شناسهٔ خبر: 31899051 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

داغ‌های تیر97

صاحب‌خبر -

زاویه
بهاره و بیلبوردهای میلیاردی!

شب تولد بهاره افشاری و اکران خصوصی فیلم «سریک» یک خبر عجیب و غریب داشت: «بذل و بخشش 6میلیاردیِ شهرداری به خانم بازیگر!» محمدصادق حسنی، سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران گفت: «فیلم سریک یک مستند ورزشی است و از آن‌جایی که قهرمانان زحمت‌های زیادی برای ورزش و قهرمان‌پروری کشیده‌اند، تصمیم گرفتیم که این فضاها را در اختیار فیلم سریک قرار دهیم تا مردم هم با فیلم آشنا شوند و به عرصه‌های این‌چنینی دعوت شوند.» واکنش‌های منفی نسبت به این تصمیم، کار را برای بهاره افشاری سخت کرد؛ تا آن‌جا که او با انتشار نامه‌ای از قبول بیلبوردهای اهدای شهرداری انصراف داد:   «آرزو دارم هنر ما بتواند همچنان مستقل و بدون سایه سیاست به حرکتش ادامه دهد.» سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران اما کمی بعد همه خبرها را تکذیب کرد و گفت: «از آن‌جایی که وظیفه سازمان ورزش کمک به ورزشکاران و ورزش است ما این مسأله را مورد توجه قرار دادیم، اما این‌که قصه ۲۰ بیلبورد چه طور در آمده و ماجرای تولد خانم افشاری به ذهن دوستان خطور کرده،‌ الله اعلم.» می‌بینید؟! الله اعلم!

از اون ور دنیا
وقتی «پویول» داستان شد

تیرمان را با حاشیه‌های پویولی که از آن‌ور دنیا به این‌ور دنیا آمده بود، آغاز کردیم. ماجرای پویول تقریبا یک هفته همه اتفاقات جام‌جهانی را به خودش گره زد. یک بار بحث مو و ظاهرش به میان آمد و یک بار هم گفته شد که مشکل پولی است که این وسط جابه‌جا می‌شده. کار حتی به جایی رسید که فردوسی‌پور برای مدتی محو شد. البته قهر عادل تاثیری بر تصمیم مدیران سازمان نگذاشت. قائم‌مقام شبکه سه گفت اختلاف سر چند صد‌میلیون پول بوده. معاون سیمای رسانه ملی هم انتشار اخبار وضع ظاهری پویول که باعث روی آنتن نرفتنش شد را کار بی‌بی‌سی فارسی دانست و ماجرا را تکذیب کرد. خلاصه اینطور شد که پویول با انبوه موهایش ایران را ترک کرد و فردوسی‌پور هم قید قهر را زد!
 

جعبه جادویی
انصاریان و شاه‌ماهی موسیقی ایران!

انصاریان کنترل‌نشدنی است. حالا حساب کنید قرار باشد در یک شبکه اینترنتی اجرا کند که معمولا ممیزی‌های کمتری نسبت به شبکه‌های رسمی تلویزیون دارد. خب معلوم است چه می‌شود! از توی اجرایش شاه‌ماهی موسیقی ایران شنا می‌کند و به پرواز درمی‌آید! انصاریان که با مجید یاسر درحال اجرای «زابیواکا» به مناسبت جام‌جهانی در شبکه اینترنتی «آیو» بود، میهمانی فرانسوی داشت که در ایران زبان‌فارسی می‌خواند. در بخشی از برنامه، یاسر از میهمان سوال کرد که به کدام یک از خواننده‌های ایرانی علاقه دارد و در پاسخ این دانشجوی فرانسوی هم نام شاه‌ماهی موسیقی ایران را بر زبان آورد. این‌جا بود که انصاریان به جای رسم معمول مجری‌ها که در اینجور مواقع سعی بر جمع‌کردن ماجرا دارند، شروع کرد به خندیدن و به ماجرا دامن زد. او حتی در ادامه سوالی از میهمان فرانسوی پرسید که در آن نام خواننده لس‌آنجلسی دیگری هم مطرح می‌شد: «عموحسن هم گوش می‌دی؟»

مستطیل سبز
شست بیرانوند در کاسه چشم رونالدو

علی بیرو با شاهکارش خبر اول رسانه‌های داخلی و بین‌المللی شد. هر صفحه‌ای که در اینستاگرام باز می‌کردیم، یک جایش بیرانوند به رونالدو می‌گفت «چطوری کریس؟» سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتشار گزارشی از جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه، لحظه سیو پنالتی رونالدو را جزو پنج لحظه برتر آسیایی‌ها در جام دانست. این‌جا بود که عکس‌ها و خاطراتی از سال‌های کودکی و نوجوانی بیرانوند در شبکه‌های اجتماعی پخش شد و همه او را الگویی موفق دانستند که در شرایط سخت زندگی، مبارزه کرده و حالا خبر اصلی رسانه‌هاست.

