شناسهٔ خبر: 31894973 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایتالیا و چین تفاهمنامه جاده ابریشم جدید را امضا کردند

رم - ایرنا - مراسم امضای تفاهمنامه همکاری در زمینه طرح 'جاده ابریشم جدید' روز شنبه با حضور 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین و 'جوزپه کونته' نخست وزیر ایتالیا و شماری از وزیران دو کشور در شهر رم به امضا رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش عصر شنبه ایرنا، 'لوئیجی دی مایو' معاون نخست وزیر و وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا و 'هی لیفنگ' رئیس کمیسیون ملی برای توسعه و اصلاحات چین، در این مراسم که در محل 'ویلا ماداما' در رم برگزار شد، تفاهمنامه همکاری در زمینه جاده ابریشم جدید و همچنین جاده ابریشم دریایی قرن 21 را امضا کردند.
نخست وزیر ایتالیا پس از این دیدار و مراسم امضای تفاهمنامه به روابط سنتی بسیار خوب میان دو کشور اشاره کرد و افزود:ایتالیا و چین باید روابط موثرتری را ایجاد کنند.
بر اساس این گزارش، در مجموع 19 توافق میان ایتالیا و چین در این مراسم به امضا رسید که شامل تفاهم در زمینه های مختلف از مالیات تا سلامت، از نوآوری تا فرهنگ، تا کشاورزی می شود و جاده ابریشم یکی از این تفاهمنامه ها به شمار می رود. حجم تجاری این توافق ها میان شرکت های خصوصی ایتالیایی و چینی به حدود 20 میلیارد یورو می رسد. رئیس جمهوری چین امروز قرار است برای سفری کوتاه عازم شهر پالرمو در جنوب ایتالیا شود.
رئیس جمهوری چین که پنجشنبه شب در صدر هیاتی 200 نفره وارد رم شد، روز گذشته (جمعه) با سرجو ماتارلا همتای ایتالیایی خود در کاخ ریاست جمهوری این کشور دیدار و درباره تقویت همکاری های تجاری و فرهنگی گفت و گو کرد.
شهر رم به مناسبت سفر رئیس جمهوری چین به این کشور تحت تدابیر شدید امنیتی به حالت دژ زرهی تبدیل شده و از یک روز قبل از ورود جین پینگ لشکری متشکل از هزاران مامور امنیتی برای مقابله با هر نوع خطر بکار گرفته شده اند.
پیوستن ایتالیا به طرح جاده ابریشم جدید به مناسبت سفر رئیس جمهوری چین به رم ، حرف و حدیث هایی به دنبال داشته و در جناح حاکم اختلاف برانگیز شده است. طرح جاده ابریشم جدید موسوم به 'یک کمربند - یک جاده' طرحی است که 5 سال قبل از سوی رئیس جمهوری چین ارائه و نزدیک به 130 کشور دنیا را دستکم در آسیا و اروپا در بر می گیرد.
احزاب ائتلافی دولت ایتالیا دیدگاه مختلفی در پیوستن به این طرح دارند و جنبش پنج ستاره مصرانه خواهان پیوستن به طرح مذکور و حزب 'اتحاد' مخالف آن است.
آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با انتقاد از طرح جاده ابریشم جدید اعلام کردند که پکن از طریق سرمایه گذاری ها کلان در صدد گسترش نفوذ در ساختارهای زیربنایی کشورها است. اما چین موفق شد نظر رم را به طرح احداث جاده ابریشم جلب و ایتالیایی ها امیدوارند تا چینی ‌ها در بنادر جنوا در شمال و تارانتو در جنوب این کشور سرمایه ‌گذاری کنند.
شبد**اروپام**461

نظر شما