شناسهٔ خبر: 31905799 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بهار ۹۸| طبیعت‌گردی همراه با خریدهای ارزان‌قیمت در شهر مرزی پیرانشهر+فیلم

R41361/P4001/S6,48/CT7

پیرانشهر با قرارگرفتن در مسیر ترانزیتی ایران و شمال عراق به یک مرکز خرید همیشگی برای خرید انواع کالاها تبدیل شده و همزمان جذابیت‌های تاریخی و طبیعی فراوانی برای گردشگری و اقامت چندروزه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از پیرانشهر، این شهرستان در جنوب آذربایجان غربی و هم‌مرز با کشور عراق و در مسیر جاده ترانزیت ایران با این کشور است.

پیرانشهر به‌دلیل داشتن سنگ‌های گرانیت و جاذبه‌های گردشگری طبیعی دارای شهرت جهانی است و به‌طور میانگین 600 میلی‌متر در آن باران می‌بارد.

تمرچین یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجارت خارجی در ایران است که در پیرانشهر قرار دارد.

داشتن بازارچه مرزی و طبیعت بسیار زیبا پیرانشهر را به محلی مناسب برای میزبانی از مهمانان و گردشگران کرده است.

مسافرخانه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌های یک تا 4 ستاره در این شهر امکان ماندن طولانی‌مدت را نیز برای مسافران مهیا کرده و بازارچه این شهرستان با داشتن بیش از 2000 مغازه و چندین مجتمع تجاری، یکی از ارزان‌ترین مراکز عرضه کالاهای مرزی است.

در این شهرستان می‌توان کوه‌های مرتفع و سرسبز، جنگل‌های انبوه، رودخانه‌های خروشان متعدد و دایمی، دشت، باغات سرسبز سیب، گردو، زردآلو، گیلاس و انگور و تنوع زیستی بالا از گیاهان و جانوران را همزمان مشاهده کرد.

جاده زیبای پیرانشهر به سرشت به‌دلیل عبور از کنار رودخانه خروشان زاب و عبور از میان جنگل‌های انبوه زاگرس، بدون شک یکی از زیباترین جاده‌های کشور محسوب می‌شود.

علاوه بر آن پیرانشهر به‌واسطه داشتن کوه‌های مرتفع همواره پذیرای کوهنوردان و علاقه‌مندان به این رشته بوده و از کوه‌های معروف این شهرستان می‌توان به کوه قندیل که از زیباترین کوه‌های ایران است، حاجی‌ابراهیم مرتفع‌ترین کوه استان، کوه قلاتی‌شا که بزرگ‌ترین مرکز لاله‌های واژگون در کشور است و کوه سپی‌سنگ و سپی‌ریز از دیدنی‌ترین شهرهای شمال غرب ایران به‌شمار می‌رود.

بازارچه مرزی پیرانشهر نیز از نخستین و بزرگ‌ترین بازارچه‌های مرزی کشور است و اجناس بازارهای بانه و سقز  و مهاباد و غیره نیز از طریق مرز و بازارچه مرزی پیرانشهر تأمین می‌شود.

در این شهرستان تعداد 113 تپه تاریخی توسط میراث فرهنگی شناسایی شده و به‌ثبت سازمان رسیده است که این امر حاکی از تاریخی بودن منطقه و شکل‌گیری و وجود تمدن‌های نیرومند و درخشان قبل از اسلام مانند تمدن ماننا، پارسوا، اورارتو، مادها، زاموا و تمدن اسلامی است.

انتهای پیام/ت*

نظر شما