات موج سواری کرده اند و این به نفع مردم خوزستان نیست.

 

انتقال آب مسئله ملی است و از سطح یک مشکل عادی فراتر رفته است؛ وقتی سطح آب اروندرود پایین بیاید، حق آبه خلیج فارس رعایت نشده و نتیجه آن این است که ورودی و خروجی‌های آب خلیج فارس با مشکل روبرو شود.

 

بیشتر بخوانید:

گرما و بی آبی در خوزستان زورش را به گاومیش‌ها هم نشان داد/ روستاییانی که حاضرند با آب شور حمام کنند، اما دام هایشان سیراب شوند

آوار آتش و عطش بر سر مردم خوزستان!/ دانشجویان آبادانی ۹ شب است که برای توزیع آب نخوابیده‌اند

 آب خلیج فارس در جریان نباشد، می‌گندد/ مردم خوزستان دیگر نایی برای مقاومت ندارند

جام جهانی، آب خوزستان را به حاشیه برد/ حوادث شب گذشته خرمشهر از جای دیگری هدایت می‌شد!

//تجمیعی خوزستان

خشک شدن هورالعظیم یکی دیگر از موضوعات اجتماعی است که دانشجویان و تشکل های دانشجویی خوزستان را با خود درگیر کرده بود و بروز این مشکل فقط و فقط ناشی از انتقال آب خوزستان به سایر استان ها بوده و همین مسئله سبب خشک شدن تالاب هورالعظیم شده و بی آبی این تالاب مسئله ریزگردها را در استان به راه انداخته و به قول مهدی طرفی، مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز «آتش به دامان این سرزمین انداخته است».

مشکلات مردم در استان خوزستان بسیار فراتر است، زیرا در شرایطی که مردم به سر می‌برند و بدون آب و هوا مجبورند روزگار سپری کنند، ناگزیر به مهاجرت می شوند که این مهاجرت‌ها می‌تواند آسیب‌های اجتماعی زیادی را با خود به همراه داشته باشد و تمام این‌ها نتیجه عدم مدیریت درست در بحث آب استان خوزستان است.

بیشتر بخوانید:

دود آتش سوزی هورالعظیم به کلکسیون مشکلات خوزستانی‌ها اضافه شد/ همه چیز زیر سر گاومیش هاست!

برای استخراج نفت، هورالعظیم را خشک کردند/ رئیس سازمان محیط زیست ۶ ماه است به خوزستان نیامده!

دود‌های شبانه هورالعظیم نفس خوزستان را بند می‌آورد/ مسئولان به جای مردم نیستند که در آن‌ها را بفهمند
 

//تجمیعی خوزستان

نشست حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر اسبق بهداشت با دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز یکی از پرحاشیه‌ترین نشست‌های این وزیر پیش از استعفایش بود که واکنش‌های مختلفی از سوی تشکل‌های دانشجویی خوزستان به همراه داشت چرا که قاضی زاده هاشمی در این نشست با توهین‌هایی عجیب و دور از ذهن از خجالت دانشجویان علوم پزشکی درآمده بود.

در این نشست زینت الشریعه فروزان، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه جندی شاپور در ۸ دقیقه به نقد طرح تحول نظام سلامت پرداخته و گفته بود: آقای هاشمی؛ ما شما را به عنوان وزیر بهداشت، عامل اصلی ترویج این نگاه اشرافی گری در جامعه می‌دانیم. شما پیرمرد زحمت کشی را که از شما به عنوان وزیر درخواست کمک دارد؛ مورد تحقیر و تمسخر قرار می‌دهید و از او می‌خواهید که خودش مشکلش را برطرف کند و با اینکار بدترین توهین را متوجه جامعه فیزیوتراپی می‌کنید! آقای دکتر هاشمی؛ شما وقتی از طرح تحول سلامت صحبت می‌کنید به خودتان می‌بالید، اما این طرح در ذهن ما چیز دیگری است. طرح تحول در ذهن ما یعنی ده‌ها زن و بچه محرومی که باید ساعت‌ها پشت درب اتاق تنها متخصص اطفال شهرستانشان منتظر بمانند و وقتی که از پزشک تقاضای توجه و معاینه می‌کنند، با اعتراض او از هزینه کمی که طرح تحول به آن‌ها می‌دهد، مواجه شوند.
 
اما در ادامه، وزیر بهداشت بعد از صحبت‌های نمایندگان دانشجویی، روی سن رفت و حسابی از خجالت دانشجویان درآمد. او گفت: در آن زمان که شما به دنیا نیامده بودید بیشترین تخریب را به شخصیت شهید بهشتی نیز، همین چپی‌ها داشتند؛ همین مسلمان‌های به ظاهر اسلامی! خانه اش کجاس؟ ماشین ش. چیست؟ در خانه اش فلان مدل قالی پهن است.

بیشتر بخوانید:
 
چرا آقای وزیر عصبانی شد/ همه آنچه در دانشگاه جندی‌شاپور اهواز گذشت
 
توهین های وزیر بهداشت به دانشجویان/ شما تکفیری هستید؛ ببینید در حادثه اهواز چقدر سهم دارید!
 
//تجمیعی خوزستان
 
خوابگاه دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز امسال به یکی از اخبار پرحاشیه این دانشگاه تبدیل شد که با وجود گذشت نیمی از ماه مهر برخی از دانشجویان آن بلاتکلیف مانده بودند و موفق به استقرار در اتاق‌های خوابگاه نشده بودند و عده‌ای از دانشجویان خوابگاهی اعتراض خود را به مسئولین دانشگاه اعلام کردند، اما متاسفانه اعتراض آنان هر بار بی نتیجه می‌ماند و در نهایت مجبور شدند در نمازخانه مستقر شوند.
 
