شناسهٔ خبر: 31896395 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آران | لینک خبر

برگزاری جشن نوروز در دانشگاه شهر کوتایسی گرجستان

جشن عید باستانی و سعید نوروز در مرکز ایرانشناسی دانشگاه 'آکاکی سرتلی' شهر کوتایسی دومین شهر بزرگ گرجستان واقع در 225 کیلومتری شمال غرب تفلیس پایتخت این کشور برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش آران نیوز:    به نقل از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، در این جشن که به همت دکتر محسن حیدرنیا استاد ایرانشناسی مدعو دانشگاه آکاکی سرتلی و به حمایت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در گرجستان برگزار شد، مسئولان و اساتید از جمله استادان گروه زبان های شرقی و دانشجویان سال های مختلف این دانشگاه حضور داشتند. 
در این مراسم ابتدا استاد 'نومادی بارتایا' رییس بخش زبان فارسی عید نوروز را به حاضران تبریک گفت و ضمن بیان فلسفه نوروز در ایران به ثبت جهانی این مراسم ارزشمند در سازمان جهانی یونسکو اشاره کرد. 
سپس دکتر 'رولاند کوپالیانی' رییس دانشگاه کوتایسی این جشن را به حاضران و بویژه نماینده جمهوری اسلامی ایران و استاد زبان ایرانشناسی این دانشگاه تبریک گفت و از اینکه مقامات فرهنگی رایزنی سفارت جمهوری اسلامی در تلاش هستند تا کرسی درس فارسی و ایرانشناسی را توسعه دهند استقبال و تشکر کرد. 
دکتر محسن حیدرنیا استاد ایرانشناسی مدعو این دانشگاه نیز به بیان فلسفه نوروز به عنوان هماهنگی زیبای طبیعت با انسان سخن گفت و خاطر نشان کرد که در این جشن زیبا که شادترین روز ایرانی ها است، سنت های ایرانی، پاکیزگی و دید و بازدید و تحول معنوی به سنن اسلامی در هم آمیخته و جشن نوروز را به جشنی ملی و معنوی تبدیل کرده است.
'گئرگی غاوتادزده' ییس سابق دانشگاه کوتایسی و استاد اقتصادی این دانشگاه نیز بر نقش مهم دانشگاه ها در بستر سازی درست روابط دوستانه میان ملت ها تاکید کرد و روابط فرهنگی و سیاسی ایران و گرجستان را بسیار پر اهمیت دانست. 
همچنین دکتر 'شالوا کیرتادزه' معاون رییس دانشگاه بر نقش نوروز در صلح و دوستی ملل تاکید کرد و از آمادگی دانشگاه کوتایسی در حمایت از کرسی زبان فارسی و ایرانشناسی سخن گفت. 
دکتر 'لوکا دوالیشویلی' رییس دانشکده علوم انسانی و از نویسندگان معروف گرجستان نیز به بیان فلسفه نوروز در دوستی ملت های ایران و گرجستان پرداخت و از اینکه دانشگاه کوتایسی از حضور استاد ایرانی استفاده می کند ابراز خوشوقتی کرد. 
در این مراسم، حاضران از سفره هفت سین نوروزی که به همت استادان و دانشجویان ایرانشناسی تهیه شده بود، دیدن کردند.


برچسب‌ها:

نظر شما