شناسهٔ خبر: 31897146 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون اول رئیس جمهور:

تسهیلات کافی برای خسارت سیل پرداخت می شود/ مردم نگران نباشند

گرگان- معاون اول رئیس جمهور با بیان این که پذیرفتنی نیست که مدیری در سخت ترین شرایط در استان حضورنداشته باشد، گفت: دولت تسهیلات کافی برای خسارات سیل پرداخت خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، اسحاق جهانگیری، شامگاه شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان اظهار کرد: حادثه بسیار تلخی در گلستان اتفاق افتاد سیلی که بار دیگر مردم گلستان را در ایام نوروز اذیت کرد.

وی افزود: در برخی از مناطق کشور و در برخی از شهرهای استان تلخ و سخت بود امیدواریم که نتایج آن برای مردم خوب و مفید باشد.

جهانگیری با بیان اینکه کشور ما حادثه خیز است و اکثر حوادث طبیعی در آن اتفاق می افتد، ادامه داد: متاسفانه در زلزله شاهد تلفات انسانی و مالی بودیم که آخرین آن در کرمانشاه اتفاق افتاد.

وی بیان کرد: الان نمی توانیم بگوییم که به نقطه‌ای رسیدیم که اگر زلزله ای مانند کرمانشاه اتفاق بیفتد، تلفات مالی و جانی نخواهیم داشت.

جهانگیری تصریح کرد: سیل ماندگاری مانند سیل کنونی گلستان نداشتیم و معمولاً سیل ها در مدت زمان‌های کوتاهی اتفاق افتاده و خسارت‌هایی را وارد می‌کردند اما اکنون اینگونه نیست.

وی با تأکید بر پیشگیری از وقوع حوادث گفت: در بازدیدی که از اسکان موقت سیل زدگان آق قلا داشتم ابهاماتی و سوالاتی مردم طرح می‌کردند و هر کدام از آنها می تواند موضوع جدی باشد.

تشکیل گروه کارشناسی

جهانگیری با تأکید بر گروه کارشناسی دقیق که سیل گلستان را ارزیابی کند، تاکید کرد: اینکه چرا این سیل با این وسعت و شدت اتفاق افتاد و آیا می شد آن را پیشگیری کرد که چنین اتفاق نیفتد و چندین سوال دیگر باید در این گروه کارشناسی پاسخ داده شود.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: مسائلی که در مورد راه آهن و راه و مسائل فنی توسط مردم مطرح می شود باید بررسی شده و به آنها پاسخ داشته شود.

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم که زیربناها در برابر سیل به یک سد و تهدید تبدیل شود، افزود: در جاهای مختلف کشور مانند تهران برخی از بزرگراه ها و خیابان ها و ساختمان در مسیر رودخانه است و به یک سد تبدیل شده است.

جهانگیری تصریح کرد: اگر روخانه های تهران حرکت کنند می تواند خسارت سنگین انسانی و مالی به بار بیاورد.

وی گفت: در ماده ۱۰ و ۱۲ احکام و قوانین کشور حدود پنج درصد از بودجه کشور برای جبرای خسارات بلایا طبیعی یا پیشگیری از آن است و باید این اهتمام در دولت باشد که بخش قابل توجهی را برای پیشگیری هزینه کنیم.

معاون اول رئیس جمهور تذکر داد: طرح هایی مانند زهکشی باید در استان اجرا شود تا سیل را پیشگیری کند این طرح ملی مورد تصویب دولت قرار گرفته و ۲۸۰ هزار هکتار زهکشی شود.

جهانگیری افزود: الان سازمان هواشناسی کشور می تواند پیش بینی دقیقی کند و باید به آن توجه کنیم.

وی تأکید کرد: در بحران مدیریت حساس تر می شود و بحران تعیین کننده است و باید در برخی از موارد مدیر از خود بگذرد تا امور کشور اداره شود و این الفبای مدیریت است.

پذیرفتنی نیست که مدیری زمان بحران در منطقه نباشد

جهانگیری یادآور شد: هر کسی در این سطح نتواند مدیریت کند نباید مسئولیتی را بپذیرد، مدیر باید وظایف را به درستی عمل کند و در بحران مسئولیت حساس‌تر می‌شود.

وی گفت: برای من قابل قبول نیست که مدیری در زمان بحران در منطقه حضور نداشته باشد و اگر در سفر و در کنار خانواده است باید بگوید آن را کنار بگذارد و بگوید که خانواده بزرگ‌تری داریم، این امر باید بررسی شود تا اگر کسی کوتاهی کرده رسیدگی و برخورد شود.

جهانگیری با تأکید بر جبران خسارات مادی سیل، خاطرنشان کرد: کشور ما ظرفیت بزرگی دارد و از این بحران عبور خواهیم کرد.

وی گفت: بازسازی منازل توسط بنیاد مسکن صورت می گیرد و در چهارشنبه هفته جاری این امر در جلسه دولت مطرح و تأکید بر این است که تسهیلات کافی برای مسکن و کشاورزی و صنعتی داده شود.

نظر شما