شناسهٔ خبر: 31897790 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

مرزهای آذربایجان‌غربی بهترین فرصت برای رونق تولید/لزوم فراهم کردن زیرساخت‌های کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی با چهار کشور هم مرز است می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای رونق تولید باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، رهبر معظم انقلاب اسلامی از سالیان گذشته موضوعات اقتصادی را به عنوان شعار سال انتخاب فرموده و در ادامه شعار سال گذشته یعنی«حمایت از کالای ایرانی» امسال را به نام« رونق تولید» نامگذاری فرموده‌اند.

برای تحقق شعار سال، دستگاه‌های مختلف مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهادکشاورزی نقش فراوانی دارند.

برای بررسی مشکلات و موانع رونق تولید در بخش کشاورزی و راهکارهای رفع آن، با جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم مهاباد گفت‌وگویی انجام شده که در ادامه می‌آید.

فارس: با توجه به اینکه در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی عضویت دارید، مهمترین موانع رونق تولید در بخش کشاورزی چیست؟

محمودزاده: دولت برای تحقق شعار سال یعنی رونق تولید، باید زیرساخت‌های بخش کشاورزی را فراهم کند در حالی که هم‌اکنون صنایع تبدیلی بخش کشاورزی با ظرفیت 30 درصدی فعالیت کرده و 70 درصد ظرفیت آنها خالی است.

همچنین اماکن دامی و دامداری‌ها با 30 تا 35 درصد ظرفیت فعالیت کرده و خالی از دام هستند و همچنین در بخش کشاورزی، سیاست‌های صادرات و واردات و تنظیم بازار مطلوب نیست و هم اکنون دولت از صادرات محصولات مازاد کشاورزی جلوگیری می‌کند در حالی که این محصولات باید صادر شود.

علاوه بر آن هم اکنون دولت مشوق‌های صادراتی را پرداخت نکرده است و بیشتر قوانین مربوط به کشاورزی اجرایی نمی‌شود برای نمونه در قانون برنامه ششم توسعه که دو سال از آن گذشته است، تاکنون 10 درصد اجرا شده و با این روند پیش‌بینی می‌شود که تا پایان برنامه ششم توسعه تنها 30 درصد قوانین اجرایی شود.

همچنین 80 درصد قانون بهره‌وری کشاورزی تاکنون اجرا نشده و نیز قانون صندوق بیمه کشاورزی که براساس آن دولت باید خسارت کشاورزان را به موقع پرداخت کند، عملیاتی نشده است.

از سوی دیگر در تنظیم بازار مشکلات فراوانی وجود دارد چون قیمت محصولات کشاورزی مثل گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ، شکر ،میوه و حتی پیاز افزایش چند برابری یافته و بنابراین با توجه به اینکه این موارد جزو زیرساخت‌های تولید است باید کاری کند که تولید داخلی تقویت و مقدار تولید در واحد سطح افزایش یابد و کیفیت محصول نیز بالا رود.

فارس: هم اکنون در این شرایط دولت باید چه اقدامی انجام دهد؟

محمودزاده: دولت باید زمینه بازاریابی و صادرات محصولات مازاد در کشورهای همجوار را فراهم سازد و سیاست خارجی طوری تنظیم شود که بتوانند بازارهای کشورهای همسایه را در بخش کشاورزی تصاحب کند.

برای نمونه هم اکنون کشورمان بیش از 70 درصد از بازار فرش دنیا را از دست داده و کشورهایی همچون چین و ترکیه جای ایران را تصاحب کرده‌اند و از سوی دیگر مقداری از محصولات کشاورزی به صورت فله‌ای و بدون بسته‌بندی درست از کشور خارج شده و سایر کشورها محصولات کشورمان را به نام خود بسته‌بندی کرده و به بازارهای جهانی عرضه می‌کنند و چند برابر کشورمان درآمد دارند.

