شناسهٔ خبر: 31898177 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی:

درخواست راه اندازی دو کنسول‌گری عراق و آذربایجان را در شهرستان ارومیه دادیم/ مناطقی که خارج از محدوده شهرستان ارومیه بودند به محدوده شهری اضافه شدند

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: تقریبا طی دو مرحله همه مناطقی که خارج از محدوده شهرستان ارومیه و خارج از طرح تفصیلی شهر بودند، با برنامه‌ریزی که از سال 96 داشتیم و برگزاری جلساتی در شورای عالی معماری و شهرسازی با مصوبه شورای عالی، این حاشیه‌نشینی‌ها به داخل محدوده آمدند و از امکانات رفاهی و قانونی توانستند استفاده کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، گفتگوی «روح الله حضرت پور»،نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با خبرگزاری برنا به شرح زیر است: 

در شرایط فعلی که کشور با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو است آیا اعتراض نمایندگان به نحوی توپ در زمین دولت انداختن نیست؟ آیا در بوجود آمدن شرایط کنونی مجلس نقشی نداشته است؟

نمی‌دانم چطور تصور می‌شود که مجلس توپ را به زمین دولت می‌اندازد؛من به جرات می گویم که مجلس اصلا چنین هدفی ندارد. همه نمایندگان،رئیس و هیئت رئیسه مجلس دهم در کنار مردم هستند و در بررسی لوایح و طرح‌ها به منافع مردم فکر می کنند. باتوجه به مشکلات اقتصادی و اوضاع معیشتی، نماینده آسان‌ترین مسئولی است که مردم می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند و نماینده هم وظیفه دارد مشکلات منطقه خود، حوزه انتخابیه استان، شهرستان و مشکلات ملی را مطرح کند. مردم انتظار دارند، همه نمایندگان به جد مشکلات آنها را پیگیری کنند. دولت محترم، وزارت‌خانه‌ها، مسئولین، روسا، سازمان‌ها و وزاری محترم و هیئت دولت همیشه در  کنار مجلس هستند و مجلس هم همیشه در کنار دولت است. انتظار از دولت این است که در کنار مجلس باشد و به نمایندگان کمک کنند. انصافا در طول این سه سالی که ما هستیم، همه نمایندگان به منافع مردم فکر کردند.

*مهم‌ترین اتفاق یک سال گذشته در عرصه ملی به نظر شما کدام ها بودند؟

مهم‌ترین اتفاق بیانیه‌ای رهبری معظم در مورد  چهل سالگی انقلاب بود، از این پس از همه مسئولین انتظار می‌رود، با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که مخالفین نظام جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی کردند، پیگیر مشکلات مردم بوده و در کنار آنها باشند. 

خروج آمریکا از برجام از دیگر مسائل مهم بود و با این کار ثابت کردند که همیشه بعد از انقلاب مخالف نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و این باید، درس عبرتی باشد برای مسئولین. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری نباید به دشمنان اطمینان و روی حرف آنها حساب باز کنیم .

حادثه تروریستی اهواز و حادثه‌‌ای که در سیستان و بلوچستان رخ داد و شهدایی که از اصفهان بودند، از دیگر اتفاقات سال 97 بود.

*مهم‌ترین مصوبات مجلس در سال 97 کدام مصوبات بود؟

مهمترین مصوبه همان قانون منع به کارگیری بازنشستگان است که عرصه را برای جوانان باز کرد که بیایند و خودشان را ثابت کنند. مسئولین هم باید به جوانان اعتماد و عرصه را باز کنند تا خودشان را ثابت کنند.

انشالله همه مصوبات، طرح‌ها و لوایحی که در مجلس تصویب شد به نفع منافع کشور، انقلاب و مردم باشد. 

*انتخابات مجلس را چگونه می بینید؟

انتخابات مجلس را نمی‌توان گفت که همیشه دست یک جناح است. مناطق،استان‌ها و رأی‌گیری‌ها متفاوت است، یک شهرستان قومیتی است، یک شهرستان بر حسب لیست رأی می‌دهند اما در برخی مناطق طایفه‌ای است. مهم این است که مردم مشارکت بالای 50 درصد داشته باشند تاجواب دندان‌شکنی به  مخالفان نظام داده شود. مجلس دست هر جناحی که بیفتد، عزیزانی که انتخاب می‌شوند باید در کنار مردم باشند. 

