شناسهٔ خبر: 31900291 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رونق تولید‌ــ۵|آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی: منابع ارزی کشور در خدمت تولید باشد نه واردات کالاهای لوکس + فیلم

R41371/P4001/S6,73/CT2

گروه استان‌ها - نماینده‌ ولی‌فقیه در استان مرکزی بر فعالیت در راستای تحقق شعار سال و "رونق تولید" در کشور تأکید کرد و گفت: نباید ارز را برای کالاهای لوکس یا بُنجُل خارجی هزینه کرد و فراموش نکنیم یک دلار و یک ریال هم باید در راستای حل مشکل هزینه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگاران خبرگزاری تسنیم استان مرکزی پیرامون شعار سال با اشاره به فرارسیدن سال نو اظهار داشت: خدا را شاکریم که توفیق شد تا سالی دیگر را تحت زعامت رهبر معظم انقلاب اسلامی و ولایت‌فقیه در سایه اسلام ناب محمدی(ص) در جمهوری اسلامی ایران با سربلندی و موفقیت تحویل کرده و همه با هم با تلاش روزافزون سبب سربلندی نظام و انقلاب و نسل جوان و ملت بزرگ ایران اسلامی باشیم.

وی افزود: شعار امسال نوید‌بخش دو موضوع مهم اقتصادی یعنی رونق تولید و در نتیجه آن رونق اقتصادی است که موضوعاتی بسیار مهم به‌شمار می‌روند بنابراین نباید رکود را در جامعه تحمیل کرده بلکه باید در مسیر رونق در تولید و اقتصاد حرکت کنیم.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی تصریح کرد: قطعاً در مقابل تورم، رونق امری مهم و دارای اهمیت است و باید با کنترل تورم در مسیر رشد 8درصدی اشاره‌شده در برنامه توسعه کشور حرکت کنیم و با این رشد اقتصادی کمر تورم و رکود را بشکنیم. قطعاً اگر رشد اقتصادی نداشته باشیم، تورم بسیار شکننده اقتصادمان خواهد بود چراکه تورم و رکود دو سمِ مهلک برای جامعه ما قلمداد می‌شود.

نماینده‌ ولی‌فقیه در استان مرکزی بیان کرد: براساس دانش چندین ساله و فعالیت در سطوح مدیریتی و اقتصاد کلان کشور می‌گویم باید برای تورم و رکود برنامه داشته باشیم چراکه تورم بدون رونق در تولید و اقتصاد بسیار مهلک و خطرناک است و قطعاً باید تورم با رونق اقتصادی و تولید در کشور مهار شود چراکه با رونق در کشور، جامعه بانشاط و پویا خواهد بود.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی عنوان کرد: رونق تولید و اقتصاد کشور باید ضمن مهار تورم در کشور، مسیر توسعه اقتصاد ملی را بپیماید این درحالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در این سال‌ها با درایت و تدابیر خردمندانه مسیر حرکت برای پیشرفت و تحقق اقتصاد قدرتمند، اقتصاد مقاومتی در ابعاد مختلف را تبیین می‌فرمایند و نامگذاری سال‌ها نیز در همین سمت و سو بوده و وظیفه ما مسئولان و کارگزاران نظام این است تا با تلاش و برنامه، اقتصاد ملی قدرتمند و قابل رقابتی را فراهم بیاوریم.

ضرورت حرکت به‌سوی رونق تولید و حضور مؤثر در بازار جهانی

نماینده‌ ولی‌فقیه در استان مرکزی با اشاره به ضرورت حضور فعال در بازارهای جهانی و رقابتی دنیا گفت: باید اقتصاد ملی ما اقتصادی قدرتمند و دارای توان رقابتی در بازار جهانی باشد بنابراین باید در بازارهای جهانی فعال باشیم که اگر تحریم می‌شویم دنیا نیازمند ما باشد نه اینکه ما به دنیا نیاز داشته باشیم و بتوان در بازار جهانی نقش‌آفرینی داشت.

وی افزود: این موضوع سبب می‌شود اگر کشور آمریکا از سر دشمنی و رفتار خصمانه به تحریم ما اقدام کرد، بتوانیم با اقتصاد ملی با قدرت حرکت کنیم و تحریم‌ها را دور بزنیم و با آن‌ها مقابله کنیم. البته این مهم نیازمند برنامه‌ریزی‌های مهمی همچون ارتباط با کشورهای مختلف همسایه به‌ویژه عراق و دیگر کشورها‌ست زیرا راه پیشرفت اقتصاد حضور در بازارهای منطقه، آمریکا، آفریقا و آسیای دور است که باید برای این مهم ‌برنامه‌ریزی کرد.

امام‌جمعه اراک ادامه داد: بنابراین باید به‌جای مصرف‌کننده بودن، صادرکننده باشیم و تکیه بر تولید داخلی به‌جای صادرات مواد خام مانند خام‌فروشی مواد نفتی و غیرنفتی با فرآوری محصولات مهم تولید و برای حضور در قراردادهای مهم دنیا خود را آماده کنیم، پس باید با ایجاد شرکت‌های بزرگ تولیدی در دنیا و استفاده از تجارت ارزشمند گذشته که در این حوزه موفق بوده است حضوری قدرتمند در بازار جهانی و عرصه تولید در دنیا داشته باشیم.