همه این موارد جزو موانع رونق تولید بوده و باید زمینه تولید بهتر و صادرات محصولات کشاورزی را با وارد کردن ارز به کشور و اشتغال پایدار فراهم کرد و بی‌شک تا زمانی که این ظرفیت‌ها فراهم نشود نمی‌توان کاری را از پیش برد.

فارس: راهکار حل این مشکلات چیست؟

محمودزاده: در این رابطه دولت باید سیاست مشخصی را برای تنظیم بازار داشته و محصولات مازاد را براساس آمار مصرف و سرانه کشور از ابتدای سال مشخص کند و برای این مازاد تولید، برنامه صادراتی داشته باشد.

اما متاسفانه دولت به صورت مقطعی جنس و کالایی را برای یک مقطع آزاد کرده و سپس چند روز دیگر جلوی آن را می‌گیرد بنابراین با این حساب صادرکننده امنیت نداشته و سردرگم می‌شود و از سوی دیگر در قانون آمده است که دولت باید برای صادرات محصولات کشاورزی مشوق صادراتی داده و صادرکننده را تشویق و به او یارانه دهد در حالی که تاکنون دولت ریالی پرداخت نکرده است.

بنابراین برای صادرات باید برنامه‌ریزی کرد و دولت برای پر کردن ظرفیت‌های خالی در بخش آب، صنایع پایین‌دستی کشاورزی، ماشین‌آلات و دامداری، تسهیلات ارزان قیمت در اختیار بخش کشاورزی قرار دهد تا بتوان این ظرفیت‌های خالی را پر کرد تا در بخش کشاورزی شاهد رونق تولید باشیم.

فارس: ارزیابی شما از واگذاری بخش‌های دولتی به بخش خصوصی چیست؟

محمودزاده: دولت باید در واگذاری بخش‌های دولتی به بخش خصوصی دقت کند چون در برخی شهرها سیلوهای گندم را واگذار کرده و خریداران به جای اینکه تولید را ادامه و کار سیلوداری را دنبال کنند، آن را تعطیل کرده و زمین و تجهیزات مربوطه را فروخته‌اند و در نتیجه کارگران از کار بیکار شده که این موارد مخالف و ضد رونق تولید است.

معمولا با هدف رونق بیشتر، یک شرکت دولتی به بخش خصوصی واگذار شده تا بتواند از نظر پیشرفت و درآمد ارتقاء یابد اما متاسفانه بیشتر شرکت‌هایی که جهاد کشاورزی واگذار کرده به سمت تعطیلی حرکت کرده‌اند و کارکنان خود را اخراج و در فکر تغییر کاربری زمین‌ها هستند.

برای مثال جهاد کشاورزی در سال گذشته کشت و صنعت مغان را با رقم نازل 22 میلیارد تومان واگذار کرد و خریدار نیز ماشین‌آلات و ادوات آن را فروخت و دامداری‌ها را خالی کرد و به جای اینکه تولید را ادامه دهند سبب فروش ماشین‌آلات و بیکاری کارگران شدند و همه اینها مسائلی است که می‌تواند به رونق تولید لطمه زند.

بنابراین مسوولان باید در امر زیرساخت‌های تولید دقت بیشتری داشته و آن را فراهم و خلاها را پر و قوانین مجلس را اجرا کنند چون اگر قانون اجرا نشود نمی‌توان گفت که دولت موفقیتی در این راه حاصل می‌کند اما متاسفانه بیشتر قوانین بخش کشاورزی توسط دولت اجرایی نشده است.

فارس: مشخصا در موضوع رونق تولید، مهمترین موانع بخش کشاورزی در استان چیست؟

محمودزاده: در آذربایجان‌غربی صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی ضعیف است و تعداد صنایع کمی وجود دارد و از سویی در بخش استفاده بهینه از آب مشکلات فراوانی وجود دارد و هم اینک آب کشاورزی در استان با وجود اینکه به احیای دریاچه ارومیه نیاز داشته و باید در آب کشاورزی صرفه‌جویی و مازاد را به دریاچه رها کنند اما دولت در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده است.

