شناسهٔ خبر: 31894499 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ششمین روز سیل؛

بازسازی مناطق سیل زده بلافاصله با مهیاشدن شرایط

معاون اول رییس جمهور: بازسازی واحدهای مسکونی بلافاصله بعد از مهیا شدن شرایط با محوریت بنیاد مسکن آغاز خواهد شد.

صاحب‌خبر -

>>> بازدید معاون اول رئیس جمهور از مناطق سیل زده

>>> تمهیدات دولت برای جبران خسارت سیل گلستان

 

 بازسازی مناطق سیل زده بلافاصله با مهیاشدن شرایط

معاون اول رییس جمهور درباره سیل دو استان شمالی کشور گفت: ­تاکنون چنین سیل ماندگاری نداشته ایم. آقای جهانگیری در جلسه ستاد بحران استان گلستان افزود: ما ­یک کشور حادثه خیز ­هستیم که امیدواریم خداوند کمک کند که حوادث تلفات جانی نداشته باشیم. وی افزود:­حادثه تلخ و نگران کننده ای اتفاق افتاد و مردم استان گلستان را در آستانه سال نو آزار داد. وی گفت: در زمینه سیل و حوادث غیر مترقبه کشور ما حادثه خیز است و درباره حوادث اینگونه مهمترین موضوع پیشگیری هایی است که باید انجام شود.

وی اضافه کرد:در بازدید از مناطق سیل زده مردم مسائلی مطرح می کنند و ابهاماتی مطرح می شود که هر یک باید از سوی یک گروه کارشناسی بررسی شود که آیا امکان داشت حادثه اینگونه وسعت پیدا نکند و آیا اینکه گفته­ می شودمسائل فنی­در تشدید حادثه­ اثر گذار بوده صحیح است. معاون اول رییس جمهور گفت:­در قانون پیش بینی شده است که پنج درصد از بودجه سالانه باید صرف تامین خسارات سوانح طبیعی و پیشگیری شود که باید پیگیری و طرح هایی در استان گلستان تعریف شود که مانع از تکرار حوادث مشابه شود.

وی افزود:­این پروژه می تواند در قالب یک طرح ملی در دولت به تصویب برسد و باید در کنار پیشگیری به اخطارهای هواشناسی توجه جدی شود. جهانگیری اضافه کرد: الان سازمان هواشناسی پیش بینی های دقیق تا سه روز را انجام می دهد همین الان برای سه روز آینده هشدار جدی داده می شود که باید جدی گرفته شود. وی گفت: ساماندهی رودخانه ها باید به صورت جدی در استان گلستان دنبال شود. معاون اول رییس جمهور افزود:­در­بحران، مدیریت باید در جهت مصالح مردم و کشور از خود بگذرد تا منافع مردم حفظ شود و در زمان مناسب بهترین تصمیم را در این چارچوب اتخاذ کند.

جهانگیری گفت:این الفبای مدیریت است و اگر کسی نتواند اینگونه باشد اصلا نباید مسئولیت قبول کند و به هیچ وجه قبول ندارم مدیری در حساس ترین شرایط در صحنه حضور نداشته باشد و حتما باید سهل انگاری ها در این حادثه پیگیری جدی شود. وی افزود: در اینجا اتفاقات نگران کننده ای حادث شده است که نیازمند پیگیری بیشتری است وضمن تشکر از همه مدیرانی که در جهت کاستن از آلام مردم تلاش کردند ­اما این تلاش ها باید ادامه یابد زیرا مردم خسارت مالی سنگینی متحمل شده اند، مردمی که مشخص است وضعیت مالی چندان خوبی هم ندارند، باید کمک کنیم زندگی مردم دچار مشکل نشود.

وی گفت: افزایش سقف کمک های­ بلا عوض حوادث غیرمترقبه در ستاد بحران استان بررسی خواهد شد، در هر حادثه ای یک کمک بلا عوضی پرداخت می شد که در اینموردهم باید رقم جدید­تعیین خواهد شد. معاون اول رییس جمهور افزود:­نقش محوری مردم در این حادثه نیز همچون حوادث مشابه دیگر پررنگ بوده است و من اطمینان دارم چهره های تاثیر گذار در این حادثه نیز برای کمک به مردم به یاری دولت خواهند آمد. وی اضافه کرد: در ارتباط با بازسازی خانه های مردم ، بنیاد مسکن خسارات را در هر دو استان برآورد خواهد کردتا تسهیلات مورد نیاز برای بازسازی واحدهای مسکونی و بخش کشاورزی و واحد های صنعتی در اولین جلسه هیئت دولت بررسی و تصویب خواهد شود.

