شناسهٔ خبر: 31899515 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لبخند موفقیت بر ورزش حرفه ای همدان

همدان- ایرنا- این روزها ورزش همدان فراتر از قهرمانی و همگانی، در بخش حرفه ای هم در مسیر موفقیت قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، روزگاری ورزش همدان در بخش حرفه ای دلخوش خودنمایی چند رشته ورزشی از جمله کشتی، بسکتبال و والیبال بود و اوج درخشش باشگاه های همدان به اواسط دهه 80 بازمی گشت.
با این حال نبود حامیان مالی و بی رغبتی سرمایه داران و سرمایه گذاران همدانی به تیمداری سبب شد تا ورزش حرفه ای ثبات لازم را نداشته باشد و هر از گاهی شاهد حضور مقطعی رشته های ورزشی در لیگ های کشوری بوده ایم.
این جریان مقطعی در سال های اخیر کاهش داشت و حتی منجر به افت تیم ها در نتیجه گیری شد اما سال 97 لبخند موفقیت بر ورزش حرفه ای همدان نقش بست و توانست در برخی رشته های ورزشی به جایگاه مطلوب برسد.
همدان هر چند در دهه 80 با تمرکز بر دو سه رشته ورزشی در بالاترین لیگ های کشوری هنرنمایی می کرد اما افزایش هزینه ها سبب شد تا تیمداری در همدان به رشته های کوچک تر و لیگ های محدودتر به لحاظ مالی تغییر یابد.
امروزه ورزش استان همدان در رشته های نظیر تیراندازی با کمان، شطرنج، تیراندازی، نابینایان، اسکیت و کبدی صاحب جایگاه در لیگ های کشور است و نشان می دهد که از رکود سال های اخیر در حال خارج شدن است.

* شگفتی سازی پولامردان
شهریورماه 97 بود که وزنه برداران همدان شگفتی ساز شدند و توانستند عنوان نایب قهرمانی کشور را کسب کنند.
شاگردان محمدرضا شیرزاد مربی بی ادعا و سازنده وزنه برداری ملایر در قالب تیم نور همدان توانستند در پیکارهای لیگ جوانان کشور در حالی که تیم های قدیمی و با سابقه حضور داشتند، سکوی دومی را تصاحب کنند.
تیمی که دست پرورده دوره فعلی هیات وزنه برداری و ثمره برنامه ریزی های مستمر در امر استعدادیابی در سطح استان همدان است.
پس از افول هیات وزنه برداری و چالش های ایجاد شده برای این رشته ورزشی، دی ماه سال 95 با روی کار آمدن محمد زارعی جان تازه ای بر پیکره ناتوان این ورزش در سطح استان تزریق شد.
زارعی از همان بدو ریاست خود اعلام کرد که به دنبال پشتوانه سازی و توجه به رده های سنی پایه است و طولی نکشید که برنامه های وی در قالب برنامه ای کوتاه مدت ثمربخش واقع شد.
هیات وزنه برداری همدان در سه سال گذشته طرح استعدادیابی را اجرا کرد و توانست در این سال با کمک مربیان سازنده رشته وزنه برداری نسبت به شناسایی و پرورش نخبه های این رشته برنامه ریزی تمرینی داشته باشد.
همدانی ها با تیمی 100 درصد بومی توانستند در رقابت با تیم های قدرتمند لیگ وزنه برداری جوانان کشور مقام نائب قهرمانی را کسب کنند.

* همدان امپراطور تیروکمان شد
آذرماه سال گذشته بود که همدان با شایستگی عنوان قهرمانی لیگ برتر تیروکمان کشور را کسب کرد.
نهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر تیراندازی با کمان در دو رشته ریکرو و کامپوند زنان و مردان در تهران برگزار شد و در بخش ریکرو مردان امپراتوری کاشی و سنگ سامان همدان با 36 امتیاز عنوان قهرمانی را به دست آورد.
در بخش ریکرو زنان نیز تیم امپراتوری کاشی و سنگ سامان همدان با 21 امتیاز عنوان سومی را به دست آورد.
همچنین در بخش کامپوند بانوان، امپراتوری کاشی و سنگ سامان همدان با 10 امتیاز در رده سوم جدول رده بندی لیگ برتر قرار گرفت.
همدان برای نخستین بار توانست عنوان قهرمانی را در لیگ تیروکمان کشور کسب کند.
رشته تیروکمان پیش از این دلخوش مقام های ساسان رضوی مشعوف بهترین کماندار تاریخ ورزش این استان بود اما هنر استعدادیابی سبب شد تا نخبه های تیروکمان همدان رشد چشمگیری در عرصه قهرمانی داشته باشند.

