شناسهٔ خبر: 31899063 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

سفر به نراق، شهر شهاب سنگ های فضایی

به گزارش ایرنا، نراق با قدمت 2 هزار ساله به عنوان دومین شهر ویژه کشور در حوزه معماری و شهرسازی، نگین گردشگری استان مرکزی و به عنوان یکی از کانون های بارش شهاب

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، نراق با قدمت 2 هزار ساله به عنوان دومین شهر ویژه کشور در حوزه معماری و شهرسازی، نگین گردشگری استان مرکزی و به عنوان یکی از کانون های بارش شهاب سنگی دارای جاذبه های بسیاری است.
شهاب سنگ از مواهب الهی است که به نراق اهدا شده و کمتر شهری در دنیا از این ظرفیت طبیعی برخوردار است.
موزه شهاب سنگ نراق در ایام نوروزی فرصتی برای گردشگران داخلی و خارجی و تورهای گردشگری، پژوهشگران، محققان زمین شناسی و کانی شناسان است تا بتوانند از اجرام آسمانی در این موزه بازدید کنند.
63 شهاب سنگ ثبت جهانی شده نخستین بار در موزه شهاب سنگ خاورمیانه در نراق دلیجان رونمایی شده است.
نمونه های به نمایش درآمده در موزه نراق، شهاب سنگ های جذاب از سراسر دنیا است و به عنوان گنجینه مهمی در این حوزه محسوب می شود.
نمونه های به نمایش درآمده قطعاتی از شهاب سنگ های چهار سیاره مریخ، عطارد، وستا و ماه هستند که به صورت انحصاری در موزه نراق به معرض دید علاقه مندان درآمده است.
نمونه های ارائه شده در این موزه شامل 38 قطعه شهاب سنگ، 6 قطعه سنگ شیشه ای از قطعات اجرام آسمانی جمع آوری شده در سراسر دنیا است که به موزه نراق اهدا شده است.
سه قطعه کوچک از شهاب سنگ اهدایی کشور روسیه، یک قطعه استثنایی از سیاره وستا اهدایی الجزایر و پنج سنگ شیشه ای طبیعی اهدایی کشور آلمان است.
شهاب سنگ سیاره وستا قطعه ای 180 گرمی بوده که 2 و نیم گرم آن به موزه نراق اهدا شده است.
این اجرام آسمانی نمونه های کم نظیری هستند که در محل برخورد شهاب سنگ نراق در مکان نمازخانه مدرسه خیرساز دخترانه معصومی به عنوان موزه به نمایش گذاشته شده است.
در 28 مرداد 1353 در شهر نراق پدیده نادر فرود شهاب سنگ در سالن مدرسه خیر ساز حسین معصومی رخ داد و اینک این بنا و شهاب سنگ های آن از کانون های ارزشمندی است که گردشگران را به سوی خود فرا می خواند.
بر اساس تحقیقات انجام شده شهاب سنگ های نراق بیش از 13 میلیون سال، عمر کیهانی دارد.
در بررسی میکروسکوپی شهاب سنگ نراق، سنگی بلورین و یکنواخت دیده شده که در آن کانی های فلزی از ترکیبات نیکل و آهن به صورت لکه های سیاه و بدون شکل هندسی ایجاد شده است.
شهاب سنگ نراق ازنوع کندریتی، به وزن 3200 گرم وچگالی 3/64 ، بود و میلیون ها سال پیش از سنگ مادر جدا شده و پس از سرگردانی در شهر نراق فرود آمده است.
این شهر تاریخی با قدمتی 2 هزار ساله دارای عرصه 140 هکتاری است که 20 هکتار آن را محدوده بافت تاریخی شامل می شود که جذابیت و جلوه های متعددی برای گردشگران دارد.
سبک معماری نراق متعلق به دوره های ایلخانی، سلجوقی و قاجاری است و بیش از 100 منزل و بنای ارزشمند در بافت تاریخی آن وجود دارد که در نوع خود منحصر به فرد و دیدنی هستند.
شهر نراق در 21 بهمن ماه سال 92 در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور، پس از ماسوله به عنوان دومین شهر ویژه کشور به تصویب رسید.
در شهر نراق مجموعه ای کم نظیر از نبوغ هنری، تبادل ارزش های فرهنگی و معماری در محدوده زمانی تاریخی وجود دارد و خشت خشت آن آرایه های فرهنگی و هویت تاریخی نهفته را بیان می کند.
بافت تاریخی شهر نراق با سنگ فرش های جذاب و نمایه های چشم نواز خاطرات زیبایی را برای گردشگران خلق می کند.
بازار شمس السلطنه در نراق نیز بهترین دلیل و گواه بر رونق کسب و تجارت در سال های گذشته در این خطه بوده است و در جای جای آن جلوه های اصیل از معماری ایرانی و اسلامی و فرهنگ ناب ایران زمین موج می زند.
نراق یکی از شهرهای مسیر جاده ابریشم است و به لحاظ قرار گرفتن در مسیر کانون های جمعیتی کاشان، اصفهان، اراک و همدان از گذشته های دور همواره منطقه ای مهم محسوب می شده و از مناطق تجاری برجسته بوده است.
قدمت این جاذبه گردشگری و تاریخی بیش از 150 سال است و بانی این اثر تاریخی فردی به نام محمد نراقی است که از رجال عهد قاجار و از تمکن مالی بالایی برخوردار بوده است.
در مجموعه بازار و کاروانسرا نراق زیباترین آثار معماری عصر قاجار به چشم می خورد و درهای گره کاری شده مجموعه تاجرسرا که از زیبا ترین قسمت های این بنای تاریخی است، چشم هر بیننده ای را خیره کرده و گوشه ای از ذوق ایرانیان را نمایش می دهد.
