شناسهٔ خبر: 31895433 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روهینگیایی های رانده از خانه در جزیره دورافتاده بنگلادش جاگیر می شوند

تهران -ایرنا- تصمیم دولت بنگلادش برای انتقال هزاران آواره روهینگیا به جزیره ای دورافتاده از سواحل این کشور، انتقاد فعالان حقوق بشری را در پی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش عصر شنبه ایرنا به نقل از رویترز، بسیاری از آوارگان مسلمان مخالف چنین طرحی هستند و برخی از فعالان حقوق بشری نگران بحران های ناشی از این جابجایی هستند. داکار در نظر دارد با انتقال این آورگان به 'بهاسان چار' جزیره ای در خلیج بنگال( این جزیره چند ساعت با خاک بنگلادش فاصله دارد) از ازدحام جمعیت در اردوگاه های 'کاکس بازار' که اکنون بیش از یک میلیون روهینگیا را در خود جای داده است، بکاهد. در ماه گذشته نیز دولت بنگلادش خطاب به شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که دیگر هیچ پناهجوی روهینگیایی را از کشور میانمار نخواهد پذیرفت.
محمد شهید الحق معاون وزیر امور خارجه بنگلادش به شورای امنیت سازمان ملل گفت: متاسفانه باید اعلام کنم که کشورم دیگر ظرفیت پذیرش آوارگان بیشتر از میانمار را ندارد.
معاون وزیر خارجه بنگلادش همچنین دولت میانمار را به دادن 'وعده‌های توخالی' در زمان مذاکرات درباره بازگرداندن پناهجویان متهم کرد.
دور جدید خشونت ها در میانمار پس از حمله شبه نظامیان میانماری موسوم به ارتش رستگاری ارکنان روهینگیا (ARSA) به چندین مرکز پلیس در ایالت راخین آغاز شد.
ارتش و گروه های بودایی با حمله به مسلمانان روهینگیا اقدام به کشتار، تجاوز و آتش زدن روستاهای روهینگیایی کردند.
به گفته سازمان پزشکان بدون مرز، در جریان این حملات بیش از شش هزار 500 مسلمان روهینگیایی کشته شده اند.
بنگلادش و میانمار در 25 ماه نوامبر ( 4 آذر 1396) یک توافق نامه برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در راخین امضا کردند.
شبد**9460**1010

نظر شما