شناسهٔ خبر: 31907243 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در کهگیلویه و بویراحمد

دستگاه های عضو ستاد بحران در آماده باش کامل

یاسوج- ایرنا- بارش باران های بهاری و احتمال وقوع سیلاب باعث شده تمامی دستگاه های خدمت رسان در استان کهگیلویه و بویراحمد به حالت آماده باش درآمده و حضور فیزیکی مسئولان دستگاه ها در محل کار برای سازمان دهی خدمت رسانی مطلوب تر الزامی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت کشور گفته است که به دنبال ورود سامانه بارشی فعال از غرب کشور ،بیشترین بارندگی در استان‌های لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و جنوب ایلام پیش‌بینی می شود.
سلمان سامانی با استانداران این استان‌ها برای اطمینان از آماده‌باش کامل تماس گرفته ، ستاد بحران در هر 5 استان تشکیل جلسه داده است و پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌اند.
به دنبال هشدارهای جدی سازمان هواشناسی و وزارت کشور ، شورای هماهنگی مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد تشکیل جلسه داد و بر آمادگی دستگاه های اجرایی ،امدادی و خدمت رسان برای مقابله با حوادث احتمالی در بارندگی های پیش رو تاکید کرد.

**مسئولان دستگاه ها در محل کار حضور یابند
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در این نشست با اشاره به وقوع سیل زیان بار در استان های گلستان و مازندران گفت که هواشناسی وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر در استان طی دو روز آینده را پیش بینی کرده است.
عزیز فیلی افزود: تمامی مسئولان دستگاه ها باید با حضور فیزیکی در محل کار و بسیج تمامی امکانات شامل نیروی انسانی و تجهیزات پشتیبانی برای خدمات رسانی به مردم و مسافران نوروزی و به حداقل رساندن خسارت های احتمالی طی این دو روز آمادگی کامل داشته باشند.
فیلی با بیان اینکه با شروع تطیلات نوروزی حجم بالایی از گردشگران از نقاط مختلف کشور به استان وارد شده است اتخاذ تدابیر و فراهم کردن امکانات لازم برای اسکان موقت آنها از سوی دستگاه های متولی ضروری است.

**آماده باش 178 راهدار در استان
سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز از آمادگی لازم برای خدمات رسانی به مردم استان و مسافران نوروزی خبر داد و گفت:178 نیروی راهداری با 150 دستگاه ماشین آلات سبک،سنگین و نیمه سنگین در محورهای مواصلاتی استان در حال آماده باش و خدمت رسانی هستند.
نصیری راد با اشاره به مستعد بودن برخی محورهای مواصلاتی برای ریزش در هنگام بارش های سیل آسا افزود: محور یاسوج به شیراز،یاسوج به بابامیدان و یاسوج به اصفهان از جمله این محورهاست.
وی خواستار کمک و همراهی دستگاه هایی نظیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سپاه فتح استان برای پشتیبانی لجستیکی این اداره برای امدادرسانی بهتر به مردم استان و مسافران نوروزی شد.
.نصیری ‌راد با اشاره به تجهیز راهدارخانه برای اسکان مسافران نوروزی گفت: تاکنون 300 نفر در این راهدارخانه اسکان داده شدند.
نصیری‌راد به مردم توصیه کرد قبل از سفر از طریق شماره 141 از وضعیت ترافیک و هوا اطلاع پیدا کنند
نستهن مقدم شهردار یاسوج نیز مناطقی از جمله شهرک امام علی،امام حسین،شرف آباد،محله بختیاری ها،مسکن مهر نجف آباد و ساحلی را مستعد آبگرفتگی در مواقع بحرانی دانست و گفت: 200 نفر نیروی انسانی با 30 دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین برای خدمات رسانی در حالت آماده باش بوده اما با این وجود این امکانات جوابگوی امدادرسانی به موقع و مطلوب به شهروندان نیستند و سایر دستگاهها باید شهرداری را در این زمینه کمک و همراهی کنند.