* نایب قهرمانی کبودراهنگی ها در کبدی
اما دیگر شاهکار ورزش استان همدان در سال 97 این بود که برای نخستین بار تیم کبودراهنگ عنوان نایب قهرمانی رقابت های لیگ برتر کبدی استاندارد کشور را کسب کند.
تیم فتح کبودراهنگ با ترکیبی از کادر فنی و بازیکنان بومی توانست به رغم محدودیت های مالی عنوان نایب قهرمانی مسابقات را کسب کند.
این در شرایطی است که تیم های متمول لیگ برتر نتوانستند بهتر از کبدی کبودراهنگ عمل کنند و در جایگاه های پایین تر قرار گرفتند.
در این دوره از مسابقات شاگردان وحید خراقانی با وجود نبود حامی مالی با 11 برد و سه باخت نایب قهرمان شدند.
در واقع استان همدان برای نخستین بار در تاریخ ورزش خود موفق به کسب نایب قهرمانی لیگ برتر کبدی کشور شد.

* گلبال تویسرکان نایب قهرمان کشور
تیم گلبال مردان تویسرکان نیز سال گذشته عنوان نایب قهرمانی لیگ دسته یک باشگاه های کشور را کسب کرد تا افتخاری ارزنده برای جامعه نابینایان و کم بینایان این استان به ارمغان برسد.
گلبال یکی از موفق ترین ورزش های استان همدان در سال های اخیر است و از بازیکنان و مربیان با سطح فنی بالا برخوردار بوده که سابقه عضویت در تیم ملی را نیز دارند.

* نایب قهرمانی اسکیت بازان همدانی
یازدهمین دوره رقابت های لیگ برتر اسکیت اینلاین هاکی آقایان نیز با نایب قهرمانی همدانی ها در سال 97 به پایان رسید.
در شرایطی که هیات اسکیت همدان فقط با هدف سکونشینی گام به این مسابقات گذاشته بود، در بین تیم های مطرح اسکیت کشور توانست عنوان نایب قهرمانی را پس از تهران کسب کند.
در این دوره از مسابقات ترکیب تیم همدان را بیشتر بازیکنان مستعد بومی تشکیل دادند و با حداقل هزینه توانستند سکوی دومی را تصاحب کنند.
در دیدار نهایی تیم همدان با شکست مقابل تیم آی فیت پرو تهران نایب قهرمان شد اما بالاتر از تیم های قصر یخ تهران و تیم تچ کف سایمان تبریز قرار گرفت.

* تیم های ورزشی همدان حمایت می شوند
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تمجید از موفقیت ورزش استان در عرصه لیگ ها و مسابقات کشوری گفت: تیم های ورزشی این استان که موفق به حضور در مسابقات کشوری شده اند، حمایت می شوند.
حمیدرضا حاجی بابایی اظهار داشت: حمایت از تیم هایی که توانسته اند پس از سپری کردن یک دوره موفقیت آمیز، در لیگ های مهم کشوری حضور یابند، مهم و ضروری است.
وی بیان کرد: استان همدان پس از تهران مجهزترین امکانات ورزشی را در اختیار دارد و حتی در روستاها دارای سالن های ورزشی هستیم.
حاجی بابایی خاطرنشان کرد: جامعه ورزش استان همدان باید برای تداوم موفقیت ها تلاش و برنامه ریزی دوچندان داشته باشد تا بتوانیم در میادین مهم بین المللی نیز این روند را ادامه دهیم.
حاجی بابایی نقش هیات های ورزشی در کسب موفقیت های به دست آمده را بسیار موثر دانست و گفت: هیات های ورزشی با برنامه ریزی و تلاش لازم به قهرمان سازی و استعدادپروری می پردازند.

* حامیان مالی گره گشای ورزش حرفه ای
مدیرکل ورزش و جوانان همدان نیز در این باره گفت: دستگاه ورزش نقش سیاستگذاری در رشته های قهرمانی و همگانی را دارد و ورزش حرفه ای باید از طریق حامیان مالی حمایت شود.
محسن جهانشیر افزود: با وجود اینکه مسئولیت دستگاه ورزش پرداختن به ورزش حرفه ای نیست اما در حد توان با کمک به هیات های ورزشی نسبت به حمایت از تیم ها در لیگ های کشوری پرداخته ایم.
وی اضافه کرد: در این بین حامیان مالی گره شای ورزش حرفه ای هستند و می توانند یاری گر ورزش که اصل سلامت جامعه است، باشند.
جهانشیر فعالیت بخش خصوصی نظیر باشگاه های تالار وحدت همدان و ذوب و فلزات بهار در فوتبال، امپراطوری کاشی و سنگ سامان قهرمان لیگ برتر تیراندازی کشور، آی فیت پرو همدان در اسکیت هاکی و سایر حامیان بخش خصوصی را شایسته تقدیر دانست.
7520/2090

نظر شما