شناسهٔ خبر: 31894630 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

پرونده ویژه | اردوی جهادی

«اردوهای جهادی اقتصادی»؛ اولویت اول دانشجویان بجنوردی/ از نقطه صفر مرزی تا حاشیه شهر

سال گذشته سالی پرکار برای دانشجویان جهادگر خراسان شمالی بود. دانشجویان خراسانی با دل و جان به دورترین نقطه استان، لب مرز‌های کشور می‌رفتند و به مردم کشورشان مخلصانه خدمت می‌کردند.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه  خبرگزاری دانشجو،  حسین اکبری؛ سال گذشته سالی پرکار برای دانشجویان جهادگر خراسان شمالی بود. دانشجویان خراسانی با دل و جان از مرکز استان و دیگر شهر‌ها به دورترین نقطه استان یعنی به لب مرز می‌رفتند و به مردم کشورشان مخلصانه خدمت می‌کردند.

برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی برای اردوی جهادی در سال گذشته اندکی نسبت به قبل تغییر داشت؛ تا پیش از این دانشجویان صرفا به اقدامات عمرانی و گاها فرهنگی مشغول بودند، اما در سال ۹۷ رویکرد تغییر کرد. هرچند فعالیت‌های عمرانی نیز در دستور کار بود، اما برنامه‌های اقتصادی‌ نیز به روی میز آمد.

«اردو‌های جهادی اقتصادی» عنوانی بود که دانشجویان بر برنامه هایشان گذاشتند. آن‌ها در مدت حضور خود در روستاها، سعی داشتند بخشی از مردم را با کسب و کار‌هایی که می‌شود در روستا ایجاد کرد، آشنا کنند و یا مقدمات ایجاد کسب و کاری را فراهم سازند. این روش برای اولین بار بود که دانشجویان خراسان شمالی آن را به پیش گرفتند و نتیجه‌ی خوبی نیز حاصل شد.

در این گزارش سعی داریم برخی از اصلی‌ترین فعالیت‌های جهادی دانشجویان استان خراسان شمالی را شرح دهیم.

کلاس‌های اقتصادی برای مردم روستا
در همان ابتدای سال بود که مسئول امور جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد به خبرنگار ما گفت: طبق تصمیم تیم جهادی دانشگاه بجنورد، بناست فعالیت‌های این تیم به سمت مباحث اقتصادی برود و کارگروه‌های اشتغال و کارآفرینی با همکاری مرکز تحقیقات بسیج دانشجویی نیز تشکیل شود تا فعالیت‌های اقتصادی را در این روستا آغاز کنیم.

به این ترتیب فعالیت‌های اقتصادی جهادگران در استان آغاز شد. تیم‌های جهادی سعی داشتند این مسیر را طی کنند. به عنوان نمونه جواد سلمانی، مسئول بسیج دانشجویی شهرستان جاجرم اردوی جهادی تیمش را این گونه شرح داد: کلاس‌های متنوعی برای مردم روستا  برگزار شد  که از جمله آن می‌توان به کلاس‌های پرورش قارچ و زعفران، نمدبافی، معرفی گیاهان دارویی و بازار فروش آن و خیاطی اشاره کرد.

زینب محمدی، مسئول خواهران اردوی جهادی بسیج دانشجویی شهرستان جاجرم نیز در این خصوص گفت: در بخش کلاس‌های پرورش زعفران با رایزنی‌های انجام شده، مدرک نیز به بانوان ارائه شد تا بتوانند از وام‌ها استفاده کنند و اشتغالزایی صورت پذیرد.

اردوی جهادی دانشجویان جاجرم در سال ۹۷ با حضور بیش از ۵۰ دانشجو برگزار شد.

۹۰ دانشجو به نقطه صفر مرزی رفتند
یکی دیگر از اردو‌های جهادی برگزار شده در استان، توسط دانشجویان شهرستان شیروان بود. این دانشجویان نیز فعالیت‌های خود را در سه بخش عمرانی، فرهنگی و اقتصادی تعریف کرده بودند. اصغر صابریان، مسئول بسیج دانشجویی شیروان نیز به خبرنگار ما گفت: بسیج دانشجویی شهرستان شیروان امسال توانست ۹۰ نفر جهادگر را در قالب پنج گروه به منطقه قوچ خانه واقع در نقطه صفر مرزی ارسال کند. از این تعداد ۶۰ آقا و ۳۰ زن در اردوی جهادی به مدت ۱۵ روز شرکت داشتند.

صابریان ادامه داد: گروه شهید ملک محمدی که گروه خواهران بود، وظیفه فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و اشتغال زایی را برای کودکان و بانوان بر عهده داشت.

مسئول بسیج دانشجویی شهرستان شیروان گفت: گروه شهید دیالمه نیز در حوزه پزشکی، دندان پزشکی و روان پزشکی فعال بود. ما در این گروه در دو روستای قلهک اولیا و سفلا پخش دارو و ویزیت رایگان برای اهالی روستا داشتیم. همچنین غربالگری فشار خون را در پنج روستای دیگر انجام دادیم. در سه روستا نیز بحث دندانپزشکی را فعال کرده بودیم که توانستیم در مجموع ۲۵۰ نفر را مورد عمل جراحی و ترمیم دندان قرار دهیم.

