شناسهٔ خبر: 31895151 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هشدار روسیه به آمریکا در خصوص آزمایش‌های موشکی

اگر آمریکا طرح خود را برای آزمایش موشک‌های SM-۳ Block IIA سامانه ایجیس (Aegis) به منظور رهگیری موشک‌های بالستیک قاره‌پیما محقق کند، روسیه تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد پروژه‌های آمریکا برای آزمایش موشک‌های SM-۳ Block IIA به منظور رهگیری موشک‌های قاره‌پیما، مسکو را بر آن می‌دارد تدابیر فنی مناسب اتخاذ کند.

بنابر اعلام وزارت امور خارجه روسیه، اگر آمریکا طرح خود را برای آزمایش موشک‌های SM-۳ Block IIA سامانه ایجیس (Aegis) به منظور رهگیری موشک‌های بالستیک قاره‌پیما محقق کند، روسیه تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به اخباری که با استناد به مسئولان پنتاگون درخصوص تمایل نظامیان آمریکایی برای آزمایش موشک SM-۳ Block IIA برای رهگیری موشک بالستیک قاره‌پیما در سال ۲۰۲۰ از سوی رسانه‌های آمریکایی منتشر شده است، توجه داریم. یک تهدید به واقعیت تبدیل می‌شود. روسیه باید آن را مورد توجه قرار دهد و تدابیر لازم را در سطح فنی اتخاذ نماید.»

واشنگتن ۱۷ ژانویه در گزارشی درخصوص سیاست آمریکا در زمینه دفاع ضدموشکی اعلام کرد آزمایش موشک SM-۳ Block IIA که برای سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده است، به رهگیری موشک‌های بالستیک قاره‌پیما اختصاص خواهد داشت.

این بیانیه افزود: «این طرح نگرانی ما را برانگیخته است. اخبار مبنی بر چنین آزمایش‌هایی بار دیگر موید ماهیت وقیح اظهارات واشنگتن مبنی بر اینکه سامانه دفاعی ضدموشکی آمریکا روسیه را هدف قرار نمی‌دهد، است. واشنگتن سال هاست تلاش می‌کند مسکو را متقاعد کند که سامانه ضدموشکی که در حال ایجاد آن است، نیرو‌های بازدارندگی هسته‌ای روسیه را تهدید نمی‌کند.»

موشک SM-۳ Block IIA بخشی از سامانه دفاع موشک بالستیک ایجیس است. این سامانه قرار است در سال ۲۰۲۰ در لهستان مستقر شود. دو آزمایش این موشک که ژوئن ۲۰۱۷ و ژانویه ۲۰۱۸ انجام شد، به شکست انجامید. اما پرتاب این موشک در فوریه ۲۰۱۷ و ۲۶ اکتبر ۲۰۱۸ با موفقیت انجام شد.

رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۸۷ پیمان نیرو‌های هسته‌ای میا‌ بُرد را امضا کردند. هدف از انعقاد این پیمان انهدام همه موشک‌های کروز و موشکی بالستیک آمریکا و روسیه بود که از زمین پرتاب می‌شوند و برد آن‌ها بین پانصد تا پنج هزار و پانصد کیلومتر است.

مسکو در آن زمان واشنگتن را به آزمایش سامانه‌های ممنوعه در قالب پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان‌بُرد و همچنین استقرار سامانه‌های ایجیس متهم کرد. سامانه‌های ایجیس در خاک اروپا تحت عنوان سپر ضدموشکی، ظرف چند ساعت از یک ساز و کار دفاعی به یک سامانه جنگی تبدیل شود.

انتهای پیام/

نظر شما