شناسهٔ خبر: 31895456 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چین به آمریکا در خصوص فروش جنگنده اف-۱۶ به تایوان هشدار داد

وزارت خارجه چین ضمن هشدار به آمریکا در خصوص فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به تایوان تاکید کرد این اقدام می‌تواند به روابط دو کشور آسیب جدی وارد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری راشاتودی، چین به آمریکا درباره فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به تایوان هشدار داد و از واشنگتن خواست تا به حق حاکمیت این کشور احترام بگذارد تا از آسیب جدی به روابط دوجانبه پکن و واشنگتن جلوگیری کند.

ژنگ شانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد پکن با فروش تسلیحات نظامی آمریکا به تایوان قطعا مخالف است و این موضع ثابت و همیشگی خواهد بود. اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین پس از آن مطرح شد که بلومبرگ گزارش داد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فروش بیش از ۶۰ جنگنده اف-۱۶ به تایوان را مدنظر داشته است.

این مقام وزارت خارجه چین با تاکید بر اینکه فروش جگنده اف-۱۶ به روابط دوجانبه با آمریکا آسیب جدی خواهد زد، واشنگتن را ترغیب کرد تا فروش تسلیحات و روابط نظامی خود با تایوان را متوقف کند. تایوان از جمله موضوعات بحث برانگیزی است که از زمان اعلام حمایت رئیس جمهور آمریکا از همتای تایوانی خود روابط پکن و واشنگتن را تحت تاثیر قرار داده است. بلومبرگ در گزارش خود این استدلال را مطرح کرد که رئیس جمهور آمریکا ممکن است از موضوع فروش جنگنده اف-۱۶ به عنوان ابزار چانه زنی در مذاکرات تجاری جاری میان دو کشور استفاده کند.

دولت چین، تایوان را بخشی از «چین واحد» می‌داند و علی‌‎رغم اینکه قصد دارد از طریق دیپلماتیک حاکمیت خود را بر این جزیره حفظ کند و مانع تحرکات جدایی‌طلبانه مقامات تایوان شود، هیچ‌گاه استفاده از زور و گزینه نظامی برای کنترل تایوان را نیز رد نکرده است. تنش‌های تایوان و چین از زمانی که «تسای اینگ-ون» از حزب پیشروی دموکرات در سال ۲۰۱۶ به سمت ریاست جمهوری تایوان رسید، افزایش یافت.

از سوی دیگر، پس از آنکه دونالد ترامپ قانون سفر به تایوان را در تاریخ ۱۶ مارس سال جاری امضاء کرد، به گونه‌ای تایوان را به سمت استقلال از چین سوق داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما