شناسهٔ خبر: 31903391 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تلخ و شیرین های لرستان در سالی که گذشت

به گزارش ایرنا، استان لرستان یکی از استان‌های جنوب غربی ایران است که 28308 کیلومتر مربع مساحت و با بیش از یک میلیون و 760هزار نفر جمعیت سیزدهمین استان کشور از

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، استان لرستان یکی از استان‌های جنوب غربی ایران است که 28308 کیلومتر مربع مساحت و با بیش از یک میلیون و 760هزار نفر جمعیت سیزدهمین استان کشور از نظر جمعیت می‌باشد که خرم‌آباد مرکز استان طبق آمار سال 1385، بیستمین شهر بزرگ کشور است.
لرستان به لحاظ اقلیم و هواشناسی یک استان چهار فصل است و دارای آب وهوای متنوعی است، این تنوع از شمال به جنوب و از شرق به غرب کاملا محسوس است به طوریکه زمستان هنگامی که در شمال لرستان برف و کولاک ادامه دارد قسمت‌های جنوبی آن دارای هوایی مطبوع و بارانی است.
1 میلیون و 200 هزار هکتار از مساحت استان لرستان پوشیده از جنگل است که این جنگل‌های حوزه رویشی زاگرس از با ارزش‌ترین ذخایر جنگلی جهان است که دارای یکهزار و 700 گونه گیاهی متنوع و 70 گونه منحصر بفرد به ویژه در حوزه گیاهان دارویی است.
مهم‌ترین گونه گیاهی در جنگل‌های لرستان بلوط است که این درختان نقش فوق‌العاده اکولوژیستی دارند و منابع مهمی برای حفظ آب و خاک و تولید اکسیژن محسوب می‌شوند و البته کل تنوع زیستی لرستان معادل 25 درصد کشور است.
همچنین لرستان با بیش از 50 آبشار و 2 هزار و 500 کیلومتر رودخانه دائمی و فصلی فرصت بسیار مناسبی برای گردشگری طبیعی در اختیار دارد و الیته مکان های طبیعی و جغرافیایی منحصر بفردی همچون دره شیرز به عنوان یکی از منحصربفردترین ژئوپارکهای جهان، دریاچه طبیعی گهر، تونل برفی ازنا در فصل تابستان و چندین غار دست کند چندین هزار ساله از جمله غار شگفت انگیز کلماکره رادر دل خود جای داده است.
از مجموع 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان سالانه حدود 2.5 میلیون تن و از سطح باغات ان حدود 200 هزار تن محصول تولید می شود که از جمله آن می توان به انار بسیار مرغوب تنگ سیاب و انجیر سیاه پلدختر اشاره کرد که در بازارهای منطقه به خوبی شناخته شده است.
ذخایر شناسایی شده معادن استان 566 میلیون و 247 هزار تن برآورد شده که حدود 65 میلیون تن از این ذخایر، سنگ تزیینی و نما است که معادل 4.6 درصد ذخایر کشور می باشد.
از مجموع پنج هزار و 200 معدن فعال کشور 110 معدن معادل دو درصد در لرستان وجود دارد، یک میلیون تن سنگ تزیینی سالانه از استان استخراج می شود که این میزان معادل هفت درصد استخراج کشور است.
لرستان 5 هزار اثر باستانی دارد که دو هزار و 300 اثر ان در فهرست ملی آثار باستانی رسیده و در سال های اخیر نیز 10 اقامتگاه بوم گردی در استان ایجاد شده است.