دوئل
توپخانه کارلوس و برانکو

تنها ساعاتی بعد از حذف تیم‌ملی کشورمان از جام‌جهانی، توپخانه کی‌روش راه افتاد. درگیری لفظی سرمربی پرتغالی تیم‌ملی با سرمربی کروات سرخپوشان بالا گرفت و هر کدام شروع به شلیک‌های متعدد کردند. کی‌روش، برانکو را عامل صعودنکردن ملی‌پوشان به دور حذفی جام‌جهانی معرفی کرد: «الان باید چشم‌درچشم با افرادی صحبت کنم که به آماده‌سازی تیم‌ملی لطمه زدند. جزییاتی که اینچ به اینچ در آمادگی برای بازی‌های اول، دوم و سوم ما در جام‌جهانی تاثیر فراوانی داشت. جزییاتی که با لغو شدن اردوی ما در دوبی به تیم‌ملی ایران ضربه زد. مستقیما با آقای برانکو و افرادی که به او کمک کردند تا آماده‌سازی تیم‌ملی با مشکل مواجه شود، صحبت می‌کنم.» کمی بعد برانکو هم توپخانه‌اش را روشن کرد و پاسخ کی‌روش را داد. این اتفاق‌ها باعث شد بسیاری به قصد پادرمیانی وارد شوند و سعی کنند فضای فوتبالیِ کشور ملتهب نشود. اما این کاری نبود که در عرض یک یا دو روز شدنی باشد!

قاب روی دیوار
بدرودِ کنایه‌دارِ «گوچی»

هواداران تیم‌ملی فوتبال لحظه‌ای سخت را در تیرماه تجربه کردند. آنها باید با فردی که 6سال سابقه حضور در تیم‌ملی ایران را داشت و گل صعود ایران به جام‌جهانی 2014 برزیل را به ثمر رسانده بود، خداحافظی کنند. رضا قوچان‌نژاد که در بازی‌های جام‌جهانی از روی نیمکت، تیم را همراهی کرد، نامه‌ای نوشت و گفت خداحافظ: «در این جام‌جهانى و در روزهاى اخیر، خیلى‌هاتون ازم یه سوالى پرسیدین که متاسفانه من هم جوابش رو هنوز نمی‌دونم.... شاید بهتره که بعضى از سوال‌ها بى‌جواب و بعضى از درها توى زندگى همیشه بسته بمونن... .» کی‌روش هم که به دلیل اعتماد بیش از اندازه به سردار آزمون و عدم‌استفاده از قوچان‌نژاد ازطرف برخی از کارشناسان مورد انتقاد قرار گرفته بود، به خبرِ خداحافظی گوچی واکنش نشان داد و نوشت: «او در جام‌جهانی بازی نکرد، ولی بسیار حرفه‌ای بود و در کنار تیم ما سخت جنگید و کار کرد.»

دوئل
جدال رامبد و فرح‌بخش

«رامبد جان! تا سه‌سال قبل اگر ماشینت را می‌دزدیدند نمی‌توانستی جایگزین کنی و حالا...!؟» این صحبت‌های محمدحسین فرح‌بخش خطاب به رامبد جوان بود. جدال لفظی شدیدی بین رامبد و فرح‌بخش شکل گرفت. ابتدا فرح‌بخش در صحبت‌هایی تهیه‌کننده برنامه «خندوانه» را به زدوبند و رانت‌خواری متهم کرد و در ادامه رامبد این ادعا را رد کرد و گفت:   «اگر ادعایی دارید با سند مطرح کنید و اگر نه حرفی نزنید.» این سخنان باعث واکنش شدیدتری از سوی فرح‌بخش شد. این دوئل تا چند روز ادامه پیدا کرد. رامبد در واکنش دیگری به صحبت‌های فرح‌بخش فیلم کوتاهی از صحبت‌های خود در صفحه‌اش منتشر کرد و از حضور سیدعلی احمدی تهیه‌کننده  «خندوانه» و هزینه‌های صرف شده در این برنامه گفت: «حسین آقا!‌ ای بزرگ من در سینما! سید علی احمدی یک تهیه‌کننده کار درست و برادر و عزیز دوست من در «خندوانه» است و 24‌سال است که کار رسانه و تهیه کنندگی می‌کند و کارش را عالی انجام می‌دهد، در تمام این دو‌سال به کمک گروهش باهم «خندوانه» را جلو بردیم، باید برای چیزهایی که گفتی در یک جا عذرخواهی کنی.»