هم‌اکنون بیشتر دشت‌های آذربایجان‌غربی به شکل سنتی آبیاری شده و سبب هدررفت آب می‌شود که این خود مانع تولید است و از سوی دیگر دولت به بهانه احیای دریاچه ارومیه در استان، مجوز برداشت آب برای صنعت و خدمات را ممنوع کرده است.

بنابراین همین خود مانع رونق تولید شده و با اینکه احیای دریاچه ارومیه باید انجام شود اما باید در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و مقداری نیز به صنعت و خدمات اختصاص یابد.

اگر با اجرای آبیاری‌های، قطره‌ای، بارانی و تحت‌فشار تنها 30 درصد دیگر در مصرف آب صرفه‌جویی شود، آب بیشتری برای احیای دریاچه، صنعت و تولید فراهم می‌شود.

اما با این موجود، متاسفانه دولت تنها به فکر رهاسازی آب از پشت سدها است که یکی از مهمترین موانع رونق تولید محسوب می‌شود.

فارس: ظرفیت‌های مرزی تا چه حد در رونق تولید موثر است؟

محمودزاده: با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی با چهار کشور هم مرز است می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای رونق تولید باشند یعنی دولت باید برای آن برنامه‌ریزی کرده و بازارچه صادرات محصولات کشاورزی مشترک را بین کشورها ایجاد کند.

این بازارچه‌ها سبب ایجاد ارتباطات بیشتر استان با کشورهای همجوار شده و محصول مازاد به راحتی به بازار این کشورها صادر می‌شود و از سوی دیگر محصول مورد نیازی که برای مصرف تولید داخل مورد نیاز است یعنی نهاده‌های مورد نیاز برای تولید داخل برای کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی، می‌توان به راحتی از این بازارچه‌ها وارد استان کرد در حالی که از ظرفیت مرزی استفاده نمی‌شود.

بنابراین باید مرزها را تبدیل به فرصت کرده و از سویی ماشین‌آلات کشاورزی فرسوده باید نوسازی شده و دولت تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار کشاورزان استان قرار دهد تا تولید، رونق بیشتری یابد.

تشکل‌های بخش کشاورزی نیز باید در استان تقویت شود تا زمینه تولید محصول بیشتر و زمینه صادرات را فراهم کنند.

فارس: بنابراین به نظر شما نقش دولت در تحقق شعار سال بیشتر از مردم است؟

محمودزاده: مجلس، سیاست‌ها را به شکل قانون درآورده و قوانین مورد نیاز را مشخص کرده و دولت باید با اجرای به موقع و صحیح قوانین، زمینه ارتقاء و رونق تولید را فراهم کند.

بنابراین زمانی که دولت به موقع قوانین را اجرا نمی‌کند یا نیم بند اجرا کرده و یا اصلا اجرا نمی‌کند، به تولید لطمه وارد می‌شود برای مثال از برنامه پنجم توسعه گفته شده که دولت باید بیمه محصولات کشاورزی را در کشور به 50 درصد برساند یعنی نیمی از محصولات کشاورزی و دامی زیر پوشش بیمه قرار گیرد در حالی که هم اکنون تنها 25 درصد زیر پوشش بیمه هستند و باید پوشش بیمه‌ای به 35 درصد می‌رسید در حالی که دولت در این زمینه هیچ اقدامی انجام نداده است.

در موضوع آبیاری تحت فشار در برنامه ششم توسعه، دولت باید آن را از دو میلیون و 500 هزار هکتار به پنج میلیون و 500 هکتار می‌رساند یعنی سالیانه 600 هزار هکتار اضافه می‌کرد در حالی که دولت در طول این دو سال، به جای سالانه 600 هزار هکتار اراضی زیرپوشش، سالی 200 هزار هکتار زیرپوشش قرار داده و تنها یک سوم قانون را رعایت کرده است.

گفت‌وگو از نصیبه نیک‌زاد قوشچی

انتهای پیام/61024/ن

نظر شما