شناسهٔ خبر: 31894674 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سفر شی جینپینگ به ایتالیا

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صداوسیما، شی جینپینگ رئیس جمهور چین در سفر به ایتالیا روز جمعه با روبرتو فیکو رئیس مجلس نمایندگان این کشور در رم دیدار و گفتگو کرد.
گفتگو درباره روابط دو جانبه، همکاری میان چین و کشورهای اروپایی، تبادل و همکاری وسیع میان نهادهای قانونگذاری دو کشور و به اشتراک گذاشتن تجارب کاری در این زمینه و نیز همکاری اقتصادی و فرهنگی میان رم و پکن محور اصلی این گفتگوها بود.به گزارش خبرگزاری شین هوا، شی جینپینگ خاطرنشان کرد: "به کمک تلاشهای مشترک، روابط چین و ایتالیا در رأس روابط میان چین و اتحادیه اروپا قرار دارد. هر دو کشور قادر به توسعه طولانی مدت روابط دوستانه خود هستند. توسعه روابط چین و ایتالیا از طریق شباهت های تاریخی، واقعیت و آینده ای که دو کشور به اشتراک می گذارند، امکان پذیر است".
وی با اشاره به اینکه دو کشور از مدت ها قبل از زمان احداث جاده ابریشم سابق با یکدیگر ارتباط داشته اند، افزود: "رم و پکن درگیری تاریخی با یکدیگر تجربه نکرده اند و در خصوص منافع اصلی اختلاف نظر ندارند. به همین علت ابتکار کمربند و جاده (ICR) برای آنها چشم انداز وسیعی از همکاری ها را فراهم می سازد".
شی جینپینگ تأکید کرد: "چین برای همکاری با ایتالیا و تعمیق توافق راهبردی، توسعه همکاری های دو جانبه سودمند و افزایش تبادلات فرهنگی میان مردم مصمم است. چین همچنین خواستار آن است که شراکت راهبردی جامع دو کشور به برگزاری اجلاس های جدید منجر شود".
رئیس جمهور چین همچنین ابراز امیدواری کرد که مجلس نمایندگان ایتالیا بتواند به لحاظ قضایی و سیاسی شرایطی را فراهم کند تا همکاری دو جانبه و تبادلات میان مردم دو کشور تسهیل شود.
روبرتو فیکو نیز تصریح کرد چین یک شریک مهم برای کشورش است و سفر شی جینپینگ به توسعه روابط دو جانبه دو کشور در سطحی بالاتر کمک کرد.

نظر شما