شناسهٔ خبر: 31896076 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

بحرانی که نبود مناف هاشمی ایجاد کرد

آقای استاندار کجایی؟ دقیقا کجایی؟

سفر نوروزی یک استاندار تبدیل به بحرانی بزرگ شد. درحالی که تقریبا تمام نیروهای امدادی استانی در مناطق سیل‌زده بودند، غیبت سید مناف هاشمی و عدم درخواست و اعلام بحران ملی در زمان مناسب ، موجی از نارضایتی عمومی ایجادشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیل در مناطق شمالی ابتدا در مازندران و سپس در گلستان رخ داد. امواج خروشان آب که از دامنه البرز و بر اثر لبریز شدن سدهای محلی به سمت روستاها رفته بودند، مشکلاتی را ایجاد کردند.
در همه جای دنیا سیل یک حادثه غیر مترقبه است . در مازندران سیل با همان شدت گلستان و البته ۲۴ ساعت زودتر آغاز شد. تنها ۳۰۰ مامور امدادی هلال احمر در حین درگیری سایر یگان‌های امدادی در سه جاده پر تردد نوروزی ، منطقه وسیع سیل زده را کنترل کردند. حسین‌زادگان استاندار مازندران از همان ۲۸ اسفند در مناطق سیل زده حاضر بود. حجم خرابی‌ها زیاد بودند اما مردم در آب نبودند. تنها یک روز از شروع بحران، مازندران خواهان اعلام بحران ملی کرد و در روز سوم بحران، اگرچه آب هنوز خیلی از خانه‌ها را در بر داشت، امیت جانی مردم برقرار شده بود.
در استان همجوار اما شرایط کاملا متفاوت بود. آب کامل دشت گرگان و حاشیه خلیج را پر کرده بود. شهرهایی که در فاصله کوه و دریا بودند ، اسیر سیل شدند و شهر آق‌قلا بیشترین مشکل را پیدا کرد. به قول پوریا تابان ، گزارشگر گرگانی، شهر تا کمر در آب فرو رفته بود. مردم در آب گیر کرده بودند و امکان دسترسی به در آب ماندگان از خشکی وجود نداشت.
مردم نیاز داشتند که مسئولین را در کنارشان ببینند. ولی خبری از استاندار نبود. روز اول عید پیامی از آنچه در گلستان می‌گذشت به مردم نرسید . روز دوم آق‌قلا و گمیشان غرق در آب بودند که ستاد بحران در نبود مسئول اول استان درخواست کمک کرد.
انتقادها شدت گرفت. شخص رئیس جمهور برای ارتباط با استان چاره ای غیر از مکالمه با معاون عمرانی استاندار نداشت.
کار تا جایی پیش رفت که در نبود سید مناف هاشمی در استان ، هزارجریبی نماینده مردم آق‌قلا لب به انتقاد بگشاید. او از این گفت که شهر در آب محصور شده و مسیر راه آهن اجازه خروج آب از منطقه را نمی‌دهد.

او گفت استاندار را پیدا نمی کند.
در شبکه‌های اجتماعی توئیت‌های بسیاری شده بود که سید مناف هاشمی خود را گزینه جدی سازمان مالیاتی می‌داند. برای همین خارج از استان است.
شایعات و انتقادها از یاشار سلطانی تا دیگر فعالان رسانه‌ای کار را به جایی رساند که وزیر کشور ناچار به توضیحات شود. او گفت:«استاندار به خاطر یک مشکل خانوادگی از ماه قبل مرخصی گرفته و شب عید ایران نبوده است.»
این اتفاق موجی از خواسته‌های عمومی برای برخورد با مسئول قصور کرده را به همراه داشت. مطالبه از دولت برای استعفای مناف هاشمی یا حتی برکناری او. توئیت‌های بسیاری که این خواسته را می جوییدند:گلستان بدون مناف هاشمی!
در نبود او چند مشکل اساسی در مسیر امداد وجود داشت. یکی باز کردن راه آب که نیاز به تخریب ریل آهن داشت. یکی هم مجوز اعزام قایق‌ها از خارج استان و لغو ممنوعیت‌های قانونی تردد قایق‌ها در مناطق حفاظت شده استان .
چالش‌هایی که صدای اعتراض مردم را به همراه داشت. معضلی که شخص وزیر کشور را پای کار کشاند. در بیست و چهار ساعت گذشته ، رئیس ستاد بحران ، تعداد زیادی از وزرا، معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس مجلس حضورا ازمناطق سیل‌زده بازدید داشتند و سعی کردند قصور ۲۴ ساعت نخست را بر طرف کنند.
این ‌بار حتی سلبریتی‌ها پس از ساعاتی انتقاد، پی به حضور پررنگ نیروهای امدادی بردند و همه متحدانه از نقش هلال احمر در سامان‌دهی مناطق زیر سیلاب نوشتند و حالا با گذشت سومین روز از شروع سیلاب ، اقلا مردم از خطر جانی در امان هستند و امدادرسانی سرعت گرفته.
وزیر کشور تاکید کرده خطر شدت سیلاب حتی در صورت آغاز بارش‌ها برطرف شده است و توانسته اند موج اولیه مشکلات را کنترل کنند.
تقریبا یک کشور بسیج شدند تا غفلت چند ساعته یک مسئول در انجام مسئولیتش را جبران کنند و حالا موجی از خواسته‌های مردمی راه افتاده برای برخورد با مقامی که باعث دلخوری مردم استان تحت اداره اش شده است.
سید مناف هاشمی که سابقه مدیریت در شهرداری تهران، وزارت ورزشو استانداری گلستان را دارد، در روز سختی کنار مردم استانش نبود و بخشی از این مشکلات و نارضایتی را دامن زد. شاید عذرخواهی و قبول تقصیر و پذیرش کوتاهی و سپردن مسئولیت به دیگری بتواند بخشی از دلخوری مردم خوب استان گلستان را برطرف کند اما او همچنان پس از سه روز حتی یک پیام ساده با مردم استانش رد و بدل نکرده است.

17231

نظر شما