شناسهٔ خبر: 31906733 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

بانوی نخبه نانو بیوتکنولوژی:

به مردم دنیا خدمت می‌کنم اما اولویت مردم کشورم هستند/ باید ثابت کنیم که زن ایرانی هستیم

بانوی نخبه نانو بیوتکنولوژی با بیان اینکه سعی کرده‌ام به‌صورت عملی و با خدمت به مردم، بسیجی بودن خود را ثابت کنم، گفت: زن مسلمان ایرانی در زمان خودش بچه‌داری، همسرداری و خانه‌داری می‌کند و درزمانی که لازم باشد به عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی، سیاسی و ... می‌آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا؛ فناور برتر هفته پژوهش سال 1396، دانشجوی نمونه دکترا در دوره دکترا سال 93-1392، تولید 2 محصول دانش‌بنیان تجاری‌سازی‌شده، 10 پتنت (اختراع داخلی)، 1 پتنت آمریکایی (us patent)، تولید 18 محصول دانش‌بنیان، بانوی نمونه بسیجی کشور در سال 92-1391، دستاورد برتر دانشگاه تهران در هفته پژوهش در سال 96-1395، پایان‌نامه برتر اروپا، دکترای نانو بیوتکنولوژی از دانشگاه آمستردام، پایان‌نامه دکترا درزمینهٔ ژن‌تراپی (دانشگاه آمستردام)-مدل حیوانی هوشمند، دانشگاه تگزاس مرکز آندرسون آمریکا، پایان‌نامه دکترا درزمینهٔ پزشکی شخصی بر پایه نانو دانشگاه تهران، ساخت نانو سامانه هوشمند انتقال هم‌زمان دارو و ژن به سلول‌های سرطان استخوان در دانشگاه تهران. اینها گوشه‌ای از موفقیت‌های بی‌بی فاطمه حقیرالسادات بانوی یزدی نخبه نانو بیوتکنولوژی است. وی در دفاع از ارزش‌های اسلامی، حجاب و دست رد زدن به تلاش غربی‌ها برای جذب ایشان به‌واسطه علم و درنهایت انتخاب وطن برای جهاد علمی افتخارآفرینی کرده است.

این بانوی نخبه در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در رابطه با وضعیت کنونی تحصیل خود اظهار کرد: در حال حاضر در رشته نانو بیوتکنولوژی در مقطع فوق دکترا تحصیل می‌کنم که بین ایران، هلند و آمریکا مشترک هست.

حقیرالسادات در رابطه با موفقیت‌های اخیر خود با بیان اینکه در سال 87 اولین دوره خروج بنده از کشور بود و برای تحصیل و تحقیق به کشورهایی چون ایتالیا، فرانسه، چین، هلند و آمریکا رفته‌ام، خاطرنشان کرد: در سال 89 رشته نانو در ایران ایجاد شد و بنده اولین فردی بودم که تحصیل در این رشته را شروع کردم؛ استاد گرامی بنده شهید دکتر شهریاری بودند که جلوی چشمم در میدان شهید بهشتی ترور شدند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادامه داد: ازآنجایی‌که رشته نانو بیوتکنولوژی برای اولین بار در ایران ایجاد شده بود، دوره‌های سختی را گذراندیم؛ اساتیدمان از کشورهای آلمان و آمریکا بودند.

وی تصریح کرد: در سال 91 تیمی هلندی برای انتخاب افراد جهت دوره فرصت مطالعاتی به‌منظور درمان سرطان وارد ایران شدند که در بین 40 نفر از مصاحبه‌شوندگان، بنده انتخاب شدم. ناگفته نماند که این تیم بنده و خانواده‌ام را با حجاب کامل دیدند و من اعلام کرده بودم که اگر به این دوره فرصت مطالعاتی بیایم با همین پوشش ظاهر خواهم شد.

که با من هرچه کرد آن آشنا کرد

وی ادامه داد: وقتی می‌خواستم از ایران بروم، اساتیدم به من یادآوری کردند که «قرار است دوره طولانی را خارج از کشور سپری کنی، ازاین‌رو چادر را کنار بگذار؛ چراکه در کشورهای اروپایی با واکنش‌های نامناسب و شدیدی مواجه خواهی شد» اما وقتی سال 93 باوجود سختی‌ها برای دوره فرصت مطالعاتی به هلند رفتم، استاد اروپایی من در فرودگاه با دسته‌گل به استقبالم آمدند و گفتند «هر جور که تو راحت هستی ما در اینجا گفته‌ایم که تو باحجاب می‌آیی و احساس آرامش کن».

حقیرالسادات اذعان کرد: جالب این است که وقتی به دپارتمانی که باید کار می‌کردم، رفتیم، ایرانیانی بودند که متأسفانه خیلی بد با من برخورد کردند و بنده را فردی سیاسی که برای هدفی غیرعلمی آمده است، قلمداد کردند.

