شناسهٔ خبر: 31907053 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

ارزآوری ۳۹۴میلیون دلاری با صادرات پسته

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۹۷ بالغ بر ۴۴ هزار تن پسته به کشور‌های مختلف جهان صادر شده که براساس آن درآمد ۳۹۴ میلیون دلاری نصیب کشور شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، پسته یکی از اقلام مهم صادراتی غیرنفتی کشور محسوب می‌شود که هرساله ارز قابل توجهی را نصیب کشور می‌کند.

در میان اقلام صادراتی پسته و مغز پسته یکی از محصولات پرطرفدار محسوب می‌شود که نسبت به سایر خشکبار ارز آوری بیشتری دارد البته ناگفته نماند که در سال ۹۷ سرما زدگی درختان پسته را بیش از سایردرختان تحت تاثیر قرار داد و این موضوع باعث کاهش ۴۰ درصدی تولید این محصول در سالی که گذشت شد.

این درحالی است که حداقل ۴ سال زمان نیاز است تا درختان پسته دوباره به مرحله باردهی برسند از این رو کاهش تولید پسته در بازار پسته در سال‌های آتی نیز ادامه دار خواهد بود.

با وجود اینکه تولید پسته در سال جاری با کاهش محسوسی روبرو شد، اما نمی‌توان به این دلیل بازار‌های هدف صادرات را از دست داد از این رو بررسی‌ها نشان می‌دهد که صادرات پسته با وجود کاهش نسبی نسبت به سال گذشته همچنان ادامه دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۹۷ بیش از ۴۴ هزار تن پسته و مغز پسته به کشور‌های مختلف جهان صادر شد که براساس آن درآمد ۳۹۴ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۳۴۴ دلاری نصیب کشور شده است.

براساس این گزارش درآمد ریالی صادرات این پسته به کشور‌های مختلف جهان بالغ ۲ هزار و ۲۳ میلیارد و ۶۸ میلیون و ۵۶۵ هزار و ۵۷۴ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

لازم به ذکر است که در ۱۰ ماهه سال ۹۷ بالغ بر ۷۰ کشورجهان پذیرای پسته ایرانی بوده اند که در میان آن‌ها کشور‌های آلمان، اسپانیا، برزیل، ایتالیا، کانادا، هلند و هند دیده می‌شود.

گفتنی است با وجود کاهش تولید پسته در سال جاری نمی‌توان بازار‌های هدف صادرات را از دست داد از این رو بررسی‌ها نشان می‌دهد که صادرات پسته با وجود کاهش نسبی نسبت به سال گذشته همچنان ادامه دارد.

نظر شما