شناسهٔ خبر: 31898100 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

از سوی یک شرکت ایرانی؛

پوشش‌های نانویی درخشندگی و مقاومت به اجسام می‌بخشند/ زمینی پاک با آبکاری سبز محصولات

یک شرکت نانویی با روشی نوین، روی محصولات مختلف پوشش‌های نانو اعمال می‌کند تا ضمن افزایش درخشندگی و مقاومت آنها، در آینده زمینی پاک و بدون مواد آلوده داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

عبدالعلی فیاض مشاور شرکت نانویی «نور مهر هدی» در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو گفت: حیطه فعالیت ما در حوزه پوشش کاری لایه‌های نانو و آبکاری سبز بوده است و تقریبا فعالیتمان را از ۳ سال گذشته آغاز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: امروزه شاهد موجی از انواع کالا‌های کم عمر هستیم و این کالا‌ها معمولا دارای مقادیر فراوانی از فلزات سمی و مهلک نظیر سرب، کادمیوم، جیوه، کرومیوم و باریم هستند که به دلیل فقدان قوانین مربوط به بازیافت این محصولات، مواد مضر آن‌ها عمدتا روانه محیط زیست می شوند؛ از همین رو با استفاده از آبکاری سبز بدون ضایعات، رنگ و بوی مضر برای محیط زیست، سعی داریم زمین را پاک نگه داریم.

فیاض با بیان اینکه ضمن بهره‌گیری از حمایت‌های ستاد نانو، در این راه حامیان مالی خصوصی نیز داشته‌اند، اظهار داشت: استقبال صنایع به خصوص صنایع تولیدی شیرآلات از فعالیتمان خوب بوده است، درحقیقت مشابه خارجی محصولات ما قیمت بالایی دارند از این رو صنایع مایل هستند تولیدات ما را با قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتر خریداری کنند.

مشاور شرکت نانویی «نور مهر هدی» با اشاره به اینکه اعضای تیم را فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته‌های متالوژی، مهندسی مکانیک، مکاترونیک و... تشکیل می‌دهند، گفت: از آنجایی که فعالیت پوشش لایه‌های نانویی شیوه جدیدی است، برای تبلیغ و عرضه محصولات در بازار کمی مشکل داشتیم، از طرفی چندین بار در خواست دادیم تا به عنوان شرکت دانش بنیان ثبت شویم، اما علیرغم داشتن گواهی نانو مقیاس هنوز این اتفاق نیفتاده است.

فیاض عنوان کرد: پوشش لایه‌های نانویی (رسوب گذاری از فاز بخار)، بصورت PVD بوده که یک فرآیند اعمال پوشش سازگار با محیط زیست است و معمولا به اجسامی از جنس کروم و فولاد میچسبد، اما توانسته ایم علاوه بر این موارد بر روی ABS (یکی از پرکاربرد‌ترین پلیمر‌های مورد مصرف) و نیکل نیز این فرآیند را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه به وسیله راه‌اندازی این شرکت نانویی برای ۲۵ الی ۳۰ نفر به طور مستقیم اشتغال زایی شده است، تصریح کرد: از پوشش لایه‌های نانو برای شیرآلات، اشیا و ظروف فلزی، میز و صندلی و... استفاده می شود. مقاومت و استحکام بالا، ضد سایش و خط خوردگی، درخشندگی و زیبایی از ویژگی‌های این محصولات هستند.

نظر شما