شناسهٔ خبر: 31905366 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

کهگیلویه و بویراحمد در سالی که گذشت

به گزارش ایرنا، این استان با بیش از 16 هزار کیلومتر مربع، یک درصد از مساحت ایران را در اختیار دارد.** خروج از خشکسالی مهمترین رویداد سالبراساس اعلام هواشناسی

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، این استان با بیش از 16 هزار کیلومتر مربع، یک درصد از مساحت ایران را در اختیار دارد.

** خروج از خشکسالی مهمترین رویداد سال
براساس اعلام هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد و بررسی روند میزان بارندگی های امسال و مقایسه آن با سال های گذشته نشان می دهد استان کهگیلویه و بویراحمد پس از 10 سال وارد ترسالی شده است.
آمار رسمی نشان می دهد میانگین میزان بارندگی از ابتدای سال زراعی 97-98 تاکنون به 676.7 میلی متر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 486.2 میلی متر افزایش یافته است.
این گزارش می افزاید: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون در یاسوج 881.4 میلی متر، در سی سخت 765.7 میلی متر، در دهدشت 689.4 میلی متر، در دوگنبدان 553.1، در لیکک 581.6 و در امامزاده جعفر 588.7 میلی متر باران بارید.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارندگی سال زراعی جاری نسبت به کل میزان بارندگی بلند مدت استان 32 درصد افزایش داشته است.
ولی بهره مند تصریح کرد: به طور میانگین بارش های استان نسبت به مدت مشابه سال زارعی گذشته 486.2 میلی متر افزایش نشان می دهد.
هر 6 ایستگاه اصلی هواشناسی این استان بارندگی های بیشتر از میانگین بلند مدت را ثبت کرده اند که از 10 سال گذشته تاکنون بی سابقه بوده است.
کارشناسان رونق صنعت گردشگری، نجات جنگل ها و مراتع از خشکسالی، افزایش درآمد کشاورزان و دامپروران را از حداقل مزایای خروج از خشکسالی می دانند.

**موفقیت های علمی
نخستین جایزه علمی در کهگیلویه و بویراحمد به نام دکتر رضا امید بیگی در اواخر سال 1397 رونمایی شد.
به گفته مسئولان این نخستین جایزه علمی استان است که به نام مشاهیر، صنایع و حوزه‌های مختلف برون دانشگاهی تعریف می‌شود.

** ادامه روند توسعه در شرایط بد اقتصادی
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: توسعه و سازندگی استان با وجود تلاش گسترده دشمن ، تحریم ها و تهدید ها در سال 97 متوقف نشد و در سال پیش رو مصمم تر از سال جاری گام های اساسی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد برداشته می شود.
علی محمد احمدی اظهار داشت: سال 97 با وجود مشکلات مالی دولت و تنگنای اقتصادی سال درخشانی در تمامی حوزه ها برای این استان بوده است و بیشترین تعداد طرح ها در دهه فجر و هفته دولت افتتاح شد.
وی افزود: امسال طرح های بزرگ عمرانی، بهداشتی، صنعتی، رفاهی، ورزشی و در دیگر بخش های مختلف این استان به بهره برداری رسید و یا کلنگ زنی شد.
احمدی بیان کرد: بهره برداری از ده ها تخت بیمارستانی، طرح های صنعتی، کلاس های درس، طرح های گردشگری و کلنگ زنی نیروگاه و موارد دیگر از جمله اقدام های انجام شده در سال 97 بوده است.
وی عنوان کرد: اولویت در این استان اتمام طرح های نیمه تمام و دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد بوده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امسال استان در زمینه جذب تسهیلات طرح اشتغال روستایی و عشایری با عملکرد 134 درصد پرداختی نسبت به سهمیه خود در بین پنج استان برتر کشور قرار گرفت.
وی ابراز داشت: دولت تدبیر و امید به منظور حفظ و تداوم حیات روستاهای کشور و رونق اشتغال روستایی طرح های مطلوبی اجرا کرده است که پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی یکی از همین برنامه هاست.
احمدی تاکید کرد: بر اساس ارزیابی های انجام شده از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این تسهیلات در کهگیلویه و بویراحمد با کمترین انحراف پرداخت شده است.
وی بیان کرد: براساس نتایج پایش وضعیت فضای کسب و کار در پاییز 97 تنها وضعیت کهگیلویه و بویراحمد در کل کشور نسبت به سال قبل بهتر شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: کهگیلویه و بویراحمد در سال 97 در میان پنج استان برتر در زمینه تهاتر بوده و در بحث شاخص امنیت جزو سه استان برتر کشور قرار گرفت.