جهانگیری گفت: بازسازی واحدهای مسکونی بلافاصله بعد از مهیا شدن شرایط با محوریت بنیاد مسکن آغاز خواهدشد. برای حمایت از کشاورزان خسارت دیده هم با توجه به محدودیت های اعتباری کشور کمک خواهد شد. وی افزود: همه باید تلاش کنیم تا برای بازگشت سریع مردم به زندگی عادی تلاش کنیم و باید حاصل این تلاش هم افزایی و وحدت باشد.

 ابلاغ سرلشکر باقری به نیروهای مسلح
پیرو فرمان فرماندهی معظم کل قوا به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر ضرورت گسیل امکانات بیشتر به مناطق سیل زده استان های گلستان و مازندران، سرلشکر باقری طی ابلاغیه ای به فرماندهان سپاه، ارتش، ناجا و وزارت دفاع دستور دادند علاوه بر کمک های انسانی، لجستیکی و بهداشتی که تا به حال انجام داده‌اند، در اقدامی دقیق، همپوشانی شده و جهادی، حمایت های جامع و منسجم از آسیب دیدگان را تا زمان استقرار آرامش هموطنان عزیز ادامه دهند.
سرلشکر باقری در همین راستا جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح را در رأس یک هیئت از فرماندهان عالیرتبه به منظور فرماندهی صحنه و ایجاد هماهنگی های لازم میان نیروهای لشکری و کشوری به مناطق سیل زده اعزام کرد.

 معرفی سرپرست استانداری گلستان
وزیر کشور در حکمی میر محمد غراوی را با حفظ سمت به عنوان سرپرست استانداری گلستان منصوب کرد. در بخشی از حکم آمده است: یاری و امدادرسانی سریع به آسیب دیدگان سیل اخیر مهمترین و اساسی ترین ماموریت جنابعالی است که ضروری است با بسیج همه امکانات و ظرفیت ها نسبت به تحقق آن اهتمام نمائید. بدیهی همه دستگاه ها و سازمان های اجرایی و سایر نهادهای عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با همه توان و انرژی مکلف به همکاری کامل با جنابعالی در این زمینه می باشند. در چند روز گذشته غیبت سیدمناف هاشمی استاندار گلستان در روزهایی که استان درگیر سیل بود خبرساز شده بود و انتقاداتی درپی داشت.

 برکناری استاندار گلستان

با دستور وزیر کشور استاندار گلستان برکنار و معاون عمرانی استاندار به عنوان سرپرست استان انتخاب شد. این دستور لحظاتی بعد از ورود مناف هاشمی به جلسه ستاد بحران استان در گرگان اعلام شد.

 ارسال محموله های امدادی و حمایتی به مناطق سیل زده

مدیرعامل بنیاد برکت احسان گفت: دومین محموله‌های امدادی و حمایتی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) امشب به مناطق سیل زده گلستان اعزام شد. سیدامیرحسین مدنی در حاشیه ارسال این محموله‌ها با اشاره به اینکه نخستین محموله امدادی و حمایتی این ستاد، ۲۹ اسفند در شب سال تحویل به مناطق سیل زده استان‌های شمالی ارسال شد، افزود: با ارسال محموله‌های امشب تاکنون دو هزار قطعه پتو، بیش از ۱۵ هزار آب معدنی، ۱۰ هزار انواع کنسرو، گونی و پلاستیک امدادی برای چهار هزار خانوار و تعدادی چادر برای اسکان موقت سیل زده‌ها به استان‌های گلستان و مازندران ارسال شده است.
وی ادامه داد: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته تاکنون در استان‌های سیل زده بیش از ۵۰ هزار وعده غذایی گرم توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) طبخ و توزیع شده است و این موضوع تا رفع کامل خطر سیل در این مناطق ادامه خواهد داشت. مدنی افزود: امشب سوم فروردین اقلام دارویی و پزشکی همراه با کاروان سلامت احسان شامل کلینیک سیار و پزشکان جهادی برای خدمات درمانی به حداقل ۱۰ هزار نفر به این مناطق اعزام می‌شود. مدیر عامل بنیاد برکت احسان گفت: از ساعات ابتدایی وقوع سیل در استان‌های گلستان و مازندران بیش از ۳۰۰ جهادگر در قالب ۲۲ گروه جهادی وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به مناطق سیل زده اعزام شدند و اکنون مشغول به خدمت رسانی و ارائه خدمات اجتماعی هستند. وی افزود: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با راه اندازی مرکز فوریت‌های امدادی در پیش از سال جدید، آمادگی خدمت رسانی در بخش‌های درمانی و حمایتی به ۱۰۰ هزار نفر را در مواقع بحرانی و مورد نیاز دارد.