** خبر خوب ابتدای سال 97
ابتدای سال 97 در لرستان با یک خبر خوب اقتصادی رقم خورد و دومین مجوز سرمایه‌گذاری خارجی برای تولید بچه ماهی در شهرستان الیگودرز با مشارکت یک شرکت فرانسوی در استان صادر شد.
همچنین ایجاد 98 منطقه ویژه اقتصادی در کشور از جمله در شهرهای کوهدشت و الیگودرز و منطقه ویژه اقتصادی دارویی لرستان در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

**گازرسانی به 204 روستا در سال 97
استاندار لرستان در خصوص وضعیت گازرسانی به روستاهای استان می گوید: اکنون ضریب نفوذ گازرسانی شهری بالای 95درصد و روستایی بالای 80 درصد که این مهم از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران است.
سید موسی خادمی افزود: هفته دولت سال جاری 204 روستا و شهر درب گنبد در لرستان گازرسانی شدند و اکنون از مجموع 25 شهراستان عملیات گازرسانی 24 شهر 100 درصد تکمیل شده است.
وی تصریح کرد: همچنین با بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی 16 طرح‌ تولیدی و صنعتی در دهه فجر امسال، زمینه ایجاد 399 فرصت شغلی مستقیم اشتغال غیرمستقیم 458 نفر در استان ایجاد شد.
وی ادامه داد: همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی 16 طرح تولیدی با حجم سرمایه‌گذاری 376 میلیارد ریال و 7.2 میلیون یورو در این حوزه بهره برداری و یا آغاز شد.
استاندار لرستان تصریح کرد: در مجموع همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی یکهزار و 226 طرح در استان بهره برداری یا اجرایی شد که برای آنها هشت هزار و 800 میلیاردریال هزینه و یا سرمایه گذاری شده است.
خادمی ادامه داد: یکهزار و 9 طرح عمرانی با اعتبار پنج هزار و 130 میلیارد ریال بهره برداری و عملیات اجرایی 31 طرح عمرانی نیز با سرمایه یکهزار و 520 میلیارد ریال آغاز شد.
وی گفت: همچنین 184 طرح با اعتبار 2 هزار میلیارد ریال نیز در حوزه اقتصادی افتتاح و سه طرح نیز اجرایی شده است.
استاندار لرستان همچنین اضافه کرد: عملیات اجرایی سد زیبا محمد خرم آباد نیز آغاز شد که مهمترین اهداف اجرای این طرح تامین آب کشاورزی و شرب روستاهای منطقه، توسعه گردشگری و پرورش ماهی است.
خادمی بیان کرد: ارتفاع این سد از بستر رودخانه 45 متر، عرض تاج 10 متر، طول تاج 404 متر، حجم مخزن 9 میلیون 540 هزار متر مکعب و حجم تنظیم آب 12 میلیون متر مکعب می باشد.

**عملیات اجرایی پیست بین المللی در فرسش الیگودرز
استاندار لرستان در این باره گفت: اعتبار ایجاد پیست بین المللی اسکی در الیگودرز 50میلیارد ریال است که اکنون 25میلیارد ریال آن تامین شده است.
سید موسی خادمی اظهار داشت: از مدت ها قبل پیگیر تامین اعتبار ایجاد این پیست بوده ایم که خوشبختانه تفاهم نامه ای بین استانداری لرستان و وزارت ورزش وجوانان منعقد شد که براساس آن 50 درصد اعتبار از استان و 50درصد دیگر آن از وزارتخانه تامین شود.
وی ادامه داد: پیمانکار این طرح انتخاب و بخشی از تجهیزات تله اسکی خریداری شده است و امیدواریم با مناسب شدن فصل کار پیمانکار شروع به کار کند و در یک فاصله زمانی کوتاه به نتیجه برسیم.
خادمی با بیان اینکه ایجاد امکانات ، گردشگر می آورد و گردشگر هم مجاب می کند ایجاد امکانات فراهم شود افزود: زیرساخت ها این منطقه برای ایجاد پیست به تناسب فراهم می شود.

