شناسهٔ خبر: 31897947 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت وگو با ایرنا؛

استاد دانشگاه بیروت: پمپئو درسفر به لبنان سرخورده شد

بیروت-ایرنا- طلال عتریسی تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه بیروت گفت: حرف های مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا برای محاصره حزب الله در لبنان خریدار نداشت و وی را سرخورده کرد.

صاحب‌خبر -

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بیروت به شکست سفر وزیر خارجه آمریکا به لبنان اشاره کرد و افزود: محاصره حزب الله یعنی از هم پاشیدن دولت چون که در لبنان بدون حزب الله امکان تشکیل دولت وجود ندارد و به همین دلیل خریداری برای حرف های پمپئو پیدا نشد.
این استاد دانشگاه یادآور شد که حریری نمی تواند موضع گیری هایی همسو با جریان های سیاسی مخالف حزب الله داشته باشد و در همین حال نمی تواند به طور علنی با سیاست های آمریکا لجاجت کند و موضع گیری های وی به سیاست های عربستان سعودی نیز مرتبط است.
عتریسی گفت: در عمل حریری نمی تواند خواسته های آمریکا را اجرا کند چرا که او با یک تفاهم سیاسی با حزب الله در پست نخست وزیری لبنان منصوب شده و نمی تواند بگوید که نمی خواهم در دولت با این تشکل مشارکت نداشته باشم و اگر چنین تصمیمی بگیرد دولت لبنان ساقط خواهد شد. این اقدام به منزله از بین رفتن ثبات در لبنان بوده و حریری ظرفیت تحمل همه این قضایا را برای رضایت وزیر خارجه آمریکا ندارد.
تحلیلگر سیاسی منطقه تصریح کرد که بر این اساس اکنون در نظام سیاسی لبنان در سطح ریاست جمهوری یک هم پیمانی با حزب الله وجود دارد و این تشکل یکی از جریان های اساسی برای تفاهم در مساله ریاست جمهوری بود و این امر هم خود دولت لبنان است.
عتریسی با یادآوری اینکه پمپئو قبل از ورود به لبنان گفته بود که هدف از این سفر محاصره حزب الله و تحت فشار قرار دادن آن و از بین بردن هم پیمانی بعضی از جریان های سیاسی با این جریان است، ادامه داد: بر این اساس در مقطع کنونی هیچ کس در لبنان نمی تواند خواسته های پمپئو برای محاصره حزب الله را اجرا کند.
این تحلیلگر سیاسی تاکید کرد که موضع گیری مقام های سیاسی لبنان برای پمپئو مایوس کننده بود چرا که واشنگتن شاید نخستین بار است با چنین موضع گیری هایی روبه رو می شود و این موضع گیری یکنواخت و واحد بود.
در جریان دیدار روز گذشته وزیر خارجه آمریکا با مقام های لبنانی ژنرال میشل عون رئیس جمهوری لبنان، نبیه بری رئیس مجلس، رفیق حریری نخست وزیر و جبران باسیل وزیر خارجه لبنان به صورت یکصدا از حزب الله حمایت کردند و آن را یک گروه لبنانی اعلام کردند که بر اساس خواست مردم در یک ساز و کار دمکراتیک وارد مجلس شده است.
عتریسی تاکید کرد که وزیر خارجه آمریکا در یک دخالت آشکار در امور داخلی لبنان و به صورت علنی اعلام کرده که نمی خواهد حزب الله در لبنان حاکم باشد و یا در فعالیت های سیاسی در لبنان مشارکت و موفقیتی در آنها کسب کند.
وی یادآورشد که اهداف این سفر واضح است و آن محاصره حزب الله در لبنان است. این سرخط های اساسی است که پمپئو برای سفر به لبنان عنوان کرده بود.
استاد دانشگاه لبنان با یادآوری اینکه اهدافی نیز درباره سفر پمپئو به لبنان وجود دارد که به طور غیرمستقیم اعلام شده و شاید با بعضی از جریان های همسو با آمریکا مطرح شده است، افزود: این هدف تلاش مضاعف برای تداوم وجود آوارگان سوری در لبنان و جلوگیری از بازگشت آنان به کشورشان است چون آمریکا می خواهد بازگشت آنان را به راه حل سیاسی در سوریه ربط دهد و نمی خواهد آوارگان پس از چندین سال به راحتی بازگردند.
عتریسی که دارای تالیفاتی درباره روابط ایران و جهان عرب است، ادامه داد: هدف دیگر سفر پمپئو به بیروت جلوگیری از هرگونه ارتباط لبنان با ایران و مخالفت با پذیرش هرنوع کمکی از سوی تهران در همه حوزه ها از جمله حوزه برق و دارو است.
وی همچنین یادآور شد که می توان گفت که هدف از سفر پمپئو به لبنان تحریک جریان های سیاسی علیه حزب الله و ایران و تلاش برای ممانعت از بازگشت آوارگان سوری به کشورشان است .
عتریسی ادامه داد: حزب الله یک حزب لبنانی اصیل است و از لبنان دفاع می کند و ما قبول نمی کنیم که به عنوان یک تشکیلات تروریستی معرفی شود، این موضع گیری ها مخالف اراده آمریکا بود.
وزیر خارجه امریکا روز گذشته با چنین ادعایی در ارتباط با حزب الله لبنان سبب شد تا مقام های و مسئولان لبنانی به صورت یکصدا با چنین دیدگاه هایی مخالفت کنند و حتی برخی از شخصیت های دینی لبنان نیز پیش از ورود پمپئو خواستار خروج یکصدا از لبنان در ارتباط با حزب الله شدند.
عتریسی تصریح کرد که معتقدم که پمپئو بعد از این سفر احساس شکست می کند و دستاورد آن فقط به دیدار با بعضی از سران پیشین جریان 14 مارس تبدیل شد. موضع گیری های رسمی و اساسی مثل رئیس جمهوری ، رئیس مجلس و وزیر خارجه قوی و متین بود و مخالف گفته ها و خواسته های پمپئو بود و معتقدم که وی بعد از این سفر احساس نا امیدی خواهد کرد.
دیگر کارشناسان سیاسی در منطقه نیز معتقدند که هدف پمپئو از سفر به لبنان و دیدار با مقام های مختلف این کشور بسیج مقام های لبنانی علیه حزب الله بود اما با توجه به پاسخ های کوبنده همه آنان، وی باید با دست خالی به واشنگتن بازگردد و عملا اهداف این سفر نه تنها به نفع آمریکا و اسرائیل تمام نشد بلکه همه به نفع حزب الله پایان یافت و لبنان یکبار دیگر به آمریکا نه و به حزب الله آری گفت.
شبد**خاورم*1436*

نظر شما