شناسهٔ خبر: 31903462 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر کل شیلات گیلان:

امسال 144 میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی تولید می شود

رشت - ایرنا - مدیرکل شیلات استان گیلان از تولید و رها سازی 144میلیون قطعه بچه ماهیان استخوانی بر اساس برنامه ریزی طی امسال خبر داد.

صاحب‌خبر -

صمد درویشی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر اظهار کرد: براساس جدول برنامه ریزی شده سازمان شیلات ایران، تولید و رهاسازی 144 میلیون بچه ماهیان استخوانی در سال 98 در دستور کار شیلات گیلان قرار دارد که 112 میلیون قطعه از آن از گونه ماهی سفید است.
وی افزود: 112 میلیون قطعه بچه ماهی سفید در مراکز تکثیر و بازسازی ذخائر ماهیان شهید انصاری رشت، مرکز شهید بهشتی سنگر و مرکز شهید یوسف پور سیاهکل تولید می شود.
درویشی خاطر نشان کرد: هدف گذاری سازمان شیلات برای استان های شمالی کشور تولید 275 میلیون بچه ماهیان استخوانی است که گیلان با تولید 144 میلیون بچه ماهی، 40 درصد از تعهدات استان های شمالی را انجام می دهد.
مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به وجود بیش از 30 رشته رودخانه فصلی دراستان تصریح کرد: تنها رودخانه مدیریت شده گیلان رودخانه سفیدرود است و درهر رودخانه در فصل صید مولدین به طور متوسط 9 بار امکان سیل بردگی ماهیان وجود دارد.
درویشی با اشاره به اهمیت رودخانه سفید رود در خصوص زاد آوری و تکثیر ماهی سفید در این رودخانه به دلیل بافت بستر آن تاکید کرد: مجموع ماهیانی که وارد سفید رود می شوند ماهیان مولد انتهای مرحله 4 نبوده و باید در مراکز تکثیر و بازسازی ذخائر ماهیان شیلات هورموتراپی تا عملیات تکثیر انجام شود .
وی افزود: بر اساس آمارهای به دست آمده از رودخانه سفید رود، به دلیل مهاجرت ماهیان در این رودخانه سالیانه حدود 70 هزار مولد از سفید رود صید می شود و بر همین اساس هرچه رها سازی در این رودخانه بیشتر انجام شود میزان مهاجرت ماهیان و برگشت ماهی به شیلات بیشتر خواهد بود.
مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به لزوم مطالبه حق آبه آبزیان در رودخانه سفید رود از سازمان آب گفت: سفید رود رودخانه مدیریت شده است اما در فصل کشاورزی میزان دبی آب به حداقل می رسد درحالیکه برای مهاجرت ماهیان استخوانی در سفید رود نیازمند حدود 60 متر مکعب آب در ثانیه هستیم که این حق آبه باید از سازمان آب مطالبه شود .
درویشی با اشاره به اینکه رودخانه خشکرود مهمترین رودخانه صید مولدین شیلات در شرق گیلان است افزود: در رودخانه خشکرود در چابکسر، شیلات رکورد صید بیش از یک تن تخم ماهی را در این رودخانه دارد .
وی تاکید کرد: باید 20 درصد از جمعیت مولدین در شیلات از طریق تکثیر طبیعی باشد تا برای مجامع و سازمان هایی که عملکرد شیلات را رصد می کنند اعلام شود که ذخائر برداشت شده از دریای خزر منشاء تکثیر مصنوعی نداشته و بخشی از کارها از طریق تکثیر طبیعی است که شیلات در انتخاب گونه و وزن آن دخالت ندارد.
اداره کل شیلات گیلان در بندرانزلی واقع در 40 کیلومتری غرب مرکز استان مستقر است.
7471/2007

نظر شما