شناسهٔ خبر: 31895452 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خبرسازترین چهره‌های آموزش عالی در سال ۹۷ را بشناسید

در سال ۹۷ برخی از چهره‌های آموزش عالی خبرساز شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال ۹۷ تغییر و تحولاتی رخ داد که موجب شد برخی از چهره‌های آموزش عالی خبرساز شوند. از جمله مهمترین این اتفاقات استیضاح وزیر علوم، تغییر رئیس دانشگاه آزاد، تغییر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و تغییر ریاست نهادنمایندگی مقام مظعم رهبری در دانشگاه‌ها بود.

بیشتربخوانید: خبرسازترین چهره دنیای فیزیک+ عکس

برکناری فرهاد رهبر و انتخاب طهرانچی در دانشگاه آزاد

فرهاد رهبر که فعالیت خود در دانشگاه آزاد را از ۲۵ تیرماه سال ۹۶ در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرده بود اما در ۲۸ مردادماه سال ۹۷ از سوی هیئت امنای این دانشگاه برکنار شد و محمدمهدی طهرانچی سرپرستی این دانشگاه را برعهده گرفت.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد عصر ۲۸ مردادماه سال ۹۷ در جمع خبرنگاران علت تغییرات مدیریتی در این دانشگاه را تسریع بخشی نظرات هیئت امنا در دانشگاه عنوان کرد.

محمد مهدی طهرانچی از سال ۹۱ تا ۹۵ ریاست دانشگاه شهید بهشتی را برعهده داشت و علاوه بر این مسئولیت در کارنامه خود سمت‌های دیگری از جمله معاونت علمی آستان قدس رضوی، معاونت پژوهش‌های علم و فناوری مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و ریاست مرکز نشر دانشگاهی دارد.

از موضوع تغییر ریاست دانشگاه آزاد که بگذریم، «محمدمهدی طهرانچی» به دلیل ۲ اتفاق مهم دیگر در دانشگاه آزاد به یکی از چهره‌های سال ۹۷ تبدیل شد و برای مدتی در صدر اخبار قرار داشت. سانحه ناگوار تصادف اتوبوس دانشجویان واحد علوم و تحقیقات و تخلف در پذیرش دانشجوی پزشکی ۲ رخداد مهم سال ۹۷ بود که به دلیل این رخدادهای تلخ رئیس دانشگاه آزاد خبرساز شد.

عاملی از دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت

سعیدرضا عاملی یکی دیگر از چهره‌هایی بود که در سال ۹۷ خبرساز شد چراکه وی از فعالیت در دانشگاه تهران برای دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شد.

در روز سه شنبه ۱۱ دی ماه سال ۹۷ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف رأی گیری درخصوص انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و در این جلسه با رأی اعضای سعید رضا عاملی به عنوان دبیر این شورا انتخاب شد.

پیش از این محمدرضا مخبر دزفولی به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کرد وی از ۸۴ تا دی ماه سال ۹۷ در این مسئولیت فعالیت می‌کرد.

استیضاح وزیر علوم

منصور غلامی، وزیر علوم نیز یکی دیگر از چهره‌های آموزش عالی است که به وسیله خبرهایی مبنی بر استیضاح وی در سال ۹۷ چهره شد.

استیضاح منصور غلامی با ۸۲ امضا و در ۱۰ محور در اواخر آبان ماه سال ۹۷ تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی شد که پس حدود دو ماه بحث و بررسی این موضوع در نیمه دی ماه با حضور وزیر علوم در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و قانع شدن نمایندگان این موضوع از دستور کار مجلس خارج شد.

انتخاب‌های سیاسی و ناکارآمد مدیریتی در دانشگاه‌ها، مدیریت گروه‌های غیر انتفاعی در مراکز علمی، کوچک‌سازی دانشگاه‌ها به جای توسعه یافتگی آنها و کاهش کیفیت علمی دانشگاه‌ها از جمله محورهای طرح استیضاح بود.

تغییرات در ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

تغییر ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از دیگر اتفاقات مهم آموزش عالی در سال ۹۷ بود که این رخداد موجب شد حجت الاسلام مصطفی رستمی با حکم مقام معظم رهبری به عنوان ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها انتخاب شود.

حجت الاسلام رستمی در طول سال‌های ۸۳ تا ۸۹ مسئولیت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، از سال ۸۹ تا ۹۵ مسئولیت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا و دفتر دانشگاه‌های استان همدان را عهده دار بود و همزمان به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا مشغول به امر آموزش و پژوهش بود.

خبرسازترین چهره‌های آموزش عالی در سال ۹۷ رابشناسید

وی حدود یکسال به عنوان مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی شریف فعالیت کرد و در مهرماه سال ۹۶ به عنوان معاون جدید فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها معرفی شده بود.

مسن‌ترین دانشجویان دانشگاه‌ها

در سال ۹۷ علاوه بر مدیران آموزش عالی که به دلیل تغییرات مدیریتی تبدیل به چهره شده بودند شاهد وجود دانشجویانی بودیم که به دلیل سن زیاد تبدیل به چهره شدند و به عنوان مسن‌ترین دانشجویان کشور شناخته شده‌اند.

جلیل قرقی مسن‌ترین دانشجوی دانشگاه آزاد است که با ۸۶ سال سن در مقطع دکتری رشته حقوق و جزا و جرم شناسی واحد شیراز دانشگاه آزاد تحصیل می‌کند.

شهریاری معلم بازنشسته ۸۰ ساله که در سال ۹۷ از پایان نامه کارشناسی ارشد خود در گروه تاریخ دانشگاه خوارزمی دفاع کرد یکی دیگر از چهره‌های آموزش عالی به شمار می‌رود که جز مسن‌ترین دانشجویان سال گذشته به شمار می‌رود.

مهرانگیز مخترع که متولد سال ۱۳۲۹ است در سال ۹۷ در رشته کارشناسی ارشد طراحی دوخت و لباس واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد پذیرفته شده است. وی نیز مسن‌ترین دانشجوی کشور به شمار می‌رود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

چهره‌های خبرساز آموزش عالی در سالی که گذشت/ مسن ترین دانشجویان

نظر شما