** کلنگزنی پالایشگاه باشت
کلنگزنی پالایشگاه بیواتانول باشت با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت از اقدام هایی بود که مردم این خطه را به رونق اقتصادی امیدوار کرد.
به گفته مسئولان 70 درصد از تجهیزات و ماشین آلات این واحد صنعتی به دست متخصصان داخلی تولید می شود.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: این پالایشگاه با سرمایه گذاری سه هزار و 900 میلیارد ریال نخستین واحد صنعتی شهرستان باشت است و در طول 30 ماه به بهره برداری می رسد.
غلامرضا تاجگردون تصریح کرد: پالایشگاه شهرک صنعتی خان احمد در زمینی به مساحت 12 هکتار و زیربنای 8 هکتار ساخته می شود و برای 500نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد می کند.

** از سرگیری پروازهای فرودگاه یاسوج پس سانحه هوایی بهمن 1396
پس از کش و قوس های فراوان و بیش از11ماه وقفه در پروازهای فرودگاه یاسوج با رایزنی ها و هماهنگی های انجام شده از سوی مسئولان اجرایی روز جمعه 21 دی ماه نخستین پرواز رسمی شرکت هواپیمایی ماهان در این فرودگاه انجام شد.

** افتتاح چهار طرح بزرگ درمانی
امسال چهار طرح مهم درمانی با 2هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد.
بیمارستان های یاسوج و باشت، اورژانس دهدشت و مرکز ناباوری گچساران از جمله این طرح ها بود.

** بهمئی در میان 31 شهرستان پایلوت اقتصاد مقاومتی
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت:31 شهرستان محروم استان های سراسر کشور به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی برای اجرای طرح های محرومیت زدایی انتخاب می شوند که شهرستان بهمئی در کهگیلویه و بویراحمد یکی از این شهرستان هاست.
بابک دین پرست اظهار داشت: با مشارکت استانداران، محروم ترین شهرستان هر استان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی معرفی می شود.
وی بیان کرد: شهرستان های پایلوت اقتصاد مقاومتی به صورت ویژه مورد توجه دولت هستند و براساس ظرفیت ها برای رفع مشکلات آنان برنامه ریزی خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور بیان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان بهمئی به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی تعیین شده است.
شهرستان بهمئی به مرکزیت شهر لیکک با جمعیتی افزون بر 40 هزار نفر از جمله شهرستان ‌های گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد است و در فاصله حدود 300 کیلومتری شهر یاسوج مرکز این استان قرار دارد.

**توجه به بانوان
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در یاسوج گفت: با انجام مطالعات آماری و توجه به شاخص ها و ظرفیت های کهگیلویه و بویراحمد، سند ارتقای وضعیت زنان این استان تدوین شده است.
معصومه ابتکار اظهار داشت: 75 درصد تولیدات صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد را زنان تولید می کنند که نشانگر توانمندی و همت بانوان این دیار است.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده بیان کرد: استاندارد سازی محصولات کشاورزی برای تولید محصولات ارگانیک هم اکنون در کهگیلویه و بویراحمد در حال اجراست که می تواند راهگشای ارتقای سلامت جامعه و بهبود درآمد بهره برداران باشد.
وی تصریح کرد: حمایت از تعاونی ها و صندوق های خرد روستایی و دختران بازمانده از تحصیل از دیگر برنامه های در دست اجرای معاونت زنان و خانواده رئیس جمهوری برای توانمندسازی بانوان است.

