شناسهٔ خبر: 31898950 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آینده تاریک کتاب و نشر از نگاه یک ناشر

گروه ادب ــ مدیر انتشارات قدر ولایت گفت: آینده کتاب و نشر تاریک است. ناشران بسیار خوب و متعهدی را می‌شناسم که کار خود را تعطیل کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

4 فروردین****آینده تاریک کتاب و نشر از نگاه یک ناشراحمد عطایی، مدیر انتشارات قدر ولایت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره وضعیت نشر گفت: در حال حاضر وضعیت نشر خوب نیست، زیرا هزینه همه خدماتی که منتهی به تولید می‌شود به شدت افزایش یافته است. وضعیت کاغذ را همه می‌دانند، اما ممکن است از قیمت زینک که ۳۵ هزار تومان بود و صد درصد افزایش داشته است مطلع نباشند.
 وی افزود: با این وضعیت، طبقات متوسط و ضعیف که بیشتر به دنبال کتاب‌های عمومی هستند، با افزایش قیمت‌ها دیگر رغبتی به خرید کتاب نخواهند داشت و اقشار خاصی نیز هستند که به دنبال کتاب‌های دانشگاهی و علمی خاصی هستند. در واقع اقشار متوسط آسیب بیشتری خواهند دید و قادر نخواهند بود کتاب‌های خود را خریداری کنند.
 عطایی با اشاره به اینکه اخیراً در بررسی مشکلات کاغذ از سوی مجمع ناشران انقلاب اسلامی اقداماتی انجام شده است، ادامه داد: اگر دولت ورود نکند و در راستای تولید کاغذ اقدامی کند حوزه کتاب و نشر به شدت آسیب خواهد دید، چرا که از طرفی فضای مجازی هم که ساده‌تر و آسان‌تر در دسترس همگانی است، به تدریج جای کتاب را خواهد گرفت.
این ناشر در ادامه بیان کرد: اگر بخواهیم به حالت چند ماه قبل برگردیم، شاید ۱۰ تا ۱۵ سال زمان ببرد تا برنامه‌ریزی‌ها پاسخ دهند. اکنون این سؤال مطرح است که دولت می‌خواهد چه اقدامی را انجام دهد؟! اگر دولت به حوزه نشر به ویژه به نشر عمومی اهمیت ندهد و برنامه مشخص و مدونی در این زمینه نداشته باشد، تکلیف چه خواهد بود؟! اگر کاری انجام نشود، بحرانی در حوزه کتاب و نشر به وجود خواهد آمد و تا چند سال دیگر نیز وضعیت اصلاح نخواهد شد.
 وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تاکنون اقدام‌ها در راستای بررسی مشکلات بوده و اقدام عملی در زمینه مشکلات کاغذ نشر کتاب و غیر انجام نشده است، اکنون در این شرایط چه باید کرد، گفت: همان طور که دولت برای بودجه ۹۸ مصوب کرده که بنزین و برای کالاهای اساسی از طریق کارت هوشمند و یا به صورت کوپنی ارائه شود، به نظر می‌رسد باید درباره کاغذ نیز این کار انجام شود تا به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.
عطایی تصریح کرد: در دوره های گذشته کاغذ میان ناشران برحسب نیاز آنان تقسیم می‌شد، اما اکنون کاغذی که در میان ناشران توزیع شده کافی نبوده و ناشر مجبور است که برای تأمین بقیه نیازش بازار مراجعه و با قیمت بالاتری اقدام به تهیه کاغذ کند. به نظرم باید در این شرایط نیز کاغذ برحسب نیاز و با نظارت جدی در تخصیص داده شود.
وی به برنامه بلندمدت وزارت ارشاد درباره مشکلات نشر گفت: دولت می‌تواند در برنامه بلندمدت از راه‌اندازی کارخانه‌های کاغذ حمایت کند تا تولید کاغذ داخلی رونق بیشتری بگیرد.
 وی در ادامه گفت: همان طور که اخیراً اغلب صنوف دارای بانک هستند به نظر می‌رسد خانواده صنعت نشر هم اعم از صنف نشر، چاپخانه‌داران، صحافان و ... بسیار گسترده بوده و نیاز به تأسیس بانک دارند که این بانک می‌تواند سرمایه گذاری در تولید کاغذ را تقویت کند و آورده آن در حوزه نشر هزینه شود. در نمایشگاه کتاب تهران، هر سال یک بانک عهده‌دار امور بانکی نمایشگاه می‌شوند. چرا خیر و برکت این نمایشگاه به صنف نشر نرسد؟! ناشران در طول سال‌های متمادی با بانک صادرات و شهر کار می‌کنند، اما وقتی می‌خواهند ۵ میلیون تومان تسهیلات بگیرد با موانع جدی مواجه هستند.
 مدیر انتشارات قدر ولایت، آینده کتاب و نشر را تاریک خواند و  بیان کرد: ناشران بسیار خوب و متعهدی را می شناسم که کار خود را تعطیل کرده‌اند و یا به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره و هزینه‌های کارگران بخش از نظر خود را به این کار اختصاص دادند. از وزارت ارشاد آمار بگیرید و ببینید چند ناشر هست که در طول سال بیشتر از یکی دو عنوان کتاب چاپ می‌کند. اگر ناشران دولتی را از این مجموعه کم کنید، ناشران  اندکی وجود دارد.

انتهای پیام

نظر شما