 دستور رییس قوه قضاییه به رییس سازمان بازرسی کل کشور

رییس قوه قضاییه درپی وقوع سیل در دو استان شمالی، به رییس سازمان بازرسی کل کشور ماموریت داد­ با حضور فوری در مناطق سیل‌زده، ابعاد و زوایای گوناگون حادثه و روند امدادرسانی به سیل‌زدگان را مورد ارزیابی و نظارت جدی و دقیق قرار دهد.

متن پیام حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی به این شرح است: بسم‌الله الرحمن الرحیم
خبر وقوع جاری‌شدن سیلاب در دو استان گلستان و مازندران که کام مردم عزیز این دو استان و سایر هموطنان را در روز‌های آغازین سال جدید، تلخ کرد، موجب تأسف و تأثر عمیق اینجانب گردید. براین اساس ضمن آرزوی بهبود وضعیت و شرایط خانواده‌های آسیب‌دیده و جبران خسارات وارده به این عزیزان و همچنین قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی همه دستگاه‌های امدادی و سایر نیرو‌های خدمت‌رسان و همچنین همه هموطنان بزرگواری که با ارائه کمک‌های خود سعی در کاستن از درد و رنج مردم حادثه‌دیده این مناطق داشته‌اند، رئیس محترم سازمان بازرسی کل کشور را مأمور می‌نمایم که با حضور فوری در مناطق سیل‌زده، ابعاد و زوایای گوناگون حادثه و روند امدادرسانی به سیل‌زدگان را مورد ارزیابی و نظارت جدی و دقیق قرار دهند و در صورت وجود قصور یا تقصیر احتمالی از سوی هر یک از دستگاه‌ها چه در زمینه عدم‌پیش‌بینی‌های لازم که منجر به ایراد خسارت شده است و چه نقایص در کمک‌رسانی و خدمات‌رسانی به مردم، مراتب را جهت رسیدگی‌های بعدی گزارش کنند. امید است با تشدید نظارت دستگاه قضایی بر روند خدمات‌رسانی، همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پیام خود تصریح کردند، گوشه‌ای از آلام مردم عزیز برطرف شود.

 برآورد و روند پرداخت خسارات سیل در ۱۰ روز آینده 

وزیر کشور گفت: دستور داده شد ۱۰ روز آینده خسارات به ساختمان ها، اموال، کشاورزی، صنعت، دامداری و مغازه ها بصورت دقیق برآورد تا در دولت مطرح و پرداخت شود. رحمانی فضلی که در حاشیه جلسه ستاد بحران با حضور معاون اول رئیس جمهور، شماری از وزرا و مسولان ملی و محلی در گرگان در حال برگزاری بود و بصورت زنده با خبر ۲۱ شبکه اول سیما سخن می گفت افزود: به علت تپوگرافی منطقه آبگرفتگی ها بسیار بالاست و به همین علت همه تلاش ما این است آب را در مناطق سیل زده تخلیه کنیم و به همین منظور همه دستگاه ها پای کار هستند، همه امکانات لازم فراهم است و شبانه روزی مشغول تخلیه و انتقال آب به سمت دریا هستیم. وزیر کشور با بیان اینکه هم اکنون در کل منطقه خطر طغیان رودخانه ها و سیل از بین رفته است تصریح کرد قطعا پیام و دستور مقام معظم رهبری می تواند سرعت کمک رسانی را بسیار بالا ببرد. 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3315631"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2384998/3315631?width=400&height=300"></script></div>

 دولت به هیچ وجه سیل زدگان را تنها نمی گذارد
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ آقای­ جهانگیری عصرامروز با حضور در نمایشگاه بین المللی که بخشی از سیل زدگان در آن اسکان یافته اند، از نزدیک در جریان روند اسکان مردم و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به آنان قرار گرفت. وی­ همچنین با حضور در جمع مردم سیل زده، در فضایی صمیمانه به پای درد و دل آنان نشست و اطمینان خاطر داد که دولت خسارات وارد شده را جبران و مشکلات مردم مناطق سیل زده را برطرف خواهد کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3315575"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2384998/3315575?width=400&height=300"></script></div>

معاون اول رئیس جمهور پس از بازدید از چادرهای اسکان اضطراری، در دیدار عمومی با مردم سیل زده با تقدیر از کمک های مردمی به سیل زدگان اظهار داشت: اینکه مردم کشور در روزهای سخت به کمک یکدیگر می شتابند جزو ویژگی های منحصر به فرد مردم ایران است. وی با اشاره به اینکه در زلزله کرمانشاه مردم ایران نشان دادند که همواره در صحنه حضور جدی دارند خاطرنشان کرد: مردم در زلزله کرمانشاه به هر میزان که لازم بود کمک کردند و دولت، نیروهای مسلح، سپاه پاسداران ، ارتش، هلال احمر و همه نهادهایی که قانوناً وظیفه خدمتگزاری به مردم را دارند نیز در صحنه حاضر بودند و حمایت های لازم را ارائه کردند.