** نخستین تولید عظیم خودرو در سال 97
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان نیز می گوید: نخستین محصول کارخانه عظیم خودرو بروجرد امسال وارد بازار شد.
گودرز امیری افزود: این کارخانه در فاز نخست خود با حجم سرمایه گذاری بالغ بر یک هزار و 200 میلیارد ریال برای 500 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده و در صورت تکمیل تمام خطوط تولید کارخانه در مجموع برای یک هزار و 200 نفر فرصت شغلی ایجاد می شود.
وی اضافه کرد: از سال96 تاکنون 37 واحد تولیدی راکد و نیمه راکد این استان احیا شده است.
امیری اظهار داشت: از مجموع این طرح ها 15 واحد غیر فعال احیاء شده، 13 واحد با کمتر از ظرفیت اسمی فعال بودند که ارتقا ظرفیت یافتند.
وی گفت: همچنین از این مجموع 9 واحد نیز طرح های سرمایه گذاری به بهره برداری رسیده اند که با راه اندازی آنها برای2 هزار و 826 نفر فرصت شغلی ایجاد شد.
به گفته امیری این طرح های تولیدی در زمینه صنعت فولاد، مصالح ساختمانی، سنگ، بسته بندی مواد غذایی، ماشین آلات، تولید البسه و تجهیزات بیمارستانی، آرایشی و بهداشتی و خودرو فعال هستند.
آغاز عملیات اجرایی کارخانه سیمان سفید ازنا با حضور محمد شریعتمداری وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت نیز از دیگر رویدادهای اقتصادی لرستان بود، کارخانه ای که با مشارکت بخش خصوصی و بانک صنعت و معدن و با ظرفیت تولید سالانه 330 هزار تن سیمان سفید ساخته می شود.
به گفته محمدرضا صفی خانی رییس صمت لرستان، این کارخانه بخش قابل توجهی از سیمان سفید مورد نیاز کشور را تولید خواهد کرد و در واقع بزرگترین کاخانه تولید سیمان سفید در کشور است و در مساحت 250 هزار متر مربع احداث می شود و قرار است در 22 بهمن ماه 99 به بهره برداری برسد.
همچنین عملیات اجرایی خط تولید شمش منیزیم فروآلیاژ ازنا با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.
صفی خانی اضافه کرد: این واحد با ظرفیت تولید 12 هزار تن شمش منیزیم در سال بهره برداری می شود و مواد اولیه این واحد از معادن ازنا و الیگودرز استخراج می شود و با سرمایه گذاری بخش خصوصی 300 نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.
به گفته وی برای این واحد 16میلیون یورو اعتبار ارزی و 800 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.
صفی خانی همچنین گفت: سال 97، با شناسایی نخستین مواد معدنی فلزی در استان، برای اولین بار گواهی کشف 2 فلز سرب و روی در الیگودرز صادر شده است.
وی افزود: مطالعات اولیه این حوزه سال ها قبل از پیروزی انقلاب انجام و متوقف شده بود که سال 95 مزایده آن انجام و پارسال مطالعات اکتشافی در منطقه گل زرد حد فاصل میان ازنا و الیگودرز آغاز شد.
وی اظهار داشت: ذخیره 110 هزار تنی در این معدن شناسایی شده و احتمال می رود ذخیره معدن بیش از این میزان باشد که در فازهای بعد بررسی و در صورت امکان استخراج می شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز می گوید: در بخش اشتغال روستایی و عشایری استان یک هزارو 760 میلیارد ریال تسهیلات به یک هزار و 434 طرح پرداخت شده است.
علی آشتاب افزود: در بخش اشتغال روستایی و فراگیر سه هزار و 975 طرح به مبلغ 47 میلیارد و 573 میلیون ریال و ظرفیت اشتغال 9 هزار و 680 نفر به بانک های عامل معرفی شد.
وی تصریح کرد: براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 78 درصد مجریان طرح های اشتغال روستایی به تعهدات خود عمل نموده اند که این نشان از توجه ویژه به اشتغال در روستاها است.
وی بیان کرد: در بخش مشاغل خانگی نیز سه هزار و 508 طرخ به بانک معرفی که تعداد 2 هزار و 127 مورد آن پرداخت و مابقی در مرحله اجرا هستند و تاکنون 114 میلیارد و 800 میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.
آشتاب اظهار داشت: در بخش اشتغال فراگیر نیز تعداد 999 طرح با یک هزار و 114 میلیارد و پرداخت شد که منجر به ایجاد سه هزار و 368 فرصت شغلی می شود.
اما در حوزه آب، باوجود افزایش بارندگی ها در استان اما 42 درصد ظرفیت مخزن سدهای استان همچنان خالی است.
حجم آب ذخیره 6 سد آبگیری شده استان تا چهارم اسفندماه معادل 114 میلیون متر مکعب بوده در حالیکه مجموع ذخیره این تعداد سد 206 میلیون متر مکعب است.
ذخیره آب سدهای استان ابتدای مهرماه پارسال 46 میلیون متر مکعب بوده و سال زراعی گذشته 678 میلیمتر بازندگی در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال 96 و بلند مدت 49 ساله به ترتیب 189 و 101 درصد افزایش یافته است.
پلدختر با 625 میلیمتر بیشترین و الیگودرز با 377 میلیمتر کمترین بارش ها داشته اند و مساحت پوشش برف در استان نیز 17 درصد کاهش نشان می دهد.
50 درصد بارش های استان تبخیر و از مجموع 50 درصد مابقی نیز40 درصد رواناب و 10 درصد تبدیل به آب های زیرزمینی می شود.

