شناسهٔ خبر: 31901395 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

«جمال خاشقجی» تنها یکی از قربانیان عملیات سرکوب محمد بن سلمان بود

­ایندیپندنت در گزارشی عملیات‌های سرکوبگرانه دست‌نشانده‌های ولیعهد سعودی برای از میان برداشتن مخالفان را مورد بررسی قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه انگلیسی ­ایندیپندنت در گزارشی تحت عنوان «خاشقجی تنها یکی از قربانیان عملیات سرکوب بن سلمان علیه مخالفانش بود» نوشت: مقامات آمریکایی که گزارش‌های محرمانه اطلاعاتی را درباره پرونده قتل جمال خاشقجی مطالعه کرده‌اند می‌گویند محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بیش از یکسال پیش قبل از قتل خاشقجی دستور راه اندازی کمپینی مخفیانه را برای ساکت کردن مخالفان شامل نظارت و جاسوسی، آدم ربایی، بازداشت و شکنجه اتباع سعودی صادر کرده بود.

به گفته این مقامات، بررسی دستکم برخی از ماموریت‌های مخفی که توسط اعضای همان تیمی که خاشقجی را در استانبول کشتند و مثله کردند به انجام رسیده است، نشان می‌دهد قتل وی تنها بخشی از کمپینی گسترده‌تر برای ساکت کردن مخالفان سعودی به شمار می‌رود و اعضای این تیم از ابتدای سال ۲۰۱۷ دستکم در ده‌ها عملیات شرکت داشته‌اند.

این مقامات تصریح کردند برخی از این عملیات شامل بازگرداندن اجباری اتباع سعودی از دیگر کشور‌های عرب و بازداشت، بدرفتاری و شکنجه زندانیان در قصر‌های متعلق به ولیعهد و پدرش ملک سلمان می‌شود.

در یکی از گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا آمده است یک تبعه سعودی که استاد دانشگاه در رشته زبان شناسی بود و در وبلاگ خود پُستی درباره وضعیت زنان در عربستان سعودی منتشر کرده بود به دست این گروه بازداشت شد. وی سال گذشته در پی تحمل شکنجه‌های شدید روحی و روانی سال گذشته سعی کرد در زندان خودکشی کند.

گفته می‌شود این تیم ضربت ویژه به قدری سرش شلوغ بوده است که ماه ژوئن گذشته سرکرده آن طی نامه‌ای از مشاور محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی پرسیده است آیا ولیعهد به مناسبت فرا رسیدن عید فطر پاداشی برای اعضای تیم در نظر گرفته است یا خیر.

دولت سعودی تاکید دارد قتل خاشقجی بنا به دستور ریاض صورت نگرفته است بلکه تصمیم برای قتل وی توسط این تیم در لحظه اتخاذ شده و عاملان قتل تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند. ولی آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و ترکیه می‌گویند قتل خاشقجی با قصد و برنامه قبلی و عمدی صورت گرفته است.

مقامات سعودی ادعا می‌کنند یازده تن در رابطه با این پرونده بازداشت شده‌اند و دادستان‌ها برای پنج تن از آنان حکم اعدام درخواست کرده‌اند ولی نام این افراد فاش نشده است.

پس از قتل خاشقجی مقامات سعودی اذعان کردند سرویس اطلاعاتی این کشور دستور داشته است مخالفان را به کشور بازگرداند. ولی آنچه آن‌ها اذعان نمی‌کنند این است که تیم خاصی برای این کار تشکیل شده بود. عربستان سعودی در تعقیب و بازداشت مخالفان و دیگر اتباع سعودی در خارج از کشور سابقه‌ای طولانی دارد ولی موج سرکوب مخالفان پس از انتصاب محمد بن سلمان به سمت ولیعهدی عربستان در سال ۲۰۱۷ به مراتب تشدید شده است. وی شاهزاده محمد بن نایف را از سمت ریاست بر سرویس امنیتی کنار گذارد و بدین ترتیب کنترل نهاد‌های اطلاعاتی را به دست گرفت. از آن زمان تاکنون نیرو‌های امنیتی سعودی ده‌ها تن از روحانیون، روشنفکران و فعالانی را که شائبه تهدید داشتند یا در توئیتر از دولت انتقاد می‌کردند بازداشت کرده است.

وقتی محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ صد‌ها شاهزاده و تاجر و مقام سابق را در هتل ریتز چارلتون به اتهام فساد بازداشت کرده بود، سعود القحطانی، سرپرست تیم ضربت و از مشاوران ارشد بن سلمان در هتل حاضر بودند و بر بازداشت شدگان فشار وارد می‌کردند تا اسناد مربوط به انتقال دارایی‌های خود را امضا کنند. بسیاری از بازداشت شدگان تحت فشار‌های روحی و روانی قرار داشتند و یکی از آن‌ها حین بازداشت جان داد.

آژانس امنیت ملی آمریکا در ماه دسامبر طی گزارشی اعلام کرد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ به یکی از معاونان ارشد گفته بود اگر خاشقجی به عربستان بازنگشت با یک گلوله به انتقاداتش از دولت پایان دهد. مقامات آمریکایی چنین نتیجه‌گیری کرده‌اند که قصد ولیعهد این بوده که اگر شرایط اقتضا کرد با کشتن خاشقجی وی را ساکت کنند.

با وجود ارزیابی‌های سیا که ولیعهد سعودی دستور عملیات را صادر کرده است دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بار‌ها اعلام کرده است این شواهد جامع و فراگیر نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما