شناسهٔ خبر: 31902172 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

طباطبایی:

استقلال با شکست پرسپولیس دست‌نیافتنی می‌شود

صاحب‌خبر -
هادی طباطبایی در سال ۹۷ انتقادات زیادی را پیرامون مشکلات استقلال مطرح کرد و به خاطر عدم نتیجه‌گیری این تیم نگران بود اما حالا این پیشکسوت آبی‌ها به گفته خودش به آرامش رسیده و با خیال راحت تعطیلات نوروز را در کنار خانواده و در کشور دانمارک سپری می‌کند.
 
طباطبایی در گفت‌وگویی، تحلیلی را از شرایط تیم ملی و همچنین استقلال تهران ارائه کرد که در زیر می‌خوانید:
 
* سال ۹۷ برای فوتبال ما چطور گذشت؟
 
کلاً سال پرچالشی بود که بخشی از آن به فوتبال ملی و بخش دیگر آن به تیم مورد علاقه ما یعنی استقلال مربوط می‌شود.
 
* ابتدا در مورد بخش تیم ملی صحبت کنید.
 
تیم ملی خوب بود اما در فوتبال خودمان تاثیر نداشت. در واقع به صورت جزیره‌ای اداره می‌شد. کی‌روش همه چیز را جدا کرد تا برای خودش تیمی بسازد و آن را اداره کند. ما در این سال بحث جام ملت‌ها را داشتیم و مسئله رفتن یا ماندن کی‌روش مطرح بود. مشخص بود که خیلی‌ها به دنبال این هستند تا کی‌روش برود. نحوه قرارداد بستن با او بحث مفصلی دارد که چرا این قرارداد کوتاه مدت بسته شد. ماندن او در واقع منوط به نتیجه‌گیری بود و اینها نشان می‌داد که عزم جدی برای ماندنش وجود نداشت. در نهایت هم کی‌روش رفت. همه از اول می‌دانستند قرار است برود. وقتی بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم می‌بینیم که احتمال رفتن او چند برابر احتمال ماندنش بود. سوال اینجاست که چرا همان موقع برای پیدا کردن جایگزینش اقدامی نشد. مانند خود کی‌روش که همزمان با ما با کلمبیا هم صحبت می‌کرد. قطعاً اولویت او ایران بود و اگر شرایطش فراهم می‌شد در اینجا می‌ماند اما بلافاصله بعد از قطعی شدن جدایی‌اش با کلمبیا قرارداد بست. یعنی مذاکراتش را از قبل با آنها انجام داده است.
 
* فکر می‌کنید کی‌روش می‌تواند با کلمبیا به موفقیتی مانند قهرمانی در کوپاآمریکا برسد؟
 
کی‌روش در فوتبال ایران یک چیز را خوب یاد گرفت و آن هم اقتصادی و نتیجه‌گرا بازی کردن بود. این موضوع در کلمبیا و مقابل تیم‌های بزرگ می‌تواند به او کمک کند. اما نکته عجیب این است که برای ما شرایط باری به هر جهت پیش می‌رود و ما پلنی برای بعد از کی‌روش نداشتیم و به خاطر همین یک فیفادی را از دست دادیم.
 
* محصص قبل از جدایی کی‌روش گفت باید ببینیم با رفتن کی‌روش او ضرر می‌کند یا ما. به نظر شما چه کسی ضرر کرد؟
 
این حرف خودش ضرر است چون نشان می‌دهد که ما هیچ برنامه‌ای نداریم. فوتبال ما قائم به فرد شده و این اوج فاجعه است. مگر قرار بود کی‌روش تا ابد در ایران بماند. ما باید برای این اتفاق برنامه‌ای تنظیم می‌کردیم.
 
* منهای بحث زیرساختی و سخت‌افزاری به نظر شما چه طرز تفکری می‌تواند به فوتبال ما کمک کند؟
 
ما مربیانی می‌خواهیم که تیم درست کردن و کار تیمی را به خوبی بلد باشند. ما از لحاظ فردی خیلی خوب هستیم. بازیکنان ما به صورت انفرادی کیفیت خوبی دارند و این خصلت فوتبال ماست اما مهم این است که به یک تیم تبدیل شویم. کاری که کی‌روش کرد. استراتژی تیمی و تیم بودن بسیار مهم است. ما به مربی‌ای نیاز داریم که آنچه کی‌روش به ما داد را حفظ کنیم و پس از آن به دنبال ضعف‌ها برویم. این مسئله به دو عامل بستگی دارد. یکی شناخت مربی از فوتبال ما و دیگری هدفی که ما به او می‌دهیم اما ما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.
 
* از بحث تیم ملی فاصله بگیریم. در مورد شرایط این روزهای استقلال صحبت کنید.
 
خدا را شکر که استقلال به آرامش رسیده و نتیجه می‌گیرد و هواداران راضی و خشنود هستند. به نظرم بخش زیادی از این موفقیت را ما و هواداران رقم زدیم. استقلال سال پرچالشی را پشت سر گذاشت. تیم جدیدی درست شد که اصلاً به آن نیاز نشد. انتقادات سازنده باعث شد مدیریت باشگاه به خودش بیاید و اوضاع را درست کند. این انتقادات باعث شد که بازیکنان بی‌کیفیت کنار بروند و همچنان حمایت هواداران باعث شد اتفاقات خوبی برای استقلال رقم بخورد. فقط حیف از اینکه ستاره سوم از استقلال گرفته شد. این تیم توانش را داشت که به قهرمانی آسیا برسد. من در ابتدای فصل هم گفته بودم این تیم برای نیم فصل دوم ساخته شده است. استقلال از نظر فنی و عملکرد تیم خوبی شده است، این تیم یک نیم فصل تاوان اشتباهات را داد و هزینه آن را همه ما از هواداران تا پیشکسوتان پرداخت کردند.
 