وی در پایان گفت: در بخش کشاورزی و کمک به کشاورزان و بستر شناسی نیز اقدامات خوبی انجام شد؛ البته اقدامات بیشتر از این مقدار بیان شده بود که به دلیل گسترده شدن فعالیت‌ها نسبت به سال‌های گذشته، به زودی آمار و اطلاعات دقیق‌تر فعالیت‌ها ارائه خواهد شد.

حضور در مناطق زلزله زده؛ اصلی‌ترین برنامه دانشجویان جهادی
استان خراسان شمالی طی این سال‌ها، چندباری گرفتار زلزله شده است که در این حوادث برخی روستا‌ها آسیب‌های جدی‌ای دیدند. دانشجویان بسیجی استان همواره از همان لحظات ابتدایی پس از زلزله، خود را به مناطق آسیب دیده می‌رساندند و کمک رسانی به مردم را آغاز می‌کردند.

اما به دلیل کم کاری برخی از مسئولان، مشکلات مردم زلزله زده پس از مدت‌ها نیز باقی ماند و باز هم این جهادگران هستند که به آن مناطق رفته و مشکلات را حل می‌کنند. در سال ۹۷ دانشجویان جهادی حوزه شهید طهرانی مقدم یکی از تیم‌هایی بودند که به مناطق زلزله زده اعزام شدند.

ابوالفضل اصغری راد، جانشین حوزه شهید طهرانی مقدم خراسان شمالی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، گفت: حوزه دانشجویی شهید طهرانی مقدم تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های اشراق و دارالفنون را به منطقه محروم موری از توابع شهرستان جاجرم اعزام کرد.

اصغری راد ادامه داد: آغاز فعالیت جهادی دانشجویان با دو پروژه عمرانی ساخت منزل مسکونی و همچنین یک چشمه سرویس بهداشتی بود. خوشبختانه پس از صمیمیتی که میان اعضای گروه با اهالی روستا ایجاد شد، مردم این روستا بسیاری از مشکلات خود را به دانشجویان منتقل می‌کردند و پیگیر مطالبات خود بودند.

جانشین حوزه شهید طهرانی مقدم خاطرنشان کرد: متاسفانه پس از زلزله‌ای که در جوار این روستا اتفاق افتاد، بسیاری از منازل مسکونی این روستا تحت تاثیر قرار گرفته شد و مطالبه اصلی اهالی روستا ترمیم و بازسازی منازلی بود که متاسفانه کمیته امداد امام خمینی (ره) و همچنین بنیاد مسکن استان خراسان شمالی این مسئله را با بررسی جزئی و نادیده انگاشتن خرابی‌های ساختمان‌ها مختومه، و بدون تخریب و خسارت به ساختمان‌های اهالی روستا اعلام کردند.

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد، موفق‌ترین تیم جهادی استان
اما به مرکز استان بیاییم و ببینیم دانشگاه‌های مرکز استان چه فعالیت‌های جهادی را در سال ۹۷ به ثبت رساندند. بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بجنورد را می‌توان فعال‌ترین تیم در مرکز استان دانست. این تیم در طول سال و به طور پیوسته اردو‌های یک یا دو روزه خود را در مناطق محروم برگزار می‌کرد. همچنین در تعطیلات تابستانه نیز دانشجویان این دانشگاه یکی از اصلی‌ترین اردو‌های جهادی خود را در منطقه زرق آباد از توابع شهرستان اسفراین برگزار کردند. اهالی این منطقه شدیدا از بیماری خطرناک «سالک» رنج می‌بردند و این موضوع دغدغه‌ای شده بود تا دانشجویان به سمت این محل حرکت کنند. دانشجویان دانشگاه آزاد بجنورد در مدت ۱۰ روز شناسایی‌ها برای حل این مشکل را انجام دادند.
روایت جهادگران بسیجی از زØم سالÚی Úه بر تن «روستاØیان اسفراینی» نشسته است/ از پشت میز مشÚلات حل نمی‌شود
امین ریحانی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد در این باره گفت: گروه جهادی دانشگاه آزاد با همکاری نماینده بنیاد برکت استان، جلسات متعددی با فرمانداری، استانداری، بخشداری و معاونت دانشگاه علوم پزشکی گذاشته است تا بتواند با همکاری این مسئولان بیماری سالک را ریشه کن کند؛ البته گاهی مسئولان مربوطه به این منطقه آمده اند؛ اما یا نتوانسته اند کاری انجام دهند و یا اقدامات به صورت مقطعی شکل گرفته است. امیدواریم با همت جهادگران بتوانیم مسئولان را پای کار بکشانیم تا از رنج مردم مناطق محروم کاسته شود.