بیشتر بخوانید:
وقتی نمازخانه، خوابگاه دانشجویان شهید چمران اهواز می‌شود/ مدیر خوابگاه: این مشکلات هر سال تا اواسط آبان ماه تکرار می‌شود!
 
//تجمیعی خوزستان
 
در سر سرای دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز، یکی از اساتید این دانشگاه تعدادی از پایان نامه‌های دانشجویی را بر روی «سطل زباله مخصوص کاغذ باطله» قرار داد. برخی از دانشجویان پس از دیدن این صحنه اقدام به انتشار تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های دانشگاهی دانشگاه شهید چمران اهواز کردند و اظهار داشتند که از انجام این حرکت توهین آمیز و اشتباه از سوی یکی از اساتید دانشگاه بسیار ناراحت هستند. بروز چنین رفتاری از سوی یک استاد دانشگاه و برخوردی این چنین با حاصل زحمات یک یا چندساله دانشجو‌های مقطع دکترای تخصصی یا عمومی بسیار توهین آمیز است و دانشجویان از دیدن این پایان نامه‌ها بر روی سطل کاغذ باطله احساس خوشایندی نداشتند.
 
بیشتر بخوانید:
اشتباه غیرقابل توجیه استادی که دل دانشجویان را به درد آورد/ پایان نامه‌هایی که در سطل زباله قرار گرفت!
 
//تجمیعی خوزستان
 
برپایی موکب دانشجویی برای زوار اربعین حسینی در استان خوزستان یکی از فعالیت‌های قابل توجه دانشجویان این استان است که از یکم تا دهم آبان ماه تشکل‌های دانشجویی استان خوزستان به خدمات رسانی به زوار حسینی مشغول بودند.
 
بیشتر بخوانید:
موکب دانشجویی دانشگاهیان خوزستان به زوار اربعین خدمت رسانی می‌کند
 
//تجمیعی خوزستان
 
اهواز یکی از شهر‌های تاریخی و عرب نشین ایران است که سرشار از فرهنگ‌های بومی و محلی خاص خود می‌باشد. شلیک گلوله‌های هوایی در مراسم عروسی و عزاداری نیز یکی از فرهنگ‌های بومیان این منطقه است. گلوله‌هایی که آزادانه در هوا رها می‌شوند و پیام برپایی مراسم عروسی و عزاداری در گوشه‌ای از شهر اهواز را به همه اهالی می‌دهند؛ اما این گلوله‌های سرگردان تلفات بسیاری نیز به دنبال دارند به گونه‌ای که هرازگاهی تیتر اخبار حوادث رسانه‌های خوزستان مربوط به اصابت گلوله‌های هوایی به دانشجویان، اساتید، مردم عادی و سایر اقشار می‌شود.
 
تغییر این فرهنگ در بین محلیان بومی اهواز کار مشکلی است و برای ایجاد تغییر در فرهنگ شلیک هوایی این اهالی، در ابتدا باید اقدام به تغییر سنت بومیان کرد که اینکار در شرایط فعلی غیرممکن است چرا که اهواز اکنون شرایطی پیدا کرده که سابقه شهرنشینی آن به نسبت سایر شهر‌های کشور کمتر است و سابقه‌ای تقریبا ۱۲۰ ساله دارد.

بیشتر بخوانید:

شلیک گلوله هوایی؛ فرهنگ جدایی ناپذیر بومیان عرب نشین اهواز/ خطری که اهوازنشینان را تهدید می‌کند

//تجمیعی خوزستان
 
اعتراضات کارگری به عدم پرداخت حقوق یکی از پرحاشیه‌ترین خبر‌های امسال بود. کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه که روزگاری از آن با عنوان قدیمی‌ترین تولیدکننده شکر ایران نام برده می‌شد و در سطح بین المللی از رسمیت برخوردار بود به دلیل عدم پرداخت معوقاتشان آبان ماه امسال به خیابان‌ها آمدند و فریاد گرسنگی و بی پولی سر دادند. در این بین تشکل‌های دانشجویی با قاطعیت از این کارگران حمایت کردند، ولی متاسفانه هیچکدام از مسئولین به مطالبه آنان توجهی نکرده و در جمعشان حاضر نشدند. این قصه سر درازی داشت تا اینکه دست آخر معوقات کارگران پرداخت شد و فعالیت کارخانه از سر گرفته شد.
 
بیشتر بخوانید:
 
بسیج دانشجویی دانشگاه رامین خوزستان پیگیر مطالبات کارگران و اقشار مستضعف است
 

زدوبند در واگذاری کارخانه نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی؛ عامل ایجاد مشکلات/ بسیج دانشجویی پیگیر حل مطالبات کارگران است

نیشکر هفت تپه از چپاول اموال از سوی مدیران رنج می‌برد/ نانوایی دیگر به کارگران نسیه نمی‌دهد!

آنچه در کارخانه نیشکر هفت تپه گذشت/ صدای اعتراض کارگران گوش فلک را کرد کرد؛ اما مسئولان نشنیدند!

//تجمیعی خوزستان

البته این اعتراضات محدود به کارگران نیشکر هفت تپه نبود و کارگران شهرداری آبادان نیز در راستای عدم پرداخت معوقاتشان دست به تجمع زدند.

بیشتر بخوانید:

کارگران شهرداری آبادان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق چندماهه خود تجمع کردند/ بسیج دانشجویی پیگیر حل مشکل معترضان است

//تجمیعی خوزستان

نظر شما