مجموعه کاروانسرا از 2 طبقه تشکیل شده است که طبقه اول محل نگهداری چارپایان و طبقه فوقانی به استراحتگاه تجار اختصاص داشته است.
در جنب این مجموعه نیز محل های خاصی برای نگهداری شتر کاروان ها وجود داشته که به اصطلاح محلی آن ها را عصارخان می نامیدند.
شماری از مردم نراق از راه خدمات رسانی به کاروانیان امرار معاش می کردند و در مستندات تاریخی نقل شده است که دریک قرن اخیر، 15 باب نانوایی در کار تهیه نان برای کاروان های تجاری فعال بوده اند و این خود بهترین شاهد بر رونق تجارت شهر نراق است.
این مجموعه شامل یک راسته بازار، چهار سوق، تاجر سرا و کاروانسرا است که طول تقریبی بازار 200 متر و در راستای خیابان اصلی شهر شرقی، غربی ساخته شده است و مصالح آن نیز از آجر و سنگ و خشت خام است.
در سقف راسته بازار و چهار سوق کاشی کاری معقلی و رسمی بنده به چشم می خورد و طاق چار سوق آن دارای شمسه با کاشی هایی به رنگ فیروزه و سرمه ایی است.
بخش تاجر سرای بازار نراق نیز به سرای معاون الممالک شهرت دارد که بهترین نقطه تجاری این مجموعه است و حجره اصلی متعلق به رئیس التجار بوده است تا هر رهگذری از این طریق رتبه و جایگاه تجار را دریابد.
در جوار بازار نراق آب انباری قدیمی وجود دارد که به «آب انبار بازار» معروف است و به نظر می رسد همزمان با ساخت این مجموعه تجاری و با هدف تامین منبع آبی برای آن ساخته شده باشد که در حال حاضر مخزن آن تخریب و با خاک پر شده و تنها از آن سر دری به جای مانده که آن هم بر اثر بی توجهی آسیب های زیادی دیده است.
با این وجود که بخش های دیدنی این مجموعه تاریخی و با ارزش وجود درهای زیبا و گره کاری شده است که نشان از اوج هنر استادکاران نجار نراقی است.
این درهای زیبا نیاز به توجه و مراقبت دارد تا آثار تاریخی و هنری به جامانده از بشر که از طریق آن می توان گذشته پر رمز و رازهر دیار رصد شود.
مسجد جامع نراق نیز در سال 1243 قمری و در زمان فتحعلی شاه قاجار توسط حاج علی محمد نراقی یکی از تجار متدین این شهر در مرکز بافت قدیمی این شهر ساخته شد.
سبک معماری این مسجد شباهت زیادی به مسجد آقا بزرگ کاشان دارد و این بنا در سال 1379 با شماره 3535 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
آب انبارها یکی از شاهکارهای معماری دوره قاجار در شهر نراق محسوب می شود که به دلیل نزدیکی به هنر معماری کاشان، از اصالت خاصی برخوردار است.
نراق از سه محله تشکیل شده که هر کدام داری مرکزیت خاص و منحصر به فرد خود است و در این مراکز مسجد، حسینیه، حمام و آب انبار مجزاست.
درحال حاضر آب انبار هر سه محله شهر نراق در پایین، بالا و بازار پابرجاست و اکنون آب انبار محله بالا آبگیری می شود و مردم از آب بسیار خنک و گوارای آن در ایام تابستان بهره می جویند.
شهر نراق از قرن هفتم به بعد با توسعه جاده ابریشم به مسیری پر رفت و آمد تبدیل شد و کاروان های زیادی باید از شهر برای تجارت از غرب به شرق و برعکس عبور می کردند.
میل نراق ساختمانی مخروطی شکل بر فراز گردنه نراق است که از زمان ساخت آن تاریخ دقیقی در دست نیست.
این میل یا مناره راهنما از بلندی های محلات تا جاسب و تا بخشی از مشهد اردهال را تحت پوشش دید خود قرار می دهد و در مواقعی که میل بانان بر فراز آن آتش می افروختند، تمامی کاروان های در مسیر می توانستند مسیر خود را بشناسند و چنانچه منطقه به هر دلیل نا امن بود میل بان موظف بود با علامت های مخصوصی که توسط دود و آتش اعلام می کرد کاروانیان را از خطر مطلع کنند.
میل نراق با مصالح سنگ و ملات آهک با معماری کله قندی در 2 طبقه به ارتفاع تقریبی هفت متر بنا شده است که در حال حاضر به علت بی توجهی در حال نابودی و تخریب است.
ورود این میل از جنوب از طریق راهی به عرض 80 سانتیمتر با سقفی طاقی شکل با چند پله به داخل است و در قسمت بالای ورودی، نورگیری وجود دارد.
قطر داخلی این میل در پایین سه متر و در بالا یک متر است و ضخامت دیوارها نیز از پایین به بالا کم می شود و قسمت داخلی آن با گچ اندود شده است.
این میل به صورت مخروطی شکل با مصالحی چون سنگ و ملات ساروج و در داخل از گچ ساخته شده است.
بقاع امامزاده یحیی و سلیمان از فرزندان امام علی (ع) نیز از دیگر جاذبه های مذهبی نراق محسوب می شوند.
ساختمان و بقعه امامزاده زبیده خاتون دختر امام جواد (ع) و بقعه امامزاده سلطان علی که فرزند امام محمدباقر (ع) نیز از دیگرآثار و انبیه های زیبا و منحصر به فرد این شهر است.
شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان با وسعت 70 کیلومتر در مسیر دلیجان به مشهد اردهال و کاشان واقع شده است.
7277/3075/
گزارش از: افسانه آروند
انتهای پیام

نظر شما