هیجان‌‌انگیز
«الیاس یالچینتاش» در کیش

الیاس یالچینتاش، خواننده جوان ترک خیلی نرم و نازک به ایران آمد و در کیش کنسرت برگزار کرد. حرکت او غیرمنتظره و غافلگیرکننده بود، چون معمولا حضورهای خارجی در عرصه موسیقی به کنسرت‌های کلاسیک و فولک خلاصه می‌شد، اما این‌بار یک خواننده پاپ از خارج آمده بود. روابط عمومی دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت ارشاد اعلام کرد مجوزی برای برگزاری کنسرت الیاس یالچینتاش در جزیره کیش صادر نکرده؛ اما شرکت برگزار‌کننده کنسرت اعتنایی نکرد و با اطمینان از اخذ مجوزهای لازم گفت. منطقه آزادم آرزوست!

تومُخی
«تتلو» در ترکیه

تتلو باروبندیلش را جمع کرد و به ترکیه رفت. او بنا داشت به آرزویش در این کشور برسد و کنسرت بگذارد. اما باز هم به حاشیه‌ها سلام کرد و از دست رفت! او سلطان حاشیه‌های جهان است. تتلو مدام از کنسرت و سالن‌های 20هزارنفری گفت، اما درنهایت هیچ خبری نشد. این وسط فقط مثل همیشه موج حاشیه‌ها همراهش بود. او این بار روی مائده و غوغای خبری‌اش دست گذاشت و سعی کرد از این ماجرا نفعی ببرد. تتلو عکسی کنار هژبری منتشر کرد و نوشت:  «... تازه شاید روز کنسرت هم بهتون افتخار داد و براتون یکم از هنرشو روی استیج اجرا کرد.» کمی بعد اعلام شد که مائده الان در کنار تتلو نیست و این خواننده از تصویر دونفره‌شان که مربوط به گذشته بوده در جهت تبلیغ کنسرتش سوءاستفاده کرده. راستی: خبری از کنسرت تتلو دارید؟!

قشنگ‌تر از پریا
این رئیس‌جمهوری پدیده فینال

فینال جام‌جهانی فوتبال، یک چهره خاص داشت. تصاویر رئیس‌جمهوری کرواسی که کشورش نایب قهرمان جام شد، در شبکه‌های اجتماعی چرخید و بسیاری شیفته رفتار و کردارش شدند. او پدیده بازی فینال بود. کیتاروویچ بعد از مسابقه، بازیکنان کشورش را در آغوش کشید و از آنها قدردانی کرد. رفتار این رئیس‌جمهوری به‌عنوان یک زن تا جایی مورد توجه قرار گرفت که برخی با ذکر مثل «کاش دنیا رهبران زن بیشتری داشت» درباره او نوشتند. تصاویری که از به آغوش کشیدن بازیکنان تیم‌ملی کرواسی پخش شد، واکنش فردوسی‌پور را هم به همراه داشت:   «از دوستان پخش ممنونم برای این‌که مراسم اهدای جام را کامل پخش کردند. رئیس‌جمهوری کرواسی در مراسم اهدای جام نه‌تنها با همه دست داد، بلکه همه را بغل کرد. دوستان پخش یکی دو صحنه سعی کردند این تصاویر را حذف کنند ولی دیدند همه تصاویر از بین می‌رود و از خیرش گذشتند.» علی مطهری هم ضمن «مادرانه» خواندن در آغوش کشیدن بازیکنان توسط کیتاروویچ، از پخش این صحنه‌ها در تلویزیون ایران انتقاد کرد.

عجیب و غریب
سقوط آزاد از ترس دختران

غافلگیریِ عجیبِ تیرماه، سقوط آزاد کاراکتر یکی از سریال‌هامان برای فرار از چنگال دختران بود. او خودش را از پنجره پرت کرد تا دامنش پاک بماند! این صحنه در فضای مجازی واکنش‌های زیادی از خنده و شوخی گرفته تا انتقاد و حتی عصبانیت به پخش آن به دنبال داشت. در یکی از قسمت‌های سریال «پدر»، کاراکتر حامد از طرف همکلاسی‌هایش مورد اتهام قرار می‌گیرد. سردسته‌شان لیلا نام دارد؛ فردی که سوال‌های امتحانی را دزدیده و گمان می‌کند حامد او را لو داده. لیلا برای تلافی از دوستانش می‌خواهد حامد را به بهانه توضیح درس، در کلاس گیر بیندازد. آنها به پسر نزدیک می‌شوند و یک نفر صحنه را با گوشی موبایل ضبط می‌کند. حامد که پسری مومن است از ترس آبرو و ایمان، خودش را از پنجره می‌اندازد بیرون! این صحنه در فضای مجازی بارها و بارها منتشر شد. حامد عنقا، تهیه‌کننده سریال در این مورد گفت:  «مگر چه ابزارهایی برای بالا بردن جذابیت سریال در اختیار داریم؟»