اجازه پرداخت وام به شرکت‌های صوری ندهیم 

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی بر ضرورت توجه ویژه به ‌نقدینگی در کشور گفت: نقدینگی و مدیریت بهینه این نقدینگی‌ها در کشور باید در دستور کار باشد چراکه رها‌سازی این موضوع سبب آسیب‌زایی برای کشور می‌شود. از سوی دیگر باید جلوی پرداخت وام‌های صوری گرفته شود بلکه وام، نقدینگی و تسهیلات باید در اختیار تولید قرار گیرد هرچند این وام‌های صوری علاوه بر آثار مخرب اقتصادی، شبهه‌ناک هم هست.

وی ادامه داد: براساس آمار موجود نقدینگی سال 97 حدود 1700 تا 1800 هزار میلیارد بوده که باید مدیریت کرد این نقدینگی در بخش تولید وارد شود تا ضمن استفاده درست از نقدینگی دلار نیمایی و دولتی به تولید کمک کند نه به دلال؛ بنابراین باید در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور شرکت‌های بزرگی ایجاد شود و مشارکت مردم در این شرکت‌ها با مدیریت درست و نظارت ویژه فراهم بیاید که در این صورت ضمن ایجاد سود تولید برای مردم، نقدینگی موجود در جامعه به‌سمت رونق تولید حرکت داده شود.

منابع ارزی کشور باید در خدمت تولید باشد نه واردات کالاهای لوکس و بُنجُل

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موضوع مشکلات ارزی گفت: امروز ما با مشکل محدودیت منابع ارزی روبه‌رو هستیم بنابراین باید منابع ارزی را به‌درستی مدیریت کنیم ‌بنابراین با مدیریت منابع ارزی باید این منابع در راستای رونق تولید به‌کار گرفته شود و نباید ارز را برای کالاهای لوکس یا بُنجُل خارجی هزینه کرد و فراموش نکنیم یک دلار، یک ریال هم باید در راستای حل مشکل کشور هزینه شود.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی خاطرنشان کرد: وقتی تاجر و تولیدکننده ما با سختی کار، اقدام به تولید و صادرات فرش می‌‌کند نباید ارز حاصل را ما خرج جای دیگری جز تولید کنیم یا این ارز را صرف هزینه‌های اضافی، خودروهای لوکس و کالاهای غیرضروری مثلاً هزینه‌های میلیاردی واردات لوازم آرایشی، سیگار و غیره کنیم بلکه باید این هزینه در اختیار کارآفرینان و تولیدکنندگان قرار گیرد تا چرخه اقتصادی کشور به‌دست تولیدکنندگان توانمند کشور به‌حرکت درآید.

وی ادامه داد: مردم هم باید در صحنه باشند و با این رویه غلط مقابله کنند و نگذارند منابع ارزی کشور که خون اقتصادی کشور است برای کالاهای وارداتی هزینه شود، بلکه باید از تولید داخل حمایت کرد.

به‌جای واردات‌محوری باید با حمایت از تولید به‌سمت صادرات برویم

عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از مشکلات پیش‌آمده برای تولیدکنندگان بزرگ کشور گفت: ما شرکت‌های بزرگی مانند ارج، آزمایش و حتی کفش ملی داشتیم که ظرفیت صادرات داشته و دارند و نباید اجازه می‌دادیم این شرکت‌های مهم به‌سمت نابودی و تعطیلی حرکت کنند چراکه ما در همه زمینه‌ها حتی پوشاک و کفش ظرفیت‌های خوبی برای صادرات داریم.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی گفت: امروز میدان تولید و اقتصاد به‌مانند میدان جهاد اکبر است و اگر روزی در برابر جنایتکاری مانند صدام ایستادگی می‌کردیم امروز باید در عرصه اقتصادی در مقابل دشمنان خود مانند آمریکا و تحریم‌های اقتصادی با آرایش جنگی در عرصه اقتصاد حضوری پررنگ داشته باشیم.

وی اضافه کرد: بنابراین باید با جدیت رشد 8درصدی را دنبال کنیم و از تحریم دشمن نترسیم بلکه به‌مصداق فرمایش ارزشمند امام(ره) تحریم آمریکا را غنیمتی برای خودکفایی بشماریم و به‌سمت اقتصادی مستقل و مقاوم و مقتدر حرکت کنیم.

امام‌جمعه اراک به اهمیت مراقبت اقتصادی ویژه در بخش تولید اشاره کرد و گفت: باید با قاچاق، هزینه‌های اضافه و سربار و غیرضروری در دولت، در شهرداری‌ها و در بخش‌های مختلف اجرایی و اداری برخورد کرد و جلوی این هزینه‌کردهای غلط را گرفت و مانند کشورهای چین، ژاپن و کره که بدون دارا بودن نفت اقتصاد غیرنفتی را در پیش گرفته و به کشورهای مهمی در اقتصاد دنیا بدل شده‌اند ما هم به‌سمت فاصله از اقتصاد نفتی حرکت کنیم و پایه اقتصاد خود را تولید و رونق در بخش تولید کشور قرار دهیم.

وی عنوان کرد: باید تلاش کنیم تا با بهره‌گیری از نیروی جوان و نیروهای داخلی در راستای گام دوم انقلاب در دهه پنجم به خودکفایی و خوداتکایی برسیم و باید در سال 98 شاهد پیشرفت در کشور باشیم البته مقابله با تحریم مدیران باروحیه، مقتدر، مدبر و شجاع و توانمند، لایق و امین می‌طلبد و قطعاً ما کمر مشکلات را خواهیم شکست.

گفت‌و‌گو از مبین جلیلی

انتهای پیام/ز*

نظر شما