** خسارت های بارندگی به کشاورزان در ابتدای سال زراعی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارندگی و سیلاب ، 314 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی این استان وارد کرد.
الیاس تاج الدینی اظهار داشت: از این میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی بیش از 223 میلیارد ریال مربوط به 830 هکتار از باغ‌های کهگیلویه و بویراحمد بوده است.
وی افزود: همچنین بارندگی‌ها به 604 هکتار از مزارع این استان به ارزش 223 میلیارد ریال خسارت زد.
تاج الدینی بیان کرد: به تأسیساتی از جمله چاه، قنات، آبیاری تحت فشار، جاده‌های بین مزارع در سراسر استان که حدود 10 مورد بودند خسارت 40 میلیارد ریالی وارد شد.
وی عنوان کرد: این خسارت‌ها بیشتر در مناطقی از جمله چرام، دنا، بهمئی و کهگیلویه بوده است.

** روشن شدن شعله گاز در دو شهر
بهره برداری گازرسانی به 2 شهر قلعه رئیسی و دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه از دیگر خدمات ماندگار به مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته بود.
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح گازرسانی به 2 بخش چاروسا و دیشموک در سه فاز اجرا شد.
رحمان خادم هزینه اجرای این طرح را 550 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت:با بهره برداری از این طرح یکهزارو 688 خانوار شهری و هفت هزار و 716 خانوار روستایی در این استان از نعمت گاز بهره مند خواهند شد.
خادم گفت: علاوه بر 2 شهر قلعه رئیسی و دیشموک تاکنون 29 روستای این منطقه از نعمت گاز نیز بهره مند شدند.
نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی گفت: با بهره برداری از این طرح علاوه بر حفظ محیط زیست روند مهاجرت تا حدود زیادی کاهش خواهد یافت.
عدل هاشمی پور با اشاره به اینکه این طرح بر اساس زمان‌بندی مناسب اجرا شد گفت: گازرسانی به روستاهای تابعه این طرح باید با سرعت بیشتری نیز انجام شود.
بخش‌های قلعه رئیسی و دیشموک در شهرستان کهگیلویه نزدیک به 50 هزار نفر جمعیت دارند.
شهرستان کهگیلویه با جمعیتی نزدیک به 132 هزار نفر دارای چهار بخش، چهار شهر، 10 دهستان و 365 روستای بزرگ و کوچک است.
6 زمین لرزه 2.5 تا 4.3ریشتری اردیبهشت پارسال شهرهای یاسوج، سی سخت و چیتاب در کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند.
مردم این مناطق شاهد وقوع 6 زمین لرزه در یک روز بودند.
زمین لرزه های اردیبهشت پارسال باعث خسارت به بیش از پنج هزار واحد مسکونی در کهگیلویه و بویراحمذ بود.
دولت با پرداخت تسهیلات تلاش های گسترده ای برای بازسازی مناطق آسیب دیده از زلزله انجام داد.

** رونق گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک میلیون و 843 هزار نفر از 28 اسفند 1396 تا پایان روز 13 فروردین سال 1397 از جاذبه های گردشگری و مناظر طبیعی و تاریخی این استان دیدن کردند.
محمود باقری اظهار داشت: همچنین در این مدت یک میلیون و 80 هزار نفر نیز در در مدارس ، هتل ها، پارک ها، کمپ های گردشگری و سایر اماکن اقامتی در سطح استان اسکان داده شدند.
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی 720 هزار نفر در جنوب غربی ایران واقع شده و با استان های فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و بوشهر همسایه است.
این استان 280 تفرجگاه طبیعی، 300 بقعه متبرکه و 750 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد.
حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، آبشار یاسوج، چشمه بلقیس چرام، سی سخت، گردنه شلالدان، رود رونه، آبشار کمردوغ، برم الوان، بافت تاریخی دهدشت و سد کوثر از جمله جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است.
/1662/8143
انتهای پیام

نظر شما