*مهم‌ترین طرح‌هایی که در سال 97 در حوزه انتخابیه‌ خودپیگیری و اجرایی کردید، کدام ها هستند؟

مهم‌ترین اتفاقاتی  که در سال 97 در استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه رخ داده، از دست دادن آیت‌‌‌الله حسنی نماینده سابق ولی فقیه و امام جمعه ارومیه بود که مردم استان و شهرستان ناراحت و هنوز هم داغدار فوت ایشان هستند. 

مهم‌ترین کارهایی که در حوزه انتخابیه خودم انجام دادم، در مورد حاشیه‌نشینی شهر ارومیه بود. تقریبا طی دو مرحله همه مناطقی که خارج از محدوده شهرستان ارومیه و خارج از طرح تفصیلی شهر بودند، با برنامه‌ریزی که از سال 96 داشتیم و برگزاری جلساتی در شورای عالی معماری و شهرسازی با مصوبه شورای عالی، این حاشیه‌نشینی‌ها به داخل محدوده آمدند و از امکانات رفاهی و قانونی توانستند استفاده کنند.

از دیگر اقدامات می توان به تفاهم‌نامه ساخت بیمارستان 600 تخت خوابی ارومیه با شرکت اتریشی که از طرف وزارت بهداشت و با  حضور سفیر محترم ایران امضا شده، اشاره کرد. طی توافقی که با این شرکت داشتیم برای ساخت و طراحی بیمارستان 600 تخت خوابی ارومیه برنامه‌ریزی کردیم.

پتروشیمی ارومیه و طرح توسعه‌ای با نام «پارک ملامین» در ارومیه را آغاز کرده و در این راستا با چند شرکت به تفاهم رسیدیم.

در سفر ریاست محترم مجلس آقای دکتر لاریجانی طی بازدیدی که از مرز استان داشتند و پیگیری‌هایی که با توجه به کمبود بودجه در بخش دفاعی و مرزی استان بود، برای آنها برنامه ریزی های لازم صورت گرفت. همچنین سفر کمیسیون قضایی مجلس به شهرستان ارومیه، و حل مشکلات زندان از دیگر اقدامات مهم بود. 

همه تلاشمان این است که پروژه‌های ملی در بخش سرمایه‌گذاری و سلامت در اولویت برنامه‌ریزی ها باشد. با مجوزی  که از وزارت امور خارجه گرفتیم  ویزای  فرودگاهی در ارومیه مستقر شد‌. از لحاظ گردشگری شهرستان ارومیه و استان آذربایجان غربی با توجه به هم مرز بودن با 4 کشور، این ظرفیت را دارند که برای گردشگری سلامت در جهت توسعه استان برنامه ریزی کنند. 

درخواست کردیم، کنسول‌گری عراق و آذربایجان در خود شهرستان ارومیه مستقر شوند و کارهای اداری آن را انجام خواهیم داد و وزارت خارجه و اطلاعات موافقت خود را اعلام کردند.  

از دولت محترم و دولت‌های قبلی  تشکر می‌کنم. هر کسی در حد توان خود تلاش کرد تا خط راه‌آهن مراغه-ارومیه سال 97 افتتاح شود. افتتاح این راه آهن می‌تواند پتانسیل و ظرفیت مناسبی برای امنیت مسافرین عزیز و انتقال و باربری محصولات کشاورزی و امکانات دیگر باشد. استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه با توجه به داشتن 4 مرز با کشورهای دیگر پتانسیل این را دارند که از طرف همه سرمایه‌گذاران خارجی  و داخلی مورد توجه قرار بگیرند. این شهرستان این ظرفیت را دارد و مردم آن مهمان‌نواز هستند.  تلاش می‌کنیم در کنار مسئولین و مردم، ظرفیتی که استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه در بخش گردشگری دارد را گسترش دهیم. 

*پیام نوروزی

از حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن تشکر می‌کنم. این خواهش را دارم که باتوجه به برنامه‌ریزی‌هایی که برخی کشورهای اروپایی، آمریکا و کشورهای مخالف جمهوری اسلامی دارند، مسئولین به فکر مردم باشند هرچند مردم هوشیار هستند. 

مشکل و نارضایتی وجود دارد اما طبق توصیه‌های رهبری، سران قوا همیشه به فکر منافع مردم هستند و این انتظار از مسئولین می رود که در سال 98 با توجه به انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی،برای معیشت و رفاه مردم برنامه‌ریزی کنند. شهرستان ارومیه و استان آذربایجان غربی باوجود مشکلات رتبه اول تولید سیب و انگور را دارد. این انتظار است که هیئت دولت و وزارت جهاد کشاورزی  برای صادرات محصولات کشاورزی استان آذربایجان غربی و احیای دریاچه ارومیه که دغدغه همه مردم استان است، برنامه‌ریزی کنند.

نظر شما