شناسهٔ خبر: 31900684 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

راهکارهایی برای بیدار کردن جنین در رحم/ با جنین صحبت کنید

یک متخصص زنان و زایمان گفت: جنین در هفته ۲۲ بارداری به لالایی یا موسیقی واکنش نشان می‌دهد و بیدار می‌شود.

صاحب‌خبر -

پرستو محمدخانی متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ممکن است بسیاری از مادران باردار متوجه حرکت جنین نشوند و بخواهند برای اطمینان و کنترل سلامتی جنین این حرکت را حس کنند؛ می‌توانید کار‌هایی انجام دهید تا جنین در سه ماهه دوم و سوم در رحم تکان بخورد.

این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: در واقع حرکات جنین از هفته ۱۶ تا ۲۰ بارداری قابل احساس است و مادرانی که شکم اول بارداری هستند از هفته ۱۶ بارداری و دیگر مادران از هفته ۱۸ بارداری به بعد باید منتظر حرکات جنین باشند، اما گاهی حرکات جنین قابل احساس و درک نیست، احساس حرکات جنین مسئله مهمب برای تضمین سلامت جنین است و از هفته ۲۸ بارداری مادر باید مراقب حرکات جنین باشد.

بیشتر بخوانید: شگفتی‌های جنین در هفته‌هایی که مهمان مادر است!

جنین بیشتر از ۷۵ دقیقه نمی‌خوابد

محمدخانی گفت: گاهی جنین خواب است و هیچ حرکتی ندارد، اما این موضوع را بدانید جنین بیشتر از ۷۵ دقیقه نمی‌خوابد؛ بنابراین هر ۲ ساعت یکبار حرکات جنین باید درک شود، مادرانی که چربی شکمی زیاد دارند و یا جفت قدامی دارند ممکن است حرکات جنین را دیرتر و کمتر متوجه شوند.

وی درباره راه بیدار کردن جنین در رحم، گفت: برای بیدار کردن نوزاد میان وعده بخورید؛ نوزادان به افزایش قند خون واکنش نشان می‌دهند، یک میان وعده سالم مانند پنیر، نان و کره بادام زمینی، میوه و آجیل گزینه خوبی است، همچنین یک لیوان آبمیوه هم جنین را به حرکت درمی‌آورد.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه برای بیدار کردن جنین می‌توان کمی حرکات پرشی آرام انجام داد، ادامه داد: برای بیدار کردن جنین کمی حرکات پرشی آرام انجام دهید سپس منتظر حرکات جنین بمانید؛ همچنین می‌توانید  به آرامی کمی به شکم خود ضربه بزنید، ضربه آهسته به شکم باعث می‌شود جنین بیدار شود و تکان بخورد.

محمدخانی افزود: همه کار‌هایی که در طول روز انجام می‌دهید از جمله راه رفتن و حرکت کردن احساس شگفت انگیزی را به وجود می‌آورد که باعث آرامش جنین می‌شود، به همین دلیل بسیاری از مادران باردار متوجه می‌شوند هنگامی که به رختخواب می‌روند، نوزاد بیدار می‌شود بنابراین حتی اگر وقت خواب نیست، کمی دراز بکشید، این کار باعث بیدار شدن جنین می‌شود.

راه بیدار کردن جنین در رحم/ برای جنین موسیقی بگذارید

بیشتر بخوانید: هفته نوزدهم بارداری جنین به اندازه گریپ فروت است

با جنین صحبت کنید تا بیدار شود

وی با اشاره به اینکه مادران باید با جنین در طول دوران بارداری صحبت کنند، گفت: همه صحبت‌هایی که با جنین می‌کنید، مفید است، شنوایی جنین بین هفته ۲۲ و ۲۶ بارداری رشد می‌کند و می‌تواند صدای شما، صدای خون شما، صدای بلند در خانه و دیگر صدا‌ها را بشنود، او حتی ممکن است با چرخاندن سرش، چرخش و یا پریدن به صدا‌ها واکنش نشان دهد بنابراین با جنین خود صحبت کنید. 

وی با تاکید بر اینکه لالایی خواندن در دوران بارداری برای جنین مفید است، افزود: جنین در هفته ۲۲ بارداری به لالایی یا موسیقی واکنش نشان می‌دهد؛ اما دقت کنید صدای موسیقی بیش از حد بلند نباشد، زیرا صدای بلند برای گوش‌های در حال رشد جنین مناسب نیست.

این متخصص زنان و زایمان یادآوری کرد: این راه‌ها برای بیدار کردن جنین در رحم مفید هستند، اما اگر به نتیجه نرسیدید، نگران نباشید؛ تا زمانی که در طول سه ماهه سوم حدود ۱۰ ضربه در ساعت احساس کنید، همه چیز خوب است، اگر در مورد حرکات جنین خود نگران هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

انتهای پیام/

نظر شما