ذره‌بین
پرونده‌ای برای احسان و مهران

احسان علیخانی و مهران مدیری که معمولا عادت داشتند مُچ بقیه را بگیرند، یکهو با اتهام تخلفات موسسه ثامن‌الحجج روبه‌رو شدند. همه چیز از این سطرها شروع شد:  «مؤسسه ثامن‌الحجج دو مبلغ 180 میلیون‌تومانی و 400 میلیون‌تومانی را به حساب «م.م» مجری یک برنامه تلویزیونی واریز می‌کند و عنوانی که روبه‌روی این اعداد در توضیح دلیل وجه ذکر شده، یک کلمه است؛ هدیه. ثامن‌الحجج به مجری معروف دیگر تلویزیون «ا.ع» هم بی‌توجه نبوده و به حساب او هم 3‌میلیارد تومان در قالب هزینه تبلیغات واریز کرده است.» این خبر واکنش علیخانی را در پی داشت:   «من احسان علیخانی مجری و تهیه‌کننده تلویزیون و سینما هستم. اگر منظور رسانه‌های مجازی و غیرمجازی از (ا-ع) همان احسان علیخانی است که باید بگویم؛اشتباه گرفتید. آن دزد اموال بیت‌المال و مردم من نیستم.» او البته به همین واکنش مجازی بسنده نکرد و کمی بعد در «حالا خورشید» حاضر شد:   «در صداوسیما من مجری و تهیه‌کننده بدون مجوز حق نداریم حتی یک پشمک را تبلیغ کنیم و طبیعی است که سازمان و صداوسیما نیز برای همکاری با این موسسه به مجوزهای صادر شده از سوی نهادهای دیگر همچون بانک مرکزی استناد کرده است..» همین فرصت یک ساعته تلویزیون به احسان علیخانی برای دفاع هم صدای اعتراض بسیاری را بلند کرد.

جنجال

مائده و رفتار رسانه ملی

مائده هُژَبری سر از تلویزیون درآورد! این اتفاق آن‌قدر عجیب بود که خیلی‌ها باورشان نمی‌شد دختری که بر صفحه تلویزیون دارد اشک می‌ریزد، همان مائده خوشحال و شنگولِ اینستاگرام است؛ همان کسی که به تنهایی بخشی از اکسپلوررِ صفحه افراد را قُرُق می‌کرد. این ماجرا هشتگ‌هایی را در توییتر داغ کرد و مسئولان قوه‌قضائیه هم درباره‌اش اظهارنظر کردند. مثلا سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: «عده‌ای به دروغ گفتند این فرد بازداشت و شکنجه شده، درحالی‌که ایشان حتی یک شب هم بازداشت نبوده است، هرچند من به این بازداشت نبودنش هم اعتراض دارم.» مائده در صحبت‌های تلویزیونی‌اش گفت: «من با گروه یا کسان دیگری همکاری نکرده و قصدم فریب یا ترویج بی‌بندوباری نبوده است و فقط افرادی از من خوششان آمده بود و من هم با آهنگ‌های مختلف می‌رقصیدم.» این ماجرا و پخش صحبت‌های تلویزیونی واکنش‌های بسیاری در پی داشت. شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا‌وسیما درباره رفتار رسانه ملی نوشت: «من هیچ مسئولیتی در صداوسیما ندارم. در دانشگاه صداوسیما کار می‌کنم. با دیدن این کلیپ منتشر شده، متاسف و ناراحت شدم؛ نه اخلاقی بود، نه حرفه‌ای و رسانه ملی بابت پخش این قبیل مصاحبه‌ها در گذشته هزینه سنگینی داده است.»

منم هستم
سیبل سیروان

سیروان خسروی در یک حرکت غیرمنتظره کنسرتش را به نشانه همدری با شرایط اقتصادی مردم لغو کرد. همایون شجریان هم به همین صورت قید اجرای خود را زد. اما این تصمیم با واکنش برخی از هم‌صنفان سیروان و همایون مواجه شد. شهرام شکوهی گفت: «می‌دانم خیلی‌ها به‌زودی مرا برای قیمت‌گذاری بلیت کنسرتم به رگبار انتقاد می‌گیرند، ولی ترجیح می‌دهم با گذشت از حق خودم به ارزانی بلیت کنسرت کمک کنم.» ماکان بند هم به اقدام سیروان در مورد لغو کنسرتش به خاطر شرایط بد اقتصادی واکنش نشان داد: «ما ترجیح می‌دیم 2 ساعت شادی و حال خوب رو از هوادارامون دریغ نکنیم و از عواید کنسرت‌ها به آدم‌های نیازمند بدیم. با کنسل کردن یک برنامه 2 ساعته هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و باید بگیم که اهل کارهای تبلیغاتی هم نیستیم.» این بود قصه همدلی و همراهیِ جامعه موسیقی ایران! تا قصه بعد بدرود.

نظر شما