اقای­ جهانگیری تصریح کرد: سیل و آبگرفتگی اخیر به زندگی مردم استان گلستان و بخصوص شهرستان آق قلا آسیب وارد کرد و باید خدا را سپاس بگوییم که آسیب جانی یا وجود نداشت و یا اگر هم بود به میزان بسیار کمی بود.­ وی افزود: اطمینان دارم با کمک مردم، تلاش دولت و مسئولان استان مشکلات بوجود آمده برطرف خواهد شد و مردم سیل زده به زندگی خود و شرایط عادی باز خواهند گشت.

اقای­ جهانگیری با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور، دولت و همه نهادها در کنار مردم سیل زده خواهند بود تا بتوانند سختی ها را پشت سر بگذارند خطاب به مردم سیل زده گفت: نگران نباشید که در این شرایط تنها بمانید، دولت با وجود همه مشکلات و گرفتاری ها به هیچ وجه شما را تنها نخواهد گذاشت و زندگی شما همانند سابق و حتی بهتر از آن خواهد شد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3315574"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2384998/3315574?width=400&height=300"></script></div>
 
گزارش خانم تیموری از مناطق سیل زده گلستان 
خبرنگار خبرگزاری صداوسیمای استان گلستان با حضور در مناطق سیل زده آق قلا از وضع سیل زدگان و اقدامات صورت گرفته گزارش می کند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3315589"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2384998/3315589?width=400&height=300"></script></div>
 
 سوخت مورد نیاز مناطق سیل‌زده تامین شده است
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: سوخت کافی به مناطق سیل‌زده ارسال شده است و هیچ گونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد. سیدمحمدرضا موسوی خواه گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با توجه به احتمال افت فشار گاز در مناطق سیل‌زده، فرآورده نفت سفید را به مقدار کافی به فروشندگی‌های روستایی ارسال کرده است تا هموطنان سیل‌زده مشکل تامین سوخت گرمایشی نداشته باشند.
وی با اشاره به آسیب ندیدن تاسیسات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: تنها سه جایگاه عرضه سوخت در مناطق گمیشان و سیمین‌شهر گلستان تحت تاثیر سیلاب قرار گرفته بود که خوشبختانه هم‌اکنون دو باب از جایگاه‌ها راه‌اندازی شده است و جایگاه سوم هم بزودی آماده بهره‌برداری می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به آمادگی این شرکت برای رویارویی با وقوع سیلاب با توجه به اطلاعیه‌های ستاد بحران کشور، تاکید کرد: برخی مصرف‌کنندگان عمده و جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) با قطعی گاز روبه‌رو شده بودند که بسرعت سوخت دوم برای جایگاه‌های عرضه سوخت و همه صنایع به‌ویژه مرغداری‌ها تامین شد. موسوی‌خواه تصریح کرد: خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده و سوخت‌رسانی به مردم عادی و سیل‌زدگان، مشکلی بابت تامین سوخت وجود ندارد.
 

 پیگیری مشکلات سیل زدگان با حضور وزرای کشور و اقتصاد

وزیر کشور در جلسه ستاد بحران آق قلا گفت: با اولویت خارج کردن آب از شهر‌ها و روستا‌ها پمپ‌های قوی به منطقه آورده شده است. رحمانی فضلی افزود: براثر وقوع سیل برق ۵۲ روستا و آب شرب حدود ۶۰ روستا قطع شده بود که با تلاش‌های صورت گرفته برق ۵۰ روستا و آب شرب حدود ۴۰ روستا وصل شده است. او گفت: بنیاد مسکن و سایر نهاد‌ها نیز در حال ارزیابی خسارت‌های ناشی از سیل به منازل مسکونی هستند. 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3315108"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2384998/3315108?width=400&height=300"></script></div>

وزیر اقتصاد هم در جلسه ستاد بحران گنبدکاووس گفت: ۳۰ میلیارد تومان اعتبار تنخواه با واسطه به گلستان اختصاص می‌یابد. فرهاد دژپسند خواست زودتر خسارت‌ها برآورد تا به دولت ارائه شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3315112"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2384998/3315112?width=400&height=300"></script></div>