** حوزه سیاسی
جابجایی برخی فرمانداران نیز از دیگر رویدادهای سال 97 در لرستان بود که در یکی از این انتصاب ها، حمید کشکولی به پیشنهاد استاندار لرستان و با حکم وزیر کشور به عنوان فرماندار شهرستان الیگودرز منصوب شد.
دورود نیز 2 بار چهره تغییر را بر فرماندار دید که در دومین انتصاب فرمانداری برای نخستین بار یک زن به این سمت گماشته شد.
19 فروردین ماه صیدعلی کورانی فر به عنوان فرماندار جدید شهرستان دورود به جای ماشاالله نعمتی معرفی شد که به دلیل بازنشستگی کورانی فر، 19 دی نخستین زن به عنوان فرماندار در لرستان منصوب شد
فریبا بهاری طی حکمی از سوی استاندار لرستان به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان دورود در استان لرستان شد.
بهاری از نیروهای وزارت کشور است که پیش از این در سمت معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری شهرستان دورود فعالیت می کرد.
احمد مرادپور نیز به عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان معرفی شد و پیش از وی رضا آریایی سرپرستی این سمت را بر عهده داشت.
شریف خسروی به جای قدرت الله فلاح نژاد فرماندار سلسله شد و محمدرضا آزادبخت به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان کوهدشت معرفی و مشغول به کار و از زحمات 'نورمحمد فردی بیرانوند تجلیل شد.
حشمت بهمنی هم به جای جعفر طولابی فرماندار جدید دلفان و فرماندار ویژه شهرستان بروجرد نیز منصوب شد.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حکمی عبدالرحیم رحیمی را به سمت معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان بروجرد در استان لرستان منصوب کرد.
پیش از وی رضا آریایی سرپرست فرمانداری بروجرد بود.
قاسم ولی زاده نیز در حکمی از سوی استاندار لرستان سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری شد.
سید موسی خادمی در این حکم ولی زاده را با حفظ سمت سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان کرده است.
قاسم ولی زاده از آذرماه 94 تاکنون مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری لرستان است.
حبیب‌الله خجسته‌پور از 7 آذرماه سال 95 تا آخرین روزهای بهمن 97 معاونت سیاسی امنیتی استاندار لرستان را برعهده داشت.
وی از 4 اسفند ماه 97 به عنوان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان معارفه شد.