ریحانی ادامه داد: در این دوره حدود ۱۵ تا ۲۰ دانشجوی جهادگر به مدت ۱۰ روز در منطقه حضور دارند تا با شناسایی دقیق‌تر بتوانیم مشکلات را حل کنیم. ما در این مدت به شناسایی مخروبه‌ها و محل‌های رشد این پشه ها، دعوت از کارشناسان به منطقه برای پیشگیری از این بیماری و آموزش به مردم روستا مشغول هستیم.

خدمات پزشکی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی
دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی نیز بنا به تخصص خود همواره اردو‌های جهادی خود را به ارائه خدمات پزشکی به مردم سپری می‌کنند. در سال ۹۷ این اردو‌ها به تعداد زیادی برگزار شد که صرفا در یکی از این موارد، دانشجویان ۴۳۰ مورد دندان را جراحی کردند.

سید امیرحسین موسوی، مسئول بخش دندان پزشکی گروه جهادی احمد کاظمی گفت: اردوی جهادی اخیر با همکاری بسیج دانشجویی علوم پزشکی، معاونت اجتماعی و درمان دانشگاه علوم پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، آستان قدس رضوی و گروه جهادی شهید احمد کاظمی در دهستان سنگر از توابع شهرستان فاروج و در روستای خرق و روستا‌های اطراف برگزار شد.

موسوی ادامه داد: ما در این اردو سه بخش فرهنگی، پزشکی و دندان پزشکی داشتیم که دو بخش فرهنگی و پزشکی به صورت گردشی برگزار می‌شد، اما بخش دندان پزشکی به صورت ثابت در دبستان روستای خرق دایر بود. به همین دلیل هر روز را مخصوص یک روستا قرار دادیم تا مردم روستا‌ها بتوانند به محل مورد نظر بیایند.

مسئول بخش دندان پزشکی گروه جهادی احمد کاظمی خاطرنشان کرد: در این اردو اولویت، رسیدگی به نوجوانان و جوانان بود. برای اطفال نیز خدمات به صورت رایگان داشتیم. در این مدت ۱۲ دانشجوی سال آخر پزشکی همراه ما بودند که هر روز یک دندان پزشک هم به ما ملحق میشد.

وی گفت: در این اردوی ۴ روزه موفق شدیم ۴۳۰ مورد جراحی و کشیدن دندان، ۴۰۰ مورد معاینه و ارجاع دندانپزشک، ۱۲۰ مورد ترمیم دندان، ۳۵۰ مورد ویزیت پزشکی و ارائه دارو رایگان به ارزش ۱۰ میلیون تومان را به ثبت برسانیم.

حاشیه شهر بجنورد، منطقه‌ پر کار برای دانشجویان جهادگر
بخش زیادی از اردو‌های جهادی دانشجویان جهادی بجنورد به حاشیه شهر تعلق دارد. طبق آماری که مسئولان ارائه داده اند حدود یک سوم جمعیت بجنورد حاشیه نشین هستند. بجنورد ۹ منطقه حاشیه شهر دارد که می‌تواند آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی فراوانی را به جامعه وارد کند. از این رو دانشجویان برنامه ویژه‌ای برای این مناطق دارند. حجم زیادی از این برنامه‌ها مخصوص بانوان دانشجو است که در ارتباط مستقیم با مادران خانواده‌ها خدمات آموزشی و فرهنگی خود را ارائه می‌دهند.

در یکی از این اردو‌های جهادی برگزار شده، در یک روز ۱۸ تیم جهادی به مناطق هدف اعزام شدند که از این ۱۸ تیم، ۱۲ تیم در خود بجنورد فعالیت کردند.

امین ریحانی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بجنورد در حاشیه یکی از این اردو‌ها به خبرنگار ما گفت: ما هر حرفی می‌زنیم، باید برگردیم سر مسئولان. نمی‌دانم با چه حرفی یا ایده‌ای باید مسئولان را به این مناطق کشاند. لطفا یک لحظه به کلاته آذرسا بیایید. اینجا به بجنورد چسبیده است. خانه‌ای اینجا نشست کرده. با همت جهادگران در حال بتن ریزی آن هستیم؛ اما دریغ از حضور یک مسئول. این خانواده محروم هستند و اکنون در چادر زندگی می‌کنند. 

به طور کلی می‌شود فعالیت جهادگران استان در سال گذشته را مناسب ارزیابی کرد. فقط در تابستان ۹۷ و طبق آمار ارائه شده از سمت معاونت امور جهادی بسیج دانشجویی خراسان شمالی، بسیج دانشجویی توانست بیش از ۴۴۰ دانشجو در قالب ۱۵ تیم جهادی را به مناطق محروم اعزام کند. عددی که با توجه به تعداد دانشجویان استان مناسب است. این ۴۴۰ دانشجوی اعزامی که از شهر‌های مختلف استان به روستا‌های محروم اعزام می‌شدند، توانستند ۲۴ روستا و ۴ منطقه حاشیه شهر را تحت خدمت رسانی خود قرار دهند. امید است این قبیل امکانات در سال پیش رو نیز با قدرت بیشتری ادامه یابد.

نظر شما