**هشدار مدیریت بحران استان
مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در زمینه خطرات و خسارت احتمالی ناشی از ورود سامانه بارشی قوی جدید به استان به مردم ، مسافران و گردشگران نوروزی هشدار داد.
براساس اطلاعیه سازمان هواشناسی ، از اواخر روز یک شنبه یک سامانه بارشی قوی وارد استان می شود که در نتیجه آن احتمال بروز سیل و خسارت در مناطق مختلف استان وجود دارد.
وحید محمدی‌ تبار افزود: با توجه به ورود سامانه بارشی به استان و احتمال بروز سیل در محورهای مواصلاتی ، دستگاه‌های خدمات‌رسان و عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و شهرستان های هشت گانه ، واحدهای کشیک شبانه‌روزی خود را فعال کرده و در آماده باش کامل نگه دارند .
وی تاکید کرد که دستگاه های خدمت رسان و عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران در مناطق مختلف استان ، اقدامات و تمهیدات لازم را برای جلوگیری از بروز خسارت انجام دهند.
محمدی تبار گفت: بر اساس اطلاعیه هشداری سازمان هواشناسی ، سامانه بارشی از اواخر روز یکشنبه 4 فروردین ماه جاری تا بامداد چهارشنبه 7 فروردین ماه وارد آسمان شده که موجب بارش متناوب باران، در مناطق سردسیری و مستعد بارش برف ، تگرگ، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید خواهد شد.

**از مسافرت غیر ضروری بپرهیزید
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد که اختلال و لغزندگی در ترددهای جاده‌ای و کوهستانی ناشی از کاهش دید افقی، طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر عمومی با توجه به شدت و ماهیت بارش‌ها، احتمال آسیب به تأسیسات با توجه به وقوع رعد و برق و بارش تگرگ و وزش باد شدید، دور از انتظار نیست.
محمدی‌تبار با اشاره به پیش‌بینی‌های اداره کل هواشناسی استان و اطلاعیه‌های سازمان مدیریت بحران کشور، تصریح کرد: اوج فعالیت این سیستم روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (پنجم و ششم فروردین 1398) است که احتمال آب‌گرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها، کاهش دید افقی بالا خواهد بود.
وی اضافه کرد: مسافران ، گردشگران و ساکنان استان با رعایت نکات ایمنی و توجه به هشدارها، تدابیر لازم را اتخاذ و حتی‌الامکان از مسافرت‌های غیرضروری خودداری کنند.
در این راستا علاوه بر سازمان های استانی ، دستگاه های کشوری نیز به حالت آماده باش در آمده است.
آن چنان که امیر شاهین تقی‌خانی معاون فرهنگی و سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی نیزبا اشاره به ابلاغیه ستاد فرماندهی کل ارتش به فرماندهان ارشد ارتش در استان‌های لرستان، خوزستان چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و دیگر مناطقی که بر اساس اعلام سازمان هواشناسی احتمال وقوع سیلاب‌ها و مشکلات جوی وجود دارد، گفت: بر همین اساس پیش‌بینی‌های لازم از سوی فرمانداران ارشد نظامی این مناطق صورت گرفته است.
سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: امدادرسانی مجموعه ارتش از 27 اسفند آغاز شده بود و تا زمانی که نیاز باشد خدمات‌رسانی به مردم را ادامه خواهیم داد که تخلیه آب، پخت هزاران قرص نان، توزیع آب معدنی، کنسرو، حضور دو بالگرد، قبل از صدور فرمان‌های اخیر انجام شده بود و نیروهای انسانی ارتش در مناطق مختلف حضور داشتند.
تامین سوخت موردنیاز برای مردم و مسافران،ایجاد کمپین و برپایی چادر برای اسکان موقت،استفاده از پایگاههای اورژانس جاده ای و جمعیت هلال احمر برای اسکان موقت مسافران در راه مانده،جلوگیری از رفتن گردشگران به حاشیه رودخانه ها و مسیل ها و همچنین اطلاع رسانی و دادن هشدارهای لازم به عشایر و دامداران از روی آوردن به دامنه کوهها و ارتفاعات از مهمترین مواردی است که باید پیش از وقوع هر بحرانی به آن توجه جدی شود.
/1662/9929

نظر شما