** حوادث
اما حادثه ناخوشایند بروز سیلاب در استان و خرم آباد در دفتر سال 97 ثبت شده، حادثه ای با وجود بی سابقه بودن و شدت بالای تخریب ها، خوشبختانه تلفات جانی نداشت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت:بر اساس آخرین ارزیابی ها و ارائه گزارش نهایی، وقوع سه مرحله سیل در مهر و بهمن 97 پنج هزار و 530 میلیارد ریال خسارت در استان بر جای گذاشت.
احمد مرادپور افزود: این میزان خسارت به بخش های مختلف راه، ابنیه، پل، زیرساخت های شهری و جاده ای و بخش کشاورزی وارد شده است.
وی توضیح داد: در مجموع خسارت سیل به بخش زیرساختی استان سه هزار و 850 میلیارد ریال و در حوزه کشاورزی یک هزار و 680 میلیارد ریال برآورد شد.
او با بیان اینکه هشت هزار و 706 واحد مسکونی استان نیز دچار خسارت شده اند، گفت: رقم ریالی خسارت به این واحدها در محاسبه خسارت نهایی محسوب نمی شود چرا که مقدار خسارت وارده از 20 تا 100 درصد متغیر است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان اضافه کرد: پنج هزار و 940 واحد نیز دچار خسارت های معیشتی و لوازم منزل شده اند.
مرادپور با اشاره به آسیب سیل به 174 دستگاه خودرو در استان نیز گفت: با وجود حجم بالای سیلاب در سه مرحله اما تلفات جانی گزارش نشده است.
28 دی ماه امسال زمین لغزشی در 50 کیلومتری جنوب شهر الیگودرز و در مجاورت جاده آسفالت الیگودرز به بخش زز و ماهرو رخ داد که در اثر آن چهار میلیون متر مکعب آوار به رودخانه مورزرین در زیر جاده وارد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان می گوید: زمین لغزش در دامنه تپه ای بلند که جاده روستایی بخش زز و ماهرو بر روی آن احداث شده به وقوع پیوسته است.
احمد مرادپور با اشاره به ارتفاع 450 متری این تپه گفت: به گفته کارشناسان، تابستان سال گذشته ترک های کششی در دامنه تپه توسعه یافته و زمین مستعد حرکات لغزشی شده است.
وی با شاره به هوازدگی سنگ های این منطقه تصریح کرد: رسوبات این ناحیه سخت نشده و مربوط به دوران چهارم زمین شناسی است که جنس آن ترکیبی از ماسه، سیلیت و رس می باشد که مستعد لغزش هستند.
وی عمق زمین لغزش را بسیار عمیق و وضعیت حرکت آن را سریع برشمرد و افزود: طول کل زمین لغزش حدود 400 متر، طول توده جابجا شده 300 متر و عرض سطح گسیختگی 200 متر بوده که در این راستا حدود چهار میلیون متر مکعب حجم مصالح و توده ی جابجا شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در خصوص علت وقوع این حادثه گفت: فرسایش و زیرشویی پاشنه دامنه رودخانه مورزرین و از بین رفتن تکیه گاه موجب ناپایداری دامنه شده و شیب و ارتفاع دامنه نیز به دلیل فعالیت های عمرانی، راهسازی، خاکبرداری، خاکریزی و اجرای خطوط انتقال تغییر یافته است.
مرادپور ، تغییرات درجه حرارت و بارگذاری ناشی از بارش سنگین برف بر روی دامنه لغزشی را از دیگر دلایل وقوع زمین لغزش الیگودرز برشمرد و ادامه داد: در این راستا جاده تخریب شده و ارتباط 147 روستای منطقه با جمعیت حدود 21 هزار نفر با مرکز شهرستان الیگودرز قطع شد.
دهمین همایش بین المللی سیره علوی با رویکرد امام علی (ع)، اقتصاد و جامعه هفتم اسفندماه امسال در دانشگاه لرستان برگزار شد.
این همایش در پایگاه استنادی علوم اسلامی (ISC) با کد اختصاصی 03101-97181به ثبت رسیده و مقالات برتر آن در مجلات علمی - پژوهشی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چاپ خواهند شد.
سیدضیا هاشمی مدیرعامل خبرگزاری ایرنا نیز میهمان و از سخنرانهای این همایش بود.

** سفر مدیرعامل ایرنا به لرستان
در اسفند 97 دکتر سی ضیا هاشمی مدیرعامل ایرنا در سفری به لرستان در جمع روسای دانشگاهها ، شورای اداری و شورای هماهنگی ورابط عمومی ها و رسانه های استان شرکت کردند.
7269/ 6060
انتهای پیام

نظر شما