* در مورد بازی‌های لیگ قهرمانان چطور؟
 
در لیگ قهرمانان آسیا، استقلال در بازی اول خوب نبود اما در بازی دوم بهتر شد و من قول می‌دهم بهتر از این هم می‌شود. دلیلش این است که این بازیکنان یک نیم فصل پر فراز و نشیب را طی کردند. آنها تنها دو بازی انجام دادند و تجربه زیادی در بازی‌های آسیایی ندارند. با این حال بدون شک در بازی‌های بعدی بهتر خواهند شد و به نظرم صعود آنها دور از دسترس نیست.
 
* فکر می‌کردید در نیم فصل دوم استقلال خودش را به عنوان مدعی اصلی قهرمانی در لیگ برتر نشان دهد؟
 
شاید خیلی‌ها به این موضوع فکر نمی‌کردند اما من از روز اول می‌گفتم که این تیم برای نیم فصل دوم است. الان هم دقیقاً تمام حرف‌هایی که زدم یکی یکی ثابت شدند. بسیاری به من می‌گویند تو پیشگویی کردی اما من تنها به عنوان یک کارشناس تحلیل‌های فنی را گفتم. استقلال می‌تواند مدعی قهرمانی باشد. بازی روز دهم فروردین خیلی مهم است. استقلال توان پیروزی در دربی را دارد و به نظر من با شکست پرسپولیس دست نیافتنی می‌شود. تنها نگرانی که الان دارم این است که در چند بازی اخیر استقلال با حداقل گل به پیروزی می‌رسد و این نشان می‌دهد که حریفان در حال شناسایی استقلال هستند و راه‌های گلزنی این تیم را می‌بندند. مسئولان تیم باید تدبیری برای این مسئله بیندیشند. ضمن اینکه بحث موقعیت‌سوزی هم مطرح است. بازیکنان باید توجه داشته باشند که در یک بازی شاید نتوانند موقعیت‌های زیادی به دست آورند. کادر فنی باید راهی برای جلوگیری از دست رفتن فرصت‌ها پیدا کنند.
 
* اگر می‌توانستید یک ایراد را از تیم استقلال بگیرید تا شرایطش در زمین بهتر از آنچه که هست، بشود، آن ایراد کدام خواهد بود؟
 
استقلال در کم موقعیت دادن به حریفان و در کار دفاعی عملکرد خوبی دارد اما علاوه بر این باید از موقعیت‌هایی که به دست می‌آورد به خوبی استفاده کند. اگر الان تیم را در بالای جدول و در رتبه دوم می‌بینیم به خاطر گل‌های زیادی است که قبل‌تر زده‌اند. بنابراین فکر می‌کنم استفاده بهینه از موقعیت‌ها مسئله‌ای باشد که بتواند شرایط تیم را بسیار بهتر از آنچه که هست، کند.
 
* سال ۹۷ برای خود شما چطور گذشت؟
 
من در این سال فعالیت فوتبالی نداشتم. اما به خاطر استقلال برایم چالش‌زا بود. به خاطر استقلال نگران بودم اما عده‌ای به من بی‌احترامی کردند و تهمت زدند. خیلی از آنها بعد از چند ماه عذرخواهی کردند و حلالیت گرفتند. در این مدت خیلی اذیت شدم. انتظار نداشتم به خاطر نگرانی برای استقلال اینگونه مورد حمله قرار بگیرم. با این حال خدا را شکر می‌کنم حرف‌هایی که زدم واقعیت بود. دردم درد استقلال بود. سعی کردم در متن و مشکلات استقلال باشم و نسبت به آنها بی‌تفاوت نباشم. خوشحالم تمام این حرف‌ها را به جان خریدم اما استقلال نتیجه گرفت. خوشحالم استقلال در پایان سال شرایط خوبی پیدا کرد. من هم مانند همه هواداران در این مدت سختی کشیدم ولی حالا که همه آنها راضی هستند من نیز به آرامش رسیدم.
 
* دربی را کجا تماشا می‌کنید؟
 
تا پایان تعطیلات در دانمارک هستم. متاسفانه نمی‌توانم دربی را از نزدیک ببینم و در کنار خانواده آن را تماشا می‌کنم. امیدوارم استقلال سال را با شکست پرسپولیس آغاز کند و عیدی خوبی به همه ما بدهد. من اهل پیش‌بینی نیستم اما مطمئنم استقلال توان بردن پرسپولیس را دارد.
 
* در سالی که گذشت به نظر شما بهترین دروازه‌بان در سطح دنیا چه کسی بود؟
 
دروازه‌بانان زیادی وجود دارند که بخواهیم از آنها نام ببریم. مانند ترشتگن و دخیا که عملکرد خیلی خوبی داشتند و به تیم‌هایشان در فاز دفاعی خیلی کمک کردند اما اگر از فاز دفاعی فراتر برویم باید دروازه‌بان منچسترسیتی را نام ببرم که نسبت به بقیه متفاوت کار می‌کند. ادرسون مثل آخرین مدافع در کار دفاعی تعیین کننده است و در بازی‌سازی و انتقال بازی به فاز هجومی خیلی کمک می‌کند. کار هجومی منچسترسیتی با دروازه‌بان شروع می‌شود یک بخش این مسئله به تفکرات سرمربی برمی‌گردد و بخش دیگر آن به ابزار یا بازیکن که باید توانایی این را داشته باشد که تفکرات سرمربی را در زمین پیاده کند و این مسئله مهمتری است.
 
منبع: فارس
 

برچسب‌ها:

نظر شما