 

 گاز مشترکان مناطق سیل‌زده شمال کشور وصل است

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران درباره گازرسانی به استان‌های سیل‌زده مازندران و گلستان گفت: خوشبختانه با وجود سیلاب شدید در گلستان، حتی یک مورد هم قطعی گاز نداشتیم و شرایط به‌طور کامل تحت کنترل است. او با اشاره به اینکه ۳ خط از خطوط لوله انتقال گاز استان گلستان در مسیر سیلاب است، افزود: همکاران ما به صورت شبانه‌روزی با حضور در کنار­ این خطوط، شرایط را مدیریت می‌کنند تا مردم این استان در رفاه و آرامش باشند. سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه یکی از خطوط لوله گازرسانی در قائمشهر استان مازندران به دلیل شدت بالای جریان آب در دسترس نیست، گفت: همکاران ما با تلاش شبانه‌روزی با استفاده از خطوط جانبی، مشکل گاز ۵۴ روستایی که قطع شده بود را برطرف کردند و هم اکنون گاز همه روستاها وصل است.

بوجارزاده ادامه داد: اگر مورد قطعی گاز گزارش شود به دلیل مصرف بالا و افت فشار گاز منطقه است و مشکلاتی از این دست یک به یک با تلاش­ همکاران ما بر طرف می‌شود. وی تاکید کرد: کارکنان شرکت ملی گاز ایران در آماده باش کامل هستند و افزون بر حیطه کاری خود در موارد دیگر نیز به مردم مناطق سیل‌زده کمک می رسانند.

 برآورد خسارت سیل در مازندران و گلستان

وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده در دو استان گلستان و مازندران، با برآورد خسارات وارده، ​میزان تسهیلات را در بخش های مختلف مشخص کرد. در این جلسه که با حضور محمود حجتی ​وزیر جهاد کشاورزی، استاندارد مازندران، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و روسای سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد، میزان خسارت وارده به مناطق سیل زده در استان مازندران در بخش زراعی 107 میلیارد تومان، باغبانی 266 میلیارد تومان، دام و طیور و آبزیان 67 میلیارد تومان، آب و خاک و امور زیربنایی 115 میلیارد تومان و در مجموع 555 میلیارد تومان در استان مازندران برآورد شده است.

همچنین خسارات وارده در استان گلستان در بخش زراعی 760 میلیارد تومان، باغبانی 120 میلیارد تومان، دام و طیور و آبزیان 60 میلیارد تومان و آب و خاک و امور زیر بنایی 150 میلیارد تومان و در مجموع در این استان 1090 میلیارد تومان خسارت ارزیابی شده است. همچنین محصولات زراعی خسارت دیده شامل گندم، جو و کلزا و باغات خسارت دیده عمدتا مرکبات و سیاه بیشه ها، تلفات دام در استان مازندران 2 هزار و 331 راس و خسارت به 12 واحد مرغداری و 10 واحد پرورش ماهی برآورد شده است.

علت وقوع سیل، بارندگی بسیار شدید در روزهای 26 و 27 اسفند 97 بوده است که به 3/7 میلیمتر رسیده و مجموع 60 بارش سالیانه در مدت کمتر از 72 ساعت باریده است؛ در واقع این میزان بارش منجر به پرشدن سدها، روان آب ها و طغیان رودخانه ها و خسارت شده است. راهکارهای و حمایت های اضطراری اعتباری از محل اعتبارات مدیریت بحران کشور به قرار زیر برنامه ریزی شده است:
1- پرداخت کمک های بلاعوض
الف- به ازای هر هکتار اراضی زراعی خسارت دیده 20 میلیون ریال
ب- به ازای هر هکتار اراضی باغی خسارت دیده 50 میلیون ریال
ج- به ازای هر راس دام سبک تلف شده 5 میلیون ریال
د- به ازای هر راس دام سنگین تلف شده 30 میلیون ریال

2- پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره جهت احیاء:
الف - احیای اراضی زراعی و باغی به ازای هر هکتار 50 میلیون ریال
ب- احیا و بازسازی هر سالن 10 هزار قطعه ای مرغداری 200 میلیون ریال
ج- احیا و بازسازی هر واحد آبزی پروری 200 میلیون ریال

3- تامین اعتبارات تملک دارایی و سرمایه ای
الف - استان گلستان هزار میلیارد ریال
ب- استان مازندران 500 میلیارد ریال
جهت بازسازی و مرمت دستگاه های پمپاژ آب، شبکه های انتقال آب، جاده ها و پل های بین مزارع و ... نیز کمک می شود.

نظر شما