تلاش برای نمایش حقیقت زن مسلمان ایرانی

وی در رابطه با شروع کار مطالعاتی در هلند خاطرنشان کرد: رئیس دپارتمان هلند کتابچه‌ای را روبروی بنده گذاشتند و گفتند «این کتابچه بهترین دانشجویان ما بوده است که دکترا را گرفته و دارای 6 فصل است و تو بایستی این‌گونه باشی»؛ بنده در جواب گفتم: «من ایرانی هستم و ثابت خواهم کرد که زن محجبه ایرانی بهتر از بهترین دانشجوی شما و دو برابر این کتابچه و با 12 فصل کار را انجام خواهد داد»؛ ایشان خندیدند و گفتند «اگر می‌توانی شروع کن».

این بانوی افتخارآفرین ادامه داد: تحقیقات من شروع شد؛ در ابتدا به مدت یک ماه از آزمایشگاه بیرون نرفتم؛ هلندی‌ها در تعطیلات بودند اما بنده به‌سختی کار می‌کردم و اولین کتاب حاصل از تحقیقاتم را آن زمان نوشتم.

وی با بیان اینکه از نتایج این تحقیق 12 مقاله ISI چاپ و به‌عنوان بهترین پایان‌نامه اروپا انتخاب شد، افزود: دفاع باید خارج از کشور انجام می‌شد و بر اساس قوانین آنجا می‌بایست کت‌ودامن بپوشیم و 2 ساقدوش بدون حجاب داشته باشیم؛ اما بنده اعلام کردم که بنده 2 نفر ساقدوش را به همراه خود خواهم آورد؛ دختران دوقلوی خودم که به زبان انگلیسی مسلط هستند را با خود برده و هر سه باحجاب کامل در جلسه دفاع حاضر شدیم.

بانوی نخبه نانو بیوتکنولوژی اذعان کرد: به دخترانم در آن مراسم پیشنهاد برداشتن چادر را داده بودند اما آن‌ها قبول نکرده و در جواب گفته بودند: «چادر انتخاب ماست».

حقیرالسادات گفت: در این جلسه 12 داور خارجی از کشورهای مطرح درزمینهٔ نانو حضور داشتند و به مدت یک ساعت و نیم سؤال پرسیدند و بنده با موفقیت پاسخ دادم؛ بعد که از جلسه دفاع بیرون آمدیم نوع پوششمان برای عکاسان و فیلم‌برداران جالب بود.

دست رد زدن به سینه دیگر کشورها برای خدمت به ایران

این بانوی یزدی با اشاره به پیشنهاد‌هایی که برای فعالیت علمی در دیگر کشورها به او شده است، تصریح کرد: آمریکا به من اعلام کرد که سه ماه برای استراحت به ایران برگرد و بعد بیا در آمریکا شروع به کار کن. آن‌ها با این توجیه که هدف کمک به بیماران سرطانی و این کاری که تو انجام داده‌ای برای کل مردم دنیا است، به من این پیشنهاد را دادند؛ اما در جواب به آن‌ها گفتم شروع کار بنده در ایران بوده و مجبور بودم که قسمتی از آن را به شما بدهم؛ می‌خواهم پایان و آزمایش آن در ایران باشد و من به ایران برمی‌گردم؛ به مردم دنیا خدمت می‌کنم اما اولویت مردم کشورم هستند.

وی افزود: البته چند تن از اساتید ایرانی بودند که توصیه می‌کردند این پیشنهاد آمریکا را قبول کنم؛ به بچه‌هایم نیز پیشنهاد ماندن دادند که آن‌ها خودشان قبول نکردند.

استادیار نانو بیوتکنولوژی خطاب به زنان ایران، خاطرنشان کرد: سعی کرده‌ام به‌صورت عملی و با خدمت به مردم بسیجی بودن خود را ثابت کنم؛ انگشت‌شمار زنی هست که با چادر ساده ایرانی در خارج از کشور حاضر می‌شود؛ اما لازم است به دنیا ثابت کنیم که وقتی می‌گوییم حجاب مانعی برای زن نیست، یعنی نیست و می‌شود زن محجبه هم پیشرفت کند. هیچ‌گاه برنامه سنگین درس و کار باعث غفلت از خانواده‌ام نشده است؛ برای تمام زندگی‌ام برنامه‌ریزی کرده‌ام حتی ساعات رفت‌وآمدم نیز طبق برنامه هست؛ زمان آزادی را به منزل اختصاص داده و در این زمان، تمام‌وقتم در اختیار همسر، فرزندانم و رسیدگی به آن‌ها صرف می‌شود. زن مسلمان ایرانی در زمان خودش بچه‌داری، همسرداری و خانه‌داری می‌کند و درزمانی که لازم باشد به عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی، سیاسی و ... وارد می‌شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما