شناسهٔ خبر: 31905221 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرمانده جهاد اسلامی: جولان اشغالی باید آزاد شود

غره- ایرنا - خالد البطش عضو دفتر سیاسی جنبش فلسطینی جهاد اسلامی تصریح کرد: ارتفاعات جولان یک سرزمین اشغالی متعلق به سوریه است که باید به زودی آزاد شود.

صاحب‌خبر -

وی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در غزه در ارتباط با ادعاهای اخیر دونالد ترامپ برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسراییل بر بلندی های اشغالی جولان با اعلام این مطلب افزود: جولان متعلق به حاکمیت سوریه است و باید مانند دیگر سرزمین های اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی آزاد شود.
این فرمانده جنبش جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به توئیت ترامپ در خصوص جولان اشغالی و این که به رسمیت شناختن جولان اشغالی تحت حاکمیت جعلی صهیونیست ها در شمار بندهای معامله قرن است، افزود: این که قدس نه عربی باشد، نه اسلامی و نه مسیحی و فقط متعلق به یهودی ها باشد عین متن معامله قرن است، آمریکا و اسرائیل در این معامله می خواهند جولان را نیز به عنوان سرزمینی متعلق به صهیونیست ها به رسمیت بشناسند که این در راستای معامله قرن و محکوم است.
البطش در ادامه به راهپیمایی های بازگشت در غزه اشاه کرد و گفت: این راهپیمایی ها تا زمان درهم شکستن محاصره غزه و تحقق دیگر اهدافش ادامه می یابد و متوقف نمی شود.
غزه از 13 سال قبل تحت محاصره است و رژیم صهیونیستی اجازه ورود غذا و دارو را به آن نمی دهد و فلسطینی ها با برگزاری راهپیمایی بازگشت از یک سال قبل به دنبال شکستن محاصره آن هستند.
این راهپیمایی ها جمعه این هفته وارد یکمین سال خود شده و قرار است به صورت میلیونی برگزار شود.
در جریان این راهپیمایی ها تاکنون بیش از 200 فلسطینی بر اثر تیراندازی نظامیان صهیونیست شهید و شمار زیادی نیز زخمی شده اند.
عضو دفتر سیاسی جهاد اسلامی در پایان تاکید کرد : فلسطینی ها برای دستیابی به آزادی، استقلال و رفع محاصره مصمم هستند و می دانند که این امر جز با مقاومت مسلحانه و راهپیمایی های میلیونی رخ نمی دهد.
رژیم صهیونیستی بلندی های جولان را در جریان جنگ 6 روزه با اعراب در سال 1967 اشغال کرد.
کنست (پارلمان) این رژیم در سال 1981 میلادی این منطقه را جزو مناطق اسراییل اعلام کرد، هرچند براساس قوانین بین المللی، جولان به سوریه تعلق دارد.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه اول فروردین ماه در توئیتی اعلام کرد اینک زمان آن فرارسیده که پس از 52 سال، واشنگتن به طور کامل حاکمیت اسراییل بر بلندی های جولان را به رسمیت بشناسد.
روسیه، ایران، ترکیه، آلمان و بسیاری دیگر از کشورها با موضع ترامپ مخالفت کرده اند.
اقدام آمریکا در حمایت از الحاق جولان به اراضی تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی، پس از آن روی می دهد که دولت ترامپ، 24 اردیبهشت سال 1397 در اقدامی تحریک آمیز، سفارت ایالات متحده را از تل آویو به قدس اشغالی منتقل کرد.
خاورم